تاریخ : 23:08 - 1398/09/16
کد خبر : 74618
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کارآفرین شویم/جوان 31 ساله ای که میلیاردر شد+دلیل موفقیت و سرگذشت پرشکست

مدیریت درست یک شکست، می‌تواند منجر به پیروزی شود؛

کارآفرین شویم/جوان 31 ساله ای که میلیاردر شد+دلیل موفقیت و سرگذشت پرشکست

وحید خسروی، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان توانسته امروز با تکیه بر همین اعتقاد در سن ۳۱ سالگی به یک کارآفرین موفق تبدیل شود.

کارگر آنلاین : در کشور عده‌ای از جوانان هستند که معتقدند سکوی پرش برای رسیدن به کار مناسب، مدارج علمی بالا و وجهه اجتماعی خوب فقط با اراده و تلاش شخص است. یکی از این جوانان که در استان تهران زندگی می‌کند و توانسته امروز با تکیه بر همین اعتقاد در سن ۳۱ سالگی به یک کارآفرین موفق تبدیل شود، وحید خسروی، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان است.
 
وی که به گفته خودش کار را از همان دوران راهنمایی با کار در دفتر کانون شروع و در ۱۸ سالگی با مسافرکشی آغاز کرده، معتقد است که هیچ دستی بالاتر از دست خدا نیست و برای شروع کار الزاماً نباید سرمایه مالی هنگفتی در دست داشت؛ ضمن اینکه پیش بردن کار‌ها در عین بهره‌مندی از علم است که افراد را به موفقیت می‌رساند.با این جوان کارآفرین موفق، به گفتگو نشستیم تا علت موفقیتش را از زبان خود او جویا شویم.
 
داستان علاقه شما به کار از کجا آغاز شد؟
 
به نظر بنده، تمام کار‌هایی که از کودکی تا جوانی انجام می‌دهیم، همگی آن‌ها در کار‌های آینده ما تاثیر دارد. در زمان ابتدایی شروع به نقاشی کشیدن کردم و در یکی از دفتر نقاشی‌هایم تاریخ شروع و اتمام را یادداشت کردم. اما متوجه شدم که زمان نقاشی کشیدنم طولانی شد، تصمیم گرفتم که سرعت نقاشی کشیدنم را بالا ببرم. اما وقتی سرعت را افزایش دادم خیلی مواقع به ضررم تمام شد. در انتها به این نتیجه رسیدم که سرعت و کیفیت باید همراه با یکدیگر باشند. در آن زمان بدون اینکه آموزشی ببینم، کار‌هایی را انجام دادم که باعث شد تجربه فراوانی را کسب کنم. در دوران راهنمایی مسئول کتابخانه بودم و تجربه‌های فراوانی از جمله کد بندی کتاب‌ها و سیستم آموزشی فراگرفتم.
 
در این مسیر توجه مشکلات زیادی در سیستم آموزش و پرورش کشور شدم. به نظرم نباید برای استفاده از کتابخانه پول پرداخت کرد. در همان دوران با شرکت در اردو‌های مختلف مسئولیت‌هایی را عهده‌دار بودم که در حال حاضر وقتی به دوران گذشته نگاه می‌کنم، متوجه می‌شوم که چقدر تجربه آن مسئولیت‌ها در دوران فعلی من فایده داشته است.
 
 
شروع اولین کسب‌و‌کار
 
در همان دوران با مدیر کانون ارتباط برقرار کردم و متاثر از وی، فن بیان و اعتماد به نفس را یاد گرفتم و از آن زمان بود که اولین کسب و کار من شروع شد.
 
در آن سال کلوپ کانون را گرفتم و کار خدمات کامپیوتری از جمله رایت CD و .. را برعهده گرفتم.به علت اینکه پدر سرمایه‌داری نداشتم، یاد گرفتم همه کارهایم را بدون هزینه یا با هزینه کم انجام دهم. به عنوان مثال تابلو ویدیو کلوپ را با استیکر ساختم و با تور ماهیگیری و کاغذ پوشالی سقف را تزیین کردم. در نهایت با همه این اقدامات، کار در کلوپ برای من سودی نداشت و من در آنجا اولین ورشکستگی را تجربه کردم. روزی که حساب و کتاب کردم، متوجه شدم اصل و فرع پول رفته است. در آنجا بود که یاد گرفتم، حسابداری و مدیریت مالی داشته باشم و از سود دریافت شده هزینه کنم نه از اصل پول.
 
در همان زمان مدیر کانون عوض شد و مدیر جدید کانون، کلوپ را به یک شخص دیگری اجاره داد و، چون من توان پرداخت اجاره نداشتم، به ناچار آنجا را ترک کردم.
 
سال ۸۸ تصمیم گرفتم که با دو نفر از دوستانم یک سایت مرجع برق مرتبط با درسم، راه‌اندازی کنم و کار تبلیغات را با اینکه سودآور بود حذف کنم، سایت تبلیغات را به یکی از دوستانم سپردم و فقط ارسال پیامک را به علت اینکه تازه ایجاد شده بود و مشتری‌ها با من آشنایی داشتند، نگه داشتم.
 
سایتی با برند IPelectronic.com را در ۱۱ خرداد ۸۹ افتتاح کردیم و تا یک سال نیز خدمات خود را بر روی این دامنه عرضه کردیم. بستر‌های خوبی پایه گذاری شده بود، اما هنوز به رسمیت شناخته نمی‌شد. برای آماده سازی شرایط کاری و ورود به دنیای تجارت آنلاین، زمان نیاز داشتیم، زمانی نه چندان طولانی، اما سرنوشت ساز. پس در تابستان ۸۹ شرکت را ثبت رسمی کردیم و وجهه قانونی گرفتیم.
 
تقاضا و تعداد مشتریان سایت رو به افزایش رفت. کار SMS به حدی پیشرفت کرد که در نهایت باعث شد، ما از سایت مرجع برق غافل شویم. شروع به افزایش فروش پیامک در همان سایت کردیم و در همان زمان نمایندگی فروش سامانه پیامک برای اولین بار توسط ما راه اندازی شد.
ما، ایده پردازانی ها، بدون محدودیت اندیشیدیم، بدون محدودیت کار کردیم و بدون محدودیت به سمت جلو حرکت کردیم.
 
مدیریت درست یک شکست، می‌تواند منجر به پیروزی شود
 
کم کم از سود پول‌هایی که در می‌آمد، شروع به گرفتن نیروی بیشتر کردیم. اما اشتباهاتی نیز داشتیم. مثلا وقتی شرکت را به ثبت رساندیم، نمیدانستیم که باید، پلمب دفاتر بگیریم که سر این قضیه ضرر مالیاتی دادیم و به جهت اشتباهات دیگری در همان سال اول منجر به پلمپ دفتر شد که همه این موارد به علت بی اطلاعی بود. ما در این راه با مشکلات زیادی از جمله مشکلات مالیاتی، نحوه ساختار داخلی شرکت، مدیریت و بیمه پرسنل روبرو بودیم، ولی توانستیم با آن‌ها مقابله کرده و امروز به اینجا برسیم.
 
اقدام فوری و پرریسک در کارآفرین شدن موثر است
 
بزرگترین دارایی شرکت در حال حاضر که باعث شده میلیاردی شود، خریدن دامین و سرور‌های مختلف سایت بود. مثلا در همان ابتدا من دامین‌های مختلفی از جمله SMS.ir، Serveri.ir، CMS.ir، MMS.ir، Inbox.ir را خریدم که همه در آن زمان، من را مورد سرزنش قرار دادند. خریدن دامین در آن موقع مانند کسی بود که برود بیابان بخرد. اما الان همین دامین‌ها جزء بزرگترین دارایی میلیاردی شرکت محسوب می‌شود.
 
ایده پردازان بدون رانت بزرگ شد
 
بیشترین کاری که طی این سال‌ها تا به امروز باعث موفقیت ما شد، تلاش مجموعه بدون رانت بود. ما نه سرمایه‌گذار داشتیم و نه رانتی داشتیم. هنوز هم داریم این تلاش را با کمک کلیه پرسنل ادامه می‌دهیم.
 
باید بزرگ فکر کرد و کوچک شروع کرد
 
اصل شروع کار در این است که بزرگ فکر کنیم و از کوچک آغاز کنیم که این بهترین و درست‌ترین کار است. اما وقتی بخواهیم از بزرگ شروع کنیم، به طور قطع با شکست مواجه می‌شویم. مگر آنکه سرمایه‌گذار قوی پشت صحنه داشته باشیم.
 
ما در این مسیر شکست‌های زیادی خوردیم، سایت فیلتر شد، بدهی مالیاتی به وجود آمد سرمان کلاه رفت؛ کارآفرینی در کنار جذابیت‌هایی که دارد، اما بسیار پرچالش است که ما نیز در این راه بی بهره نبودیم؛ اما توانستیم با برنامه‌ریزی همه آن‌ها را پشت سر بگذاریم. جنگجو بودن، آماده بودن و آرامش داشتن برای هر اقدامی علیه شرکت، یکی از مهمترین کارهاست.
 
متاسفانه در کشور ما ما در اکثر زمنیه‌ها قانون کافی وجود ندارد؛ مخصوصا در حوزه IT. مثلا در یک موردی، شخص با کارت دزدی از ما خرید کرد که ما را در این قضیه مقصر دانستند که به علت نداشتن قانون کافی نه تنها نتوانستیم برخی از این مبالغ را برگردانیم، بلکه تا به امروز نیز مدام درگیر کار‌های دادگاهی نیز هستیم.
 
مصمم بودن اولویت اصلی کارآفرین است
 
مسیر کارآفرین و میلیاردر شدن، مسیر پرپیج و خمی است که ۵ درصد آن ایده است و ۹۵ درصد آن تلاش است. در این مسیر فقط آدمای جنگجو و آماده می‌توانند باقی بمانند و موفق شوند.
 
در استارتاپ‌ها فکر می‌کنند که فقط ایده مهم است، اما آن چیزی که مهم است جنگجو بودن، آمادگی داشتن، آرامش داشتن در برابر چالش‌ها و تلاش است. استارتاپ‌ها در دنیا بالای ۹۵ درصد شکست می‌خورند و در ایران بالای ۹۹ درصد شکست می‌خورند. متاسفانه برخی از واقعیت‌ها را در این مسیر به شرکت‌های استارتاپی نمی‌گویند. اینکه برای کسب و کار استارتاپی باید چه مسیری بریم. مثلا نیرویی داشتم که یک شبه توهم کسب و کار بزرگ میلیاردی با یک کد به ذهنش رسید و از اینجا خارج شد که متاسفانه با شکست روبرو شد.
 
باید گفت که بسیاری از این استارتاپ‌های بزرگ که امروز موفق شده‌اند، پشت صحنه به یک سرمایه‌گذار بزرگ وصل هستند.در ایران به هیچ وجه نمی‌توان برای داشتن سود و یا هزینه‌های شرکت در آخر ماه یا سال برنامه‌ریزی داشت که همه این‌ها متاسفانه ناشی از اقتصاد بیمار کشور است.
 
در سال ۱۳۹۰ شرکت ایده پردازان در حال گسترش بود و پیشرفت روزافزون آن کاملا مشهود بود، شرکت برای افتتاح سایت SMS.ir زیرساخت‌های لازم مانند استخدام برنامه نویسان، طراح، کارشناس تبلیغات، کارشناس بازرگانی و ... را ایجاد کرد و پس از برنامه ریزی و زمانبندی کار‌ها، کار آغاز شد در سال ۱۳۹۱ ایده پردازان با هدف اشتغال زایی مستمر و با بیش از ۴۰۰ نماینده فعال و ارائه خدمات به انتخاب بیش از ۵۰۰۰۰ ارگان، سازمان، شرکت و اشخاص حقیقی و نیز تعهد به اجرای فعالیت‌های با کیفیت و مطابق با استاندارد‌های روز و نیز با تکیه بر اعتماد کاربران خود تارنمای پیامکی ایران زمین را با نام www.SMS.ir به مردمان این مرز پرگهر معرفی کرد، قبل از آن تمامی کاربران از سایت IPelectronic.com استفاده می‌کردند.
 
سال ۱۳۹۲ ایده پردازان برای گسترش خدمات و با توجه به نیاز مشتریان به خدمات هاستینگ، دامنه و طراحی سایت کار را برای اجرا و پیاده سازی دو سایت CMS.ir برای طراحی سایت و Server.ir برای ارایه خدمات هاستینگ، دامنه و سرور آغاز کرد و همانند قبل برنامه ریزی و استراتژی‌های لازم چیده شدند که در حال حاضر از محصول جدید آن به نام اِیروسرور در نمایشگاه الکامپ رونمایی کرده ایم.
 
سال ۱۳۹۳ یکی از سال‌های پر از تغییر و تحول بود، سایت‌های CMS.ir و SERVER.ir افتتاح شدند و برای این که نظم سازمانی شرکت حفظ شود، سایت IPe.ir با رنگ زرد و مشکی و با شعار ایده‌هایی برای تغییر به عنوان سایت اصلی و رسمی شرکت معرفی شد و سایر سایت‌ها زیرمجموعه این سایت شدند، در این سال علاوه بر افتتاح سایت‌های فوق سامانه پیامک جدید و منحصر بفرد ایده پردازان رونمایی شد و شعار ایده‌هایی برای تغییر به واقعیت تبدیل شد. سال‌های ۹۴ و ۹۵ سال‌هایی سراسر تغییر برای ایده پردازان بود.
 
تغییرات عمده در عملکرد‌های تمامی بخش‌ها و پوست اندازی‌های چشمگیر در نرم افزار‌های ارائه شده از جمله عمده تغییرات اساسی این سال‌ها بود.
 
ایده پردازان با بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی کشور در حال همکاری می‌باشد.این پشتیبانان شامل شرکت‌ها و موسسات خصوصی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی-پژوهشی، ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی، مراکز مذهبی، مساجد و هیئت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها و سایر مشاغل می‌باشند و بسیاری از مشاغل و کاربران دیگر را نیز شامل می‌شود، مهم نیست که شغل شما چیست، تمامی مشاغل می‌توانند از خدمات سامانه پیام کوتاه بهره‌مند شوند.
 
تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۵ بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر، بصورت مستقیم و غیر مستقیم از خدمات ایده پردازان استفاده می‌کنند و ایده پردازان خدمت رسانی به این هموطنان را برگی از افتخارات خود می‌داند. سامانه پیامک ایده پردازان می‌تواند برای شرکت‌ها و موسسات خصوصی کاربرد‌های مختلفی، مانند ارسال پیامک تبریک تولد یا مناسبات خاص، ارسال پیامک تبلیغاتی از روی نقشه یا بر اساس محدوده، باشگاه مشتریان، همکاری در فروش، ارسال از دکل ایرانسل، ارسال پیامک‌های هوشمند با نام برای ارسال اطلاعات خاص، پیامک‌های یادآوری برای یادآوری سررسید چک‌ها و ... را داشته باشد
 
چشم انداز پیش رو
از اهداف بلند مدت ایده پردازان، رسیدن به نقطه‌ای است که خدمات و سرویس‌های خود را در مقیاس جهانی عرضه کند و در کنار بزرگان این حوزه، به کاربرانی از سرتاسر جهان خدمات دهی نماید.
گذر از تلاطم‌های ۸ ساله، به بهترین شکل ممکن و بیش از پیش تیم ایده پردازان را یکپارچه و همدل کرده است و هر یک از اعضای آن را مصمم‌تر از گذشته برای انجام کاری متفاوت آموزش داده است.
قله‌های پیش رو هیچ ترسی برای ایده پردازان ایجاد نمی‌کند، چرا که می‌داند از پس این قله ها، قله‌های به مراتب سختتر و مرتفع‌تر را پیش روی خود خواهد داشت.
 
محصول پیامک ایده پردازان
 
محصولاتی که در اختیار مشتریان گرامی قرار داده می‌شود شامل سامانه پیامک (نرم افزار پیامک)، شماره اختصاصی و امکان ارسال و دریافت اس ام اس می‌باشد که تماماً در سامانه پیامک گنجانده شده است.
 
منبع:تسنیم