تاریخ : 21:46 - 1398/09/19
کد خبر : 74707
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 با کاهش کمک دولت بیمه 200 هزار قالیباف قطع شد

علی برکه الله ؛

با کاهش کمک دولت بیمه 200 هزار قالیباف قطع شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: بیمه 200 هزار قالیباف با کاهش کمک دولتی قطع شد.

به گزارش کارگر آنلاین ، عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت هنرصنعت فرش دستباف گفت: بر اساس مصوبه دولت در سال 1388 قرار شد، با کمک دولت به سازمان تامین اجتماعی، بیمه قالیبافان اجرا شود و کارگران این صنعت را تحت پوشش بیمه قرار دهد و تا سال 92 با کمک و حمایت دولت، تعداد 450 هزار کارگر قالیباف بیمه شده بودند.
 
وی گفت: قرار بود روند کمک دولت برای بیمه قالیبافان ادامه پیدا کند که ظرف 10 سال کل هنرمندان بافنده قالی که حدود 2 میلیون نفر هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قالیبافی قرار بگیرند، اما از سال 92 به بعد پوشش بیمه‌ای 200 هزار نفر از قالیبافان قطع شد و از شمول تامین اجتماعی خارج شدند.
 
به گفته بهرامی در حال حاضر یک میلیون نفر هنرمند بافنده قالی در کشور وجود دارد، در حالی که قبلا 2 میلیون نفر در این هنرصنعت مشغول کار بودند. دولت از سال 92 بودجه لازم برای سازمان تامین اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمینه تحت پوشش قرار دادن بیمه قالیبافان پرداخت نکرد، بنابراین 200 هزار نفر از قالیبافان بیمه‌شده ریزش پیدا کردند و تعداد کارگران بیمه‌شده این هنرصنعت از 450 هزار نفر به حدود 250 هزار نفر رسید؛ یعنی برخلاف مصوبه اول که قرار بود بیمه قالیبافان افزایش یابد، اما با عدم تامین بودجه این تعداد کاهش یافت.
 
بهرامی گفت: امسال تعداد قالیبافان بیمه‌شده فرش دستباف و صنایع دستی در مجموع 250 هزار نفر بیشتر نیستند، در حالی که دولت بودجه حق بیمه 450 هزار نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا سال 92 تامین می‌کرد و تامین اجتماعی نیز نسبت به بیمه این افراد اقدام می‌کرد، اما از سال 92 به بعد این بودجه توسط دولت تامین نشد و سازمان تامین اجتماعی نسبت به قطع بیمه قالیبافان اقدام کرد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار داشت: اگر حتی فیش واریزی کارگر قالیباف یک روز هم به تاخیر می‌افتاد و یا اینکه قالیباف در روزی که مامور به کارگاهش مراجعه می‌کرد، حضور نداشت، بلافاصله بیمه او به بهانه‌های مختلف قطع می‌شد.
 
وی در مورد اینکه مگر دولت چقدر از حق بیمه کارگر قالیباف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کرد گفت: دولت 20 درصد حق بیمه و کارگر قالیباف 7 درصد این رقم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کرد.
 
بهرامی در مورد اینکه دلیل دولت برای قطع حق بیمه قالیبافان چیست، گفت:‌ دولت می‌گوید به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند کمک حق بیمه قالیبافان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد و سازمان تامین اجتماعی هم می‌گوید به دلیل عدم تامین بودجه از طرف دولت امکان‌پذیرش و تحت پوشش قرار‌دادن بافندگان و هنرمندان صنایع دستی برایش مقدور نیست.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر دولت به سازمان تامین اجتماعی چند هزار میلیارد تومان بدهی دارد و این گفته‌ای است که مدیرعامل تامین اجتماعی هفته قبل در جلسه حضوری اعلام کرد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران در مورد آمار تولید فرش گفت: فرش دستباف از 6 میلیون مترمربع تولید سالانه هم‌اکنون به کمتر از 3 میلیون مترمربع رسیده است و 90 درصد تولیدات فرش دستباف با هدف صادرات بافته می‌شود و 10 درصد آن به مصرف داخل کشور می‌رسد.
بهرامی همچنین افزود: صادرات فرش دستباف طی دو سه سال اخیر از 320 میلیون دلار سال 96 به رقم 430 میلیون دلار در سال 97 افزایش یافت و علت آن حضور خوب صادرکنندگان فرش دستباف در نمایشگاه‌های خارجی و نیز تولید باکیفیت فرش ایرانی و حضور در بازارهای جهانی است.
 
وی گفت: سال جاری همزمان با تحریم دولت آمریکا علیه نفت و صنایع موشکی ایران، تحریم فرش ایرانی نیز انجام شد و از آبان سال جاری صادرات فرش ایران به آمریکا نیز از سوی دولت آن کشور تحریم شد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: در عین حال ما گلایه‌ای از دشمن نداریم، چون آنها به خوبی می‌دانند جایگاه فرش ایرانی چقدر مهم و استراتژیک است. اما گلایه ما از مسئولان داخلی است که همزمان با تحریم آمریکا، بانک مرکزی هم بحث تعهد ارزی و پیمان‌سپاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای صادرات فرش تصویب کرد که باید دلار صادرات فرش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سامانه بانک مرکزی با نرخ نیما برگردانند.