تاریخ : 10:36 - 1398/09/22
کد خبر : 74800
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 تاثیر جنگ تجاری بر بازار کامودیتی‌ها

تاثیر جنگ تجاری بر بازار کامودیتی‌ها

قیمت کامودیتی‌ها از سال ۲۰۱۱ تاکنون نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. از سال ۲۰۱۸ با شروع جنگ تجاری و آهسته شدن رشد اقتصادی کشورها، قیمت‌ کالاهای اولیه به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. اکونومیست در گزارشی به روایت این موضوع پرداخته است.

به گزارش کارگر آنلاین ، تحلیلگران بر این باورند که تاثیر جنگ ۱۶ ماهه تجاری فراتر از مرزهای دو کشور بوده و جنبه‌های مختلف تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.قیمت کامودیتی‎ها در چند سال گذشته نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۱ با افزایش تقاضا از سوی چین، قیمت کالاهای اولیه به‌شکل قابل توجهی افزایش یافت.
 


تا سال ۲۰۱۶ اما عرضه بیش از حد از یک‌سو و نگرانی‎ها از آهسته شدن رشد اقتصادی بازارهای نوظهور موجب افت قیمت این کالاها شد.
 


پس از آن در دوره‌ای دیگر، قیمت‌ها بهبود یافتند؛ تا اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ اقدام به وضع تعرفه بر برخی کالاهای وارداتی از سوی چین کرد. جنگ تجاری، آهسته شدن رشد اقتصادی را در بسیاری از کشورهای جهان موجب شد.
 


در ماه اکتبر، دونالد ترامپ افزایش برخی‌ تعرفه‌ها را به حالت تعلیق درآورد. این روند امیدهایی مبنی بر وقوع آتش‌بس میان دو کشور را به‌دنبال داشت.
 


چندی پیش اما رئیس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه‌ حمایت از معترضان در هنگ‌کنگ، بار دیگر چین را خشمگین کرد. این اختلاف نظر دو کشور را که در حال انجام مذاکرات برای فاز اول توافق تجاری بودند، در مقابل یکدیگر قرار داد.
 


قیمت کامودیتی‌ها هم در این سال‌ها از همه این عوامل پیروی کرده است.

اکونومیست در ادامه با مثالی از پنبه می‌نویسد: چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده پنبه است. از اواسط سال ۲۰۱۸ اما قیمت پنبه یک‌چهارم کاهش یافته است. این خود تا حدی بازتاب‌دهنده کاهش تقاضا برای لباس است چرا که رشد اقتصادی چین آهسته شده است. عامل مهم‌تر اما افزایش ۲۵ درصدی تعرفه چین بر واردات کالاهای آمریکایی است.

 


صندوق‌های پوشش ریسک چشم‌انداز مثبتی به این بازار ندارند و برآوردها نشان می‎‌دهد، ذخایر پنبه آمریکا به بالاترین سطح یک دهه گذشته رسیده است.
 


چین همچنین برای سایر کالاهای کشاورزی و دامداری وارداتی از سوی آمریکا تعرفه وضع کرده است. در نتیجه، چین نسبت به سال ۲۰۱۷ سهم کمتری از صادرات غلات، سویا و پوست حیوانات آمریکا را به خود اختصاص داده است.
 


یکی از خواسته‌های اصلی دولت آمریکا در مذاکرات تجاری این است که چین محصولات کشاورزی بیشتری از این کشور خریداری کند. اگرچه در حال حاضر چین سویای بیشتری از ایالات متحده خریداری می‌کند اما سهم این کشور از محصولات صادراتی آمریکا به شدت کاهش یافته است.
 


گزارش‌ها نشان می‌دهد صادرات چوب آمریکا به چین ۴۰ درصد کاهش یافته و این مساله موجب شده چوب‌برهای بسیاری شغل خود را از دست بدهند.
 


اثرات جنگ تجاری اما فراتر از مرزهای آمریکا و چین است. سه‌چهارم پشم تولیدی در استرالیا به چین صادر می‌شود. نگرانی از تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای ساخت چین موجب شده فروش لباس‌های چینی کاهش یابد.
 


قیمت پشم نسبت به رکورد خود در سپتامبر ۲۰۱۸ یک‌چهارم کاهش یافته است.
 


در عین حال، قیمت فلزات به‌شکل قابل توجهی در معرض این تعرفه‌ها قرار گرفته است. تحت تاثیر جنگ تجاری، تقاضا برای فلزات و بالطبع قیمت‌ها هم کاهش یافته است. تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ که در ماه آگوست وضع شد نسبت به تعرفه‌های پیشین تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت‌ها داشت.
 


همچنین در مقایسه با کالاهای کشاورزی و دامداری، فلزات اساسی ارتباط بیشتری با چرخه تجارت دارند. به‌عنوان مثال، قیمت مس، فلزی که در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر رسید.
 


در مقابل قیمت طلا در دوران عدم قطعیت‌ها افزایش می‌یابد. نگرانی‌ها از تنش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش تقاضا، گرانی فلز زرد را به‌دنبال داشته است.
 


قیمت جهانی طلا از ابتدای سال تاکنون ۱۵ درصد افزایش یافته و به هزار و ۵۰۰ دلار به‌ازای هر اونس رسیده است. در ماه سپتامبر، فلز زرد به بالاترین قیمت خود از بهار ۲۰۱۳ رسید. با افزایش امیدها برای توافق تجاری اما قیمت آن اندکی کاهش یافت و در مقابل قیمت مس کمی رشد کرد. منبع : اکونومیست