تاریخ : 19:01 - 1398/09/12
کد خبر : 74537
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

ملاس سیاه را در غذای روزانه بگنجانید/از خواص ضد سرطانی تا کاهش استرس و مراقبت از پوست

ملاس سیاه چیست؟

ملاس سیاه را در غذای روزانه بگنجانید/از خواص ضد سرطانی تا کاهش استرس و مراقبت از پوست

ممکن است با دیدن ظاهر ملاس سیاه تمایلی به مصرف آن نداشته باشید، اما محتوای تغذیه‌ای ملاس سیاه به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و ما قصد داریم در این مطلب بعضی از خواص ملاس سیاه را برای شما توضیح دهیم. با گل آرام همراه باشید.

به گزارش کارگر آنلاین ؛ فرآیند تهیه شکر تاحدی پیچیده بوده و نیازمند مقدار قابل توجهی نیشکر است. اولین قدم برای تهیه ی ملاس سیاه، پختن نیشکر و جوشاندن آن است. اگر این مخلوط را دوباره بجوشانید به شهد و اگر برای سومین مرتبه آن را بجوشانید به ملاس سیاه تبدیل میشود. این مادۀ چسبناک قهوه ای تیرۀ مایل به سیاه، حاوی بسیاری از مواد مغذی است که در فرآیند تولید شکر، به شکر تبدیل نشده اند. همان طور که می دانید شکر خالص خواص چندانی ندارد و حتی می تواند یک عامل خطر در شرایط خاص باشد.
 
با این حال شیره ملاس سیاه حاوی کمترین میزان شکر بوده و با توجه به اینکه اکثر بلورهای شکر از بین رفته اند،  طعم و مزه ی تلخ و شیرین دارد. این شیره به طور گسترده‌ای در بیشتر نقاط جهان جهت کاربرد آشپزی و طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به خواص فوقالعاده اش، از محبوبیت بسیار بالایی در سراسر جهان برخوردار بوده و مطالعات بسیاری نشان داده اند که این مواد منحصر به فرد برای سلامتی شما بسیار مفیدند. ملاس معمولا به عنوان جایگزینی برای شکر در دستور العمل های مختلف استفاده می شود.
 
ارزش غذایی
ملاس سیاه غنی از مواد مغذی از جمله میزان زیادی منیزیم، منگنز، کلسیم و ویتامین B6، مس و پروتئین است. یک قاشق غذاخوری از آن حاوی ۶۰ کالری و مقدار کمی قند بوده و  هیچ گونه چربی یا فیبر غذایی در ملاس سیاه وجود ندارد.
 
مراقبت از پوست
ملاس سیاه یک منبع غنی از دو ماده ی معدنی آهن و منیزیم است که اغلب در درمان پوست نادیده گرفته می شوند. با تأمین این مواد معدنی، ملاس سیاه می تواند به طراوت و درخشندگی پوست شما کمک کند.
 
ملاس
 
جلوگیری از خاکستری شدن مو
کاربرد سنتی ملاس سیاه، استفاده از آن به عنوان درمانی برای موهای خاکستری بود. به نظر می رسد که مواد معدنی موجود در ملاس سیاه به تقویت فولیکول ها و رشته های مو که موجب شکستگی و التهاب کمتر پوست می شود کمک میکند  و در نتیجه با ریزش کمتر مو مواجه می شویم.
 
پیشگیری از سرطان
شواهد خوبی وجود دارد که ملاس سیاه می تواند برخی از دفاع های آنتی اکسیدانی را به بدن ارائه دهد، به این معنی که می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن مانند سرطان و آرتریت روماتوئید کمک کند.
 
کاهش استرس
برخی ویتامین های موجود در این شیره از جمله ویتامین B6 می توانند بر متابولیسم بدن در روش های مختلف از جمله کنترل هورمون ها تاثیر بگذارند. با آزادی‌سازی سروتونین در مغز، این درمانگر شیرین می تواند به از بین بردن هورمون استرس و اضطراب کمک کند.
 
درمان التهاب
در بیشتر موارد  به افراد مبتلا به درد مزمن مفصلی توصیه می شود؛ ملاس سیاه می تواند به کاهش تورم کمک کند و واکنش ایمنی بدن را تنظیم کند.
 
سندرم پیشاقاعدگی
زنانی که از علائم سندرم پیشاقاعدگی از جمله نوسانات خلقی، دل درد و اضطراب رنج می برند، می توانند با مصرف روزانه مقداری از  ملاس سیاه در زمان نزدیک به دوران قاعدگی، به راحتی از شر این علائم خلاص شوند.
 
درمان دیابت
مشروط بر اینکه در مصرف ملاس اعتدال را رعایت کنید، جایگزین بسیار مناسبی برای شکر می باشد و میتواند از افزایش و افت قندخون که بیماران دیابتی هنگام مصرف شکر طبیعی آن را تجربه می کنند جلوگیری کند.
 
عوارض جانبی ملاس سیاه
اگرچه ملاس سیاه نسبت به انواع دیگر شکر مانند شهد شکر یا شکر معمولی سالم تر است، اما همچنان عوارضی دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید. مشکلاتی مانند دیابت، ناراحتی های دستگاه گوارش، افزایش وزن و افزایش خونریزی قاعدگی میتوانند از عوارض مصرف ملاس سیاه باشند. زمانی که برای اولین بار از این ماده مصرف می کنید و قبل از اینکه آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید مقدار کمی از آن را بچشید و واکنش بدنتان را بررسی کنید.
 
دیابت: مصرف مقدار کمی از این شیره، قند کمتری نسبت به شهد شکر یا شکر سفید معمولی دارد، اما با این وجود می تواند در صورت مصرف بیش از حد، برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که در معرض خطر دیابت هستند، دردسر ساز باشد.
 
مشکلات مربوط به معده: طعم غلیظ شیره با معده بعضی افراد سازگار نیست و موجب شکم درد، تهوع و اسهال در این افراد می شود.
 
افرایش وزن: اگرچه بعضی افراد معتقدند که ملاس سیاه برای کاهش وزن توصیه می شود، اما مصرف بیش از اندازه ی آن باعث افزایش وزن می شود، به ویژه اگر این کالری اضافی در رژیم غذایی و ورزشی شما محسوب نشده باشد.
 
خونریزی: درحالی که گروهی از زنان از آن به عنوان درمانی طبیعی برای تسکین دردهای دوران قاعدگی استفاده می کنند، بعضی زنان با مصرف این شیره دچار افزایش خونریزی قاعدگی می شوند.
 
منبع: organicfacts.net