تاریخ : 06:52 - 1398/09/13
کد خبر : 74552
سرویس خبری : سیاسی
 

چرا دولتمردان اصرار دارند در جنگ اقتصادی به دشمن گرا بدهند؟

تاملی بر موضع‌گیری اخیر جهانگیری

چرا دولتمردان اصرار دارند در جنگ اقتصادی به دشمن گرا بدهند؟

طبق سخنان روحانی، اعلام عجز جهانگیری از عدم فروش نفت-حتی به کشورهای دوست- تنها بیست درصدش به تحریم‌ها بر می‌گردد و درصد بالایی از آن متوجه دولت متبوع جهانگیری است.

به گزارش کارگر آنلاین ، : گرا دادن دولتی‌ها به دشمنان تمامی ندارد. اخیراً برای چندمین بار جهانگیری معاون اول روحانی، طی سخنانی اعلام کرده است که «حتی کشور‌های دوست هم جرئت خرید نفت از ایران را ندارند....به معنای واقعی، تمام گلوگاه‌های اصلی کار و فعالیت اقتصادی کشور از سوی امریکایی‌ها بسته شده است».
 
 
 
جهانگیری با این اظهارات نه غیر مستقیم که اتفاقاً به طور شفاف این پیام را به آمریکا و هم پیمانانش رسانده است که تحریم‌های ناجوانمردانه شان علیه ایران کارساز بوده و می‌توانند برای نیل به اهدافشان تحریم‌ها را مضاعف کنند.
 
 
 
او به عنوان معاون اول ریاست جمهوری کشور، حتی این امر بدیهی را هم نمی‌داند که در جنگی که آمریکا علیه ایران به راه انداخته، نباید از خود ضعف نشان داد. حتی اگر اقدامات دشمن علیه کشور کارساز بوده باشد.
 
 
 
به گزارش رجانیوز، اظهارات دیروز جهانگیری بهانه‌ای شده است تا رسانه‌های معاند و خارج نشین مثل بی بی سی، رادیو فردا و دویچه‌ ویله با سیاه‌نمایی علیه ایران، فشارهای آمریکا را مثمر ثمر بدانند.
 
 
 
با این حال اکنون که معاون اول رئیس‌جمهور از عدم توانایی کشور برای فروش نفت سخن گفته و از بسته شدن راه‌های فعالیت اقتصادی ناله می‌کند، خوب است که برای یافتن مسببین وضع کنونی اقتصاد، به برخی نکات اشاره شود.
 
 
 
غیر عقلانی است اگر تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نادیده گرفته شود. اما باید گفت که دلیل اصلی به وجود آمدن مشکلات کنونی برای کشور و مردم، بی تدبیری قوه مجریه است.
 
 
 
چنانچه خود روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در این‌باره گفته بود: ۸۰ درصد مشکلات کشور به دلیل سیاستهای غلط دولت است نه تحریم.
 
 
 
طبق این سخنان روحانی، اعلام عجز جهانگیری از عدم فروش نفت-حتی به کشورهای دوست- تنها بیست درصدش به تحریم‌ها بر می‌گردد و درصد بالایی از آن متوجه دولت متبوع جهانگیری است.
 
 
 
نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به احتمال قوی، جهانگیری و سایر مقامات دولتی با تزریق نا امیدی به جامعه، پشت‌پرده هدف دیگری را دنبال می‌کنند.
 
 
 
«سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری‌های دولت و «برجسته کردن تحریم‌های آمریکا» می‌تواند مقدمه‌ای برای مطرح کردن دوباره مذاکره با آمریکا باشد.»
 
 
 
چنانچه پیش از این نیز روحانی و حامیانش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با آمریکا، در سخنرانی‌های خود مشکلات کشور را به عدم توافق هسته‌ای پیوند زدند تا بتوانند جامعه را با خود همراه کنند. روحانی برای دستیابی به این هدف حتی آب خوردن مردم را نیز به تحریم‌ها گره زده بود.
 
 
 
باید گفت که حنای دولتی‌ها خیلی وقت است که دیگر رنگی ندارد. جهانگیری و دیگران نباید انتظار داشته باشند که با توجه به خساراتی که برجام به کشور تحمیل کرد، مردم دوباره فریب چنین ظاهرسازی ها را بخورند.
 
 
 
از طرفی، با فرض اینکه اگر اظهارات اخیر جهانگیری مبنی بر عدم توانایی ایران در فروش نفت صحت داشته و تحریم‌های پسابرجامی آمریکا علیه ایران، اینطور موثر بوده باشد، آیا عدالت حکم نمی‌کند کسانی را که از برجام برای مردم یک فرشته نجات ساخته بودند، محاکمه شوند؟ منبع : رجا نیوز