تاریخ : 00:25 - 1398/09/14
کد خبر : 74556
سرویس خبری : سیاسی
 

افسانه‌سرایی رئیس دولت دو سال بعد از پاره کردن برجام توسط آمریکا/ روحانی: ایران پس از برجام بهشت برین شد!

حرف‌هایی که برای مردم آب و نان نمی‌شود؛

افسانه‌سرایی رئیس دولت دو سال بعد از پاره کردن برجام توسط آمریکا/ روحانی: ایران پس از برجام بهشت برین شد!

روحانی سه ماه قبل در مجلس درباره توافق با آمریکا بیان کرده بود: آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن؛ این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما آمریکایی‌ها علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.

کارگر آنلاین : روحانی سه ماه قبل در مجلس درباره توافق با آمریکا بیان کرده بود: آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن؛ این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما آمریکایی‌ها علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.
 
به گزارش کارگر آنلاین ، اما او امروز در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه طی سخنانی عجیب باری دیگر تلاش کرد پیکر بی جان برجام را احیا کند و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی از عملکرد ضعیف دولت دفاع کرد.
روحانی درباره گشایش اقتصادی پس از برجام بیان کرد: «بعد از برجام شرایط مناسبی ایجاد شده بود و ایران تبدیل به بهشت برینی شده بود که همه برای سرمایه‌گذاری در آن، مسابقه گذاشته بودند.»
 
این ادعا در حالی توسط رئیس جمهور مطرح شده است که تنها مدتی پس از امضای برجام شرکت فرانسوی توتال ۱۰ روز قبل از پایان مهلت زمانی ۶۰ روزه برای اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد ایران را ترک می‌کند.
 
شرکت توتال که با اصرار بیژن زنگنه توانست پس از برجام پروژه نان‌وآب‌دار فاز ۱۱ پارس جنوبی را با وجود توان شرکت‌های داخلی، به دست بگیرد، سرانجام از این پروژه کناره‌گیری کرد تا مورد تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد.
 
 این بار اولی نبود که یک شرکت خارجی با بد عهدی‌های خود ایران را ترک کند، چندی پیش شرکت فرانسوی رنو نیز به دنبال معافیت از تحریم های آمریکا دست شرکت خودروسازی سایپا را در پوست گردو گذاشت تا جایی که سایپا مجبور شد به جای خودروی ساندرو به مشتریانش تیبا و پراید تحویل دهد!
 در این جا تنها بخشی از شرکت های خارجی که به دنبال خروج آمریکا از برجام به برجام و تعدشان پشت پا زدند را می خوانیم:
 
هواپیماهای کاغذی برجام
وزیر خزانه داری آمریکا از لغو فروش هواپیما توسط شرکت ها هواپیمایی خبرداد. پیرو همین خبر راینر اُلر مدیر روابط عمومی ایرباس هم اعلام کرد: ما به دقت اعلام رئیس جمهور آمریکا را ارزیابی خواهیم کرد و قدم بعدی ما بر اساس سیاست‌های داخلی و در متابعت کامل از تحریم‌ها و مقررات منع صادرات اتخاذ خواهد شد.
 
شرکت بوئینگ نیز اعلام کرده است که برای تحویل هشتاد هواپیمای سفارشی ایران با قرارداد بیست میلیارد دلاری، با دولت آمریکا مشورت خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده که همواره با سیاست‌های آمریکا همسو خواهد بود. در پاسخ به این تصمیم فروشندگان هواپیمای معروف به هواپیماهای برجامی آخوندی غیرواقع بینانه و منفعلانه گفت: از اروپا «انتظار داریم» که مستقل از تصمیم آمریکا به قراردادهای خود و تضامینی که می دهند پایبند باشند.
 
زیمنس آلمان
کایزر، مدیرعامل شرکت بزرگ آلمانی زیمنس هم اعلام کرد که دیگر نمی‌توانیم با خروج آمریکا از برجام قرارداد جدیدی را با ایران امضا کنیم
 
 دنیلی ایتالیا
شرکت فولاد ایتالیایی، تولیدکننده فولاد ایتالیایی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارش‌های ایران به‌ارزش 1.5 میلیارد یورو (1.8 میلیارد دلار) را متوقف کرد. الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفته است: «با توجه به خروج آمریکا از این توافق، بانک‌ها از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه، دیگر آماده تأمین سرمایه پروژه‌های ایران نیستند». شرکت دنیلی در سال 2016، یک توافقنامه چهارچوب تجاری با ایران به‌ارزش حدود 5.7 میلیارد دلار امضا کرد.
 
شرکت «اینژی» فرانسه
شرکت‌ برق چندملیتی «اینژی» که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس قرار دارد روز جمعه اعلام کرد تا ماه نوامبر به قراردادهای مهندسی خود در ایران خاتمه می‌دهد.
 
شرکت گاز PGNiG لهستان
در حالی که گفت و گوهایی دولت روحانی با اروپایی ها ادامه دارد اما شرکت های اروپایی بی اعتنا به گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا چمدان های خود را بسته اند. شرکت گاز PGNiG لهستان هم پروژه گاز در ایران را به تعلیق درآورد.
 
ساگای نروژ
 شرکتی نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر 2017 قراردادی به‌ارزش 2.5 میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین» امضاء کرده است. اما بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.
 
شرکت ایتالیایی انی
شرکت ایتالیایی انی در ژوئن 2017 برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی با ایران توافق‌نامه امضاء کردند. این شرکت تصمیم گرفته توافق خود را با ایران لغو کند. «کلودیو دسکالزی»، مدیر شرکت انی ایتالیا، در نشست سالانه خود به سهامدارانش گفته که تمام طلب معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد. به‌گفته دسکالزی، نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به‌جای ایران از کشوری دیگر تأمین شود.
 
مرسک
شرکت دانمارکی مرسک (Maersk) بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه 27 اردیبهشت اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. به‌گفته محمدحسین داجمر، مدیرعامل اسبق کشتی‌رانی شرکت‌های بزرگی مانند مرسک و مرسی به‌سبب اینکه بازار بزرگی در آمریکا دارند، نگران هستند که مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.
 
آلیانتس
 Allianz شرکت چندملیتی خدمات مالی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد. تمرکز اصلی این شرکت بر ارائه خدمات بیمه است. در سال 2010 شرکت آلیانتس، دوازدهمین شرکت بزرگ خدمات مالی در جهان بوده و در فهرست سال 2010 مجله فوربس، در رتبه 23 از بزرگترین شرکت‌های جهان، قرار داشت. سهام شرکت بیمه آلیانتس در بازار بورس نیویورک و بورس فرانکفورت معامله می‌شود. این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان سومین شرکت خدمات مالی و بانکداری جهان شناخته می‌شود. حالا با اعلام خروج آمریکا از برجام آلیانتس تصمیم گرفته از ایران خارج شود.
 
ام اس سی سوئیس
شرکت سوئیسی ام اس سی در بیانیه ای اعلام کرد:«(ام اس سی) در حال بازنگری در خدمات، فعالیت ها و روابط تجاری خود است تا ببیند که آیا تاثیری (از تصمیم اخیر ) ترامپ می پذیرد یا نه و از جدول زمانی تعیین شده از سوی دولت آمریکا تبعیت می کند.
 
 شرکت بیمه کشتی یو کی پی اند آی کلاب 
نایجل گاردن، معاون توماس میلر، مدیر شرکت بیمه کشتی یو کی پی اند آی کلاب گفت: «انتظار می رود این تصمیم تبعات زیادی برای تجارت دریایی با ایران و بیمه این قبیل فعالیت های تجاری داشته باشد»
 
 رهبر معظم انقلاب پس از خروج آمریکا از برجام با ذکر این نکته که بعید است که دولتمردان ما بتوانند از اروپایی ها تضمین های لازم را بگیرند فرموده بودند: بارها گفته بودیم «به امریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به اینها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.
 
ایشان با انتقاد به سه کشور اروپایی سوالی مهم را مطرح کردند و گفتند: «مسئولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آیا عزت و اقتدار این ملت را حفظ خواهند کرد یا نه؟» حالا مردم به نظاره نشسته اند تا ببینند دولت روحانی عزت و اقتدار ملت ایران را با وجود این حجم از خیانت ها و خباثت های آمریکایی و اروپایی ها حفظ خواهند کرد یا نه.
 
روحانی در بخشی دیگر از صحبت های امروزش عنوان کرد: «در همان سال 94 بود که تورم را تک رقمی کردیم. رشد اقتصادی ما بالا رفت، تورم پایین آمد و شرایط اقتصاد در آرامش قرار گرفت.»
 
این ادعا در حالی مطرح شده است که به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی شخص باراک اوباما ایران در آن زمان توانسته بود تمام تاثیرات منفی تحریم‌ها بر اقتصادش را خنثی کند و عملا هیچ یک از تحریم های ایالات متحده تاثیری بر اقتصاد ایران نداشت و آمریکا بیشتر از ایران به این توافق نیاز داشت.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز،16 آذرِ دانشگاه ما این است که اعلام کند راه برای ایستادگی در برابر اقدامات تروریستی اقتصادی آمریکا چیست، گفت: در تمام دانشگاه‌ها، همه دانشجوها و همه اساتید، امسال یک شعار باید داشته باشند؛ شعار علیه ترور اقتصادی. شعار علیه تروریست‌های اقتصادی و آمادگی ما برای ایستادگی و مقابله در برابر تحریم‌های ظالمانه. در این زمینه یک بار بزرگ بر دوش شماست.
 
رئیس جمهور با این ادعا نمی تواند این حقیقت را کتمان کند که بزرگترین خیانت و تروریسم اقتصادی را شخص او و کابینه‌ی بی‌تدبیرش بر مردم تحمیل کرده اند. بارزترین نمونه ی فشار بی رحمانه اقتصادی بر مردم شبیه خون شبانه دولت به ملت در ماجرای گرانی بنزین بود، تصمیمی غیر مدبرانه که چندین میلیارد هزینه بر کشور تحمیل کرد.
منبع : رجا نیوز