تاریخ : 12:39 - 1398/09/14
کد خبر : 74566
سرویس خبری : فرهنگی
 

خواص شگفت انگیز صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

چرا باید صلوات بفرستیم‌؟

خواص شگفت انگیز صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

ما انسان‌ها، از خود هیچ نداریم، اما خداوند متعال هم به ما توان و استعداد وصل شدن به اقیانوس بی‌کران رحمت الهی را داده است و هم طریق و راه وصل شدن را نشان داده است و هم برایمان معلم، الگو، راهنما و رهبر فرستاده است که با اطاعت و پیروی از او، متصل گردیم.

به گزارش کارگر آنلاین ، بایدش برای کسی است که دوست دارد با بندگی و اطاعت امر خدا، به او وصل گردد؛ چنان که کسب هر فضیلتی و رسیدن به هر رشد و کمالی، الزامات و باید و نبایدهایی دارد.
 
 باید دقت کنیم که صلوات صرفاً یک ذکر و لفظی که به زبان گفته شود نیست، چنان که هیچ ذکر دیگری چنین نیست، بلکه بیان و گفتن‌ آنها، از یک سو تجلی شناخت عقلی و باور قلبی است، و از سوی دیگر، به خاطر گفتن و شنیدن، دوباره به قلب باز می‌گردد و سبب تقویت ایمان می‌شود.
 
الف - "صلوات"، از ریشه‌ی «صلّ»، به معنای "وصل شدن" است، چنان که صلاة (نماز) و صله ارحام، همین وصل شدن است.
 
ما انسان‌ها، از خود هیچ نداریم، اما خداوند متعال هم به ما توان و استعداد وصل شدن به اقیانوس بی‌کران رحمت الهی را داده است و هم طریق و راه وصل شدن را نشان داده است و هم برایمان معلم، الگو، راهنما و رهبر فرستاده است که با اطاعت و پیروی از او، متصل گردیم.
 
ب – خداوند متعال در کلام وحی فرمود که دستوراتی برای "وصل" دارد، که اهل معرفت، ایمان، تقوا و عمل صالح، آنها را رعایت می‌کنند و با این وصل به فلاح می‌رسند؛ اما اهل کفر، شرک و نفاق، این اتصال‌ها را قطع می‌کنند و دچار لعنت الهی و بد فرجامی می‌گردند:
 
 « وَالَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ * ... أُولَئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ » (الرعد، 21 و 22)
 
ترجمه: و آنان که آنچه را خدا به پیوستنش فرمان داده مى‌‏پیوندند و از پروردگارشان مى‏‌ترسند و از سختى حساب بیم‌دارند * ... فرجامی خوش و سرای باقی، برای آنهاست.
 
 « وَالَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ » (الرعد، 25)
 
ترجمه: و کسانى که پیمان خدا را پس از بستن آن مى‌شکنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده مى‌گسلند و در زمین فساد مى‌کنند، بر ایشان لعنت (دوری از رحمت) است و جایگاه بد برای آنان است.
 
صلوات: پس خداوند متعال فرمود که نبی‌اش را وصل به خود و فرشتگانش نموده است، پس شما نیز از آن سو به او وصل شوید، تا به خدا و فرشتگانش شوید، و فرمود: این اتصال، با اسلام آوردن و تسلیم او شدن است.
 
« إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا » (الأحزاب، 56)
 
ترجمه: خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید.
 
 بنابراین، اگر رشد، کمال، قرب و فلاح خود را می‌خواهیم، باید با تسلیم شدن و تبعیت، به محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین وصل شویم و این صلواتی که می‌فرستیم، اطاعت امر خداوند متعال و اذعان و اقرار به این اتصال می‌باشد. مانند: شهادتین، اذکار و دعاهای دیگر.
 
 و البته دشمنان انسان و بشریت، از ابلیس لعین گرفته تا سایر شیاطین جنّ و انس، بسیار از چنین اتصالی ناراحت و خشمگین هستند و به همین دلیل بسیار علیه "صلوات فرستادن" ضد تبلیغ می‌کنند!
 
بدیهی است که انسان رها نمی‌ماند، اگر به واسطه‌ی محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین، به رحمت و فضل الهی وصل نشد و این اتصال را قطع کرد، حتماً به طناب‌های شیطان وصل می‌شود تا قعر جهنم سقوط می‌کند.
 
منبع : 
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه)