تاریخ : 23:12 - 1398/09/16
کد خبر : 74619
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کارآفرین شویم/جوانی که با یک اره نجاری میلیاردر شد

کارآفرین شویم/جوانی که با یک اره نجاری میلیاردر شد

یک کارآفرین موفق با الگوی اقتصاد مقاومتی و کمترین امکانات، اکنون صاحب کسب‌وکار میلیاردی است، در این گزارش جالب از فرازو فرودهای کارآفرین جوان ۳۹ ساله می‌خوانید.

 
کارگر آنلاین : کلیدواژه اقتصاد مقاومتی برای اولین بار از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارآفرینان در سال ۱۳۸۹ مطرح شد؛ ایشان با اشاره به فشارهای نظام سلطه و استفاده از ابزار تحریم علیه کشورمان تأکید کردند که «ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به‌وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است.»
 
به دنبال این سخنان مفهومی جدید در گفتمان اقتصاد مقاومتی کشور شکل گرفت که در آن کارآفرینی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی ترسیم شد و کارآفرینان به‌عنوان پرچمداران آن معرفی شدند.
 
در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی کشورمان به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه لبیک گفتند که مهدی اویسی یکی از این افراد موفق است.
 
وی که متولد ۱۳۵۸ است، موفق شده  به‌عنوان استادکار آموزشی مهارتی در رشته معرق در شهرستان خمین فعالیت و با تلاش کارگاه تولیدی و نمایشگاه صنایع دستی خود را در روستای اسفنجه شهرستان خمین راه‌اندازی کند.
 
او که کار خود را تنها با یک کمان‌اره آغاز کرده، معتقد است که با خودباوری و تکیه به ارزش‌های متعالی فرهنگی، اجتماعی کشورمان می‌توان مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را تسهیل کرد. آنچه در پی می‌آید حاصل گفتگو خبرگزاری آنا با این کارآفرین موفق است؛
 
آنا : چطور شد که فعالیت خود را آغاز کرده و تصمیم گرفتید که در زمره کارآفرین استان مرکزی قرار بگیرید؟
 
اویسی: ۲۳ سال پیش کارم را شروع کردم ولی از ۸ سال قبل تصمیم به ارتقا و گسترش کارم گرفتم، در ابتدا کارم را با یک میزکار و کمان‌اره‌ ساده‌ای که داشتم، شروع کردم ولی امروز حدود ۴۰۰ میلیون تومان ابزار کارگاهی و ۲۰۰ میلیون تومان مواد اولیه در کارگاهم وجود دارد و ۵ نفر به صورت مستقیم و ۸ نفر به‌صورت غیرمستقیم در کارگاه من مشغول فعالیت هستند و جزءکارآفرینان کشورم هستم.
 
آنا: چرا برای توسعه کارتان روستا را انتخاب کردید؟
 
اویسی: آرامشی که در روستا حکمفرماست موجب تمرکز روح من می‌شود، بارها به من پیشنهاد شده که کارگاه و کارگرانی را برای تولید در تهران در اختیارم قرار دهند ولی من به خاطر آرامش و سرعت کم زندگی در روستا  همه را رد کرده‌ام زیرا آرامش روستا به من فرصت تمرکز بر روی هنرم را داده و مایه پیشرفت کارم شده است و امروز آنها از تهران و شیراز و استان‌های شمالی کشور برای خرید محصولاتمان، به اینجا می‌آیند.
 
آنا: آیا در زمینه آموزش این هنر نیز فعالیت دارید ؟
 
اویسی: سالهاست که من برای  آموزش هنرهای تخصصی معرق، منبت و خراطی در سراسر کشور سفر کرده‌ام و وقت گذاشته‌ام تا آموز‌ه‌های تخصصی و هنری خودم را کامل کنم چون مطمئن بودم اول باید خودم را به سطحی از هنر و تخصص برسانم تا بتوانم دست دیگران را برای ورود به  این حرفه بگیرم و در پیچ و تاب گردش کار دچار مشکل فنی نشوم و از حیث هنر و تخصص در حرفه‌ام خوداتکا باشم.
 
آنا : مواد اولیه برای کارتان را از کجا تهیه می‌کنید؟
 
اویسی: حدود ۵۰ درصد مواد اولیه کارگاهم بومی است و بقیه از سایر استان‌های کشور تهیه می‌شود و از ویژگی کار ما استفاده از چوبی است که قرار است برای سوختن و فروش به‌صورت ذغال به کوره‌ها فروخته شوند و هرگز تاکنون حتی  یک درخت را برای مصرف در کارگاه قطع نکرده‌ایم و ایمان داریم تکه چوب‌های کارگاه‌های چوب‌بری برای خلق اثر ما کافی است.
 
آنا : در روند تولید یک اثر در کارگاه شما، چه بخشی از کار سخت‌تر از بقیه قسمت‌هاست؟
 
اویسی: به دلیل تلاش و عشقی که من به کارم دارم تا به امروز هیچ بخش از کارم سخت به نظرم نیامده است ولی می‌توانم بگویم وقتی برای خلق یک اثر که نیاز به طراحی هنری همراه با توجه به سلیقه خریدار باشد، دقت و زمان زیادی را باید صرف آن کنم.
 
آنا : تسهیلات بانکی را از کجا و چگونه دریافت کردید؟
 
اویسی: این قبیل تسهیلات از نوع وام‌های نظارتی است که برای دریافت آن ابتداء باید یکی از سازمان‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت دریافت کنید که بعد بر اساس آن مجوز می‌توان از یکی از بانک‌های عامل که از قبل مشخص شده‌اند تسهیلات بگیرید، من با توجه به سابقه ۲۳ ساله‌ای که در کارم داشتم توانستم مجوز لازم را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کنم و با این مجوز از صندوق کارآفرینی امید که مشاوره‌های خوبی هم در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دادند، مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرم، ابتداء قرار بود یک سال دوره استراحت وام داشته باشم ولی بعد از ۳ ماه بانک به‌صورت سه ماه یکبار اقساط ۱۰ میلیون تومانی را دریافت کرد.
 
آنا : آیا به کسانی که بخواهند به این حرفه مشغول شوند کمکی ارائه خواهید داد؟
 
اویسی: بله، من تا به امروز شاید هزار نفر را که علاقه به این هنر داشتند،آموزش دادم و حتی نه تنها در بخش هنری کارم بلکه در بخش امور اداری و دریافت مجوزهای قانونی نیز با تمام توان و علاقه کمک خواهم کرد.
 
آنا: در این  راه چه سازمان‌هایی به شما کمک کرده‌اند؟
 
اویسی: سازمان میراث فرهنگی در همه نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کند غرفه رایگان در اختیارمان می‌گذارد و تشویق و همراهی آنها مستمر و دلگرم کننده است.
 
آنا : سازمان تعاون روستایی چطور؟
 
اویسی: شرکت تعاون روستایی با توجه به وظایف حمایتی که به‌صورت ذاتی برعهده آنهاست و باید حمایت‌های فنی و تخصصی و حتی بازاریابی را برای ما پیگیری کنند و راه را برای ما هموار سازند در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است و کمکی به ما نکرده‌اند.
 
آنا: آیا با خلأ قانونی در کارتان برخورد کرده‌اید؟
 
اویسی: بله، در نشستی که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم، ایشان از بیمه شدن همه هنرمندانی که بیمه نیستند خبر داد و این باعث دلگرمی است اما من بعد از گرفتن تسهیلات از بانک متوجه بندی در سند  تسهیلات بانکی‌ام شدم که به واسطه آن باید به‌عنوان کارفرما ۳ نفر را در کارگاهم بیمه کنم در حالی که با پرداخت حق بیمه به‌عنوان کارفرما، بیمه تأمین اجتماعی خودم که سالها  حق بیمه برایش پرداخت کرده‌ام  از بین می‌رود، این درست مانند حالتی است که شما به کارمندی وام بدهید و بعد به خاطر گرفتن آن وام او را از کار اخراج کنید. این خلاء قانونی در بخش بیمه تأمین اجتماعی کارآفرینان وجود دارد و مسئولان باید فکری برایش بکنند.
 
آنا: چگونه صداوسیما و رسانه‌های کشور می‌توانند به شما کمک کنند؟
 
اویسی: صنایع دستی یکی از اثربخش‌ترین حوزه‌های فرهنگی اقتصادی کشور است که می‌تواند نیروی محرکه اقتصاد خانواده‌ها باشد و زمینه مساعدی برای توسعه و ثبات اقتصاد هر استان را مهیا سازد به همین دلیل ضروری است که رسانه‌های جمعی به معرفی بیشتر آن به مردم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا مردم از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این هنر بیشتر آگاه  ‌شوند و شناخت بهتری پیدا می‌کنند تا بازارش بیشتر از بازار کالاهای وارداتی رونق یابد.
 
آنا: آیا به آینده کارتان امیدوار هستید؟
 
اویسی: جای امیدواری است که این روزها شاهد رشد صنایع‌دستی هستیم و دوباره توجه مردم به صنایع‌دستی آغاز شده و شاید مهم‌ترین اصل برای بازگشت به روزهای درخشان صنایع‌دستی، مشارکت مردم در حمایت از این محصولات و تولید آن‌ باشد.
 
آنا: آیا صنایع دستی می‌تواند در محقق شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موثر باشد؟
 
اویسی: اگر صنایع‌دستی حامی اصلی خود را که مردم است دوباره به‌طور کامل پیدا کند زمینه‌های رشد اقتصادی هر استان فراهم می‌شود. به این ترتیب به خودی خود اهداف برنامه‌های  اقتصاد مقاومتی نیز محقق خواهد شد.