تاریخ : 19:19 - 1398/09/17
کد خبر : 74642
سرویس خبری : سیاسی
 

ترس حامیان دولت از ورود نیروهای تازه‌ نفس انقلابی به انتخابات مجلس

تسلیم زودهنگام/

ترس حامیان دولت از ورود نیروهای تازه‌ نفس انقلابی به انتخابات مجلس

عارف به عنوان نفر اول تهران در سال 1394 و فردی که به نفع حسن روحانی در سال 92 عرصه ریاست جمهوری را رها کرده بود ترجیح داده بدون هیچ صحبتی کنار بایستد و حتی خودش هم از ترس دست رد مردم وارد گود رقابت نشود.

کارگر آنلاین :  دولت، مجلس و شورای شهر را در دست گرفتند اما فردای تکیه زدن بر صندلی قدرت وعده‌های خود را فراموش کردند. راهبردشان در دولت مذاکرات بی نتیجه بود، در مجلس چشم‌پوشی به بی کفایتی وزرای کم خاصیت و در شورای شهر هم گران کردن هزینه زندگی مردم در تهران! حالا که مردم از آنها دست کشیده اند ترجیح دادند تا کمتر سروصدای انتخاباتی به پا کنند و آهسته زمین را واگذار کنند، بدون یک کلمه عذرخواهی!
 
به گزارش کارگر آنلاین، ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس به پایان رسید. نیروهای شناخته شده از جریان‌های مختلف سیاسی کشور پا به عرصه این رقابت گذاشته اند اما هنوز اختلاف نظرها بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در خصوص نوع ورودشان به این کارزار تمام نشده است.
 
به عنوان مثال عارف به عنوان نفر اول تهران در سال 1394 و فردی که به نفع حسن روحانی در سال 92 عرصه ریاست جمهوری را رها کرده بود ترجیح داده بدون هیچ صحبتی کنار بایستد و حتی خودش هم از ترس دست رد مردم وارد گود رقابت نشود. اما مهدی کروبی از سران فتنه سال 88 و از حامیان دو دوره ریاست جمهوری روحانی به نیروهای نزدیک به خود فرمان حضور و نامزدی در انتخاباتی را داده که قبلا آن را متهم به تقلب کرده بود! در همین زمینه الیاس حضرتی در هنگام ثبت نام خود برای مجلس گفت: به دستور کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی برای انتخابات مجلس یازدهم آمدم!
 
تاکنون موضعی انتخاباتی از میرحسین موسوی از دیگر سران فتنه دیده نشده است. او در آخرین کنش زیادی خود در بیانیه‌ای بسیار تند نشان داد که هنوز خواب براندازی را در سر می‌بیند. بیانیه او آنقدر تند بود که برخی اصلاح‌طلبان ترجیح دادند با آن مرزبندی کنند.
 
محمدخاتمی رئیس دولت اصلاحات که در فتنه 88 نقش جدی داشت با اعلام موضع حمایتی از نظام به گونه ای وانمود کرد که خط او از موسوی جداست. با این وجود تاکنون موضع رسمی برای انتخابات امسال نداشته است. تنها موضع گیری وی در این خصوص را می توان به اعتراف او به بی اعتمادی مردم به جریان اصلاحات دانست که عنوان کرده بود دیگر حتی با تکرار کردن وی هم مردم به آنها رای نخواهند داد.
 
البته برخی خبرها حاکی است او با تماس‌های تلفنی از اصلاح طلبان خواسته تا کاندیدا شوند. قاسم میرزایی نکو، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم بعد از اعلام کاندیداتوری خود در این خصوص گفت: «آقای خاتمی به همه سفارش کردند. در جلسات مختلفی که برگزار شد، سفارش جدی کردند که حتما اصلاح طلبان کاندیدا شوند. در جلسه ای که دوستان با ایشان داشتند پیشنهاد کردند که حتما ثبت نام کنند.» خاتمی در حالی سفارش کرده که در کارنامه خود زیر سوال بردن انتخابات را ثبت کرده است.
 
برخی تحرکات کم جان اصلاح طلبان را به معنی پذیرش زودهنگام شکست انتخاباتی عنوان می‌کنند. این واگذاری زودرس میدان انتخابات البته با کارنامه افتضاح سال‌های اخیر اصلاح طلبان بی ارتباط نیست. با این وجود برخی در جریان حامیان دولت این سکوت رسمی اصلاح‌طلبان را برنتابیدند.
 
محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی در مطلبی با این عنوان که «حق نداشتیم اینقدر بی‌مسئولیت باشیم» نوشت: «امشب برای نخستین بار عاجز شدم از تیتر زدن برای خبر کسالت باری که ناگزیر بودم بر صفحه یک "سازندگی" بنشانم : نه اینکه به رسم این روزگار از انتخابات عبور کرده باشم بلکه بدان سبب که بی کفایتی شورای عالی اصلاح طلبان در راهبری انتخاباتی آنان را باید روایت میکردم. اقای عارف فکر کردند چون خودشان نامزد نمی‌شوند نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان ...»
 
قوچانی البته هراس خود از به میدان آمدن نیروهای انقلابی جوان را نتوانست پنهان کند. او ادامه داد: «این روزها آن قدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زدند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شدند و توبه کردند و از سر بی خیالی و بی برنامه گی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند.»
 
وی فرار برخی اصلاح‌طلبان از کارزار انتخاباتی را پایان اصلاح طلبی معرفی کرده و ورود همراه با شکست حامیان دولت در انتخابات را ضروری دانسته است: «حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی دهند حق نداشتیم در برابر آرمانهای اصلاح طلبی این قدر بی مسوولیت و باری به هر جهت باشیم . نمیشود هم حرفهای انقلابی زد و هم حرفهای انتخاباتی . نمی توان هم اپوزیسون بود و هم چشمی به حاکمیت داشت . این «آغاز یک پایان» است. «آغاز پایان اصلاح طلبان » خسته و نااستواری که فقط در زمین هموار می توانند سیاست ورزی کنند . ما به یک شکست نیاز داریم تا به خود آییم و اصلاح طلبی را اصلاح کنیم ...ما اصلاح طلب می مانیم ، حتی اگر در اقلیت باشیم ...این بی تدبیری است که ما را اقلیت میکند، نه رای اکثریت»
 
کسانی که ثبت نام کردند
نزدیک به چهارده هزار نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت نام کرده اند. حدود سه هزار نفر از این جمع جهت ورود به مجلس از حوزه انتخابیه تهران اعلام آمادگی کرده اند. 
 
از میان اصلاح طلبان مطرح می توان به افراد زیر اشاره کرد: داماد حسن روحانی، حشمت الله فلاحت پیشه، مجید انصاری معاون حقوقی اسبق رئیس‌جمهور، علی مطهری، الیاس حضرتی، ابراهیم میرزایی‌نیکو، علیرضا محجوب، علیرضا رحیمی، احمد مازنی، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و سهیلا جلودارزاده از نمایندگان فعلی تهران در مجلس، احمد حکیمی‌پور، قدرت‌الله علیخانی، ابراهیم اصغرزاده، احمد نقیب‌زاده عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران، محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران، فاطمه راکعی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس، هادی غفاری عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام(ره)، داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری و رحمت‌الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی 
 
در میان چهره‌های منتسب به اصولگرا تعدادی از افراد جوان نیز دیده می‌شود، محمدصادق شهبازی، علی جعفری، سیدنظام الدین موسوی، وحید یامین پور برخی چهره‌ها قدیم تر وجود دارند. مرتضی آقاتهرانی، امیرحسین قاضی‌زاده و محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم، سیدمحمدجواد ابطحی و جواد کریمی‌قدوسی از نمایندگان مجلس دهم، سیدمحمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، بیژن نوباوه و فاطمه آلیا نماینده ادوار مجلس، دکتر کوشکی،  سیدمصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس، حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، الیاس نادران ، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، عبدالحسین روح‌الامینی، محمدمهدی زاهدی، محمدرضا پورابراهیمی، سیدحسین نقوی‌حسینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و مهدی امیرآبادی‌فراهانی از نمایندگان مجلس دهم، محمدحسین رجبی دوانی اسامی برخی از این چهره‌ها هستند. منبع : رجانیوز