تاریخ : 22:30 - 1398/09/23
کد خبر : 74857
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران از قیمت طلا

نظرسنجی کیتکو 13 دسامبر:

پیش‌بینی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران از قیمت طلا

درحالی‌که اکثریت سرمایه‌گذاران مین‌استریت همچنان به آینده کوتاه‌مدت قیمت طلا خوشبین هستند، بیشتر تحلیلگران وال‌استریت بر این باورند که پایان جنگ تجاری و بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهان موجب کاهش قیمت فلز زرد خواهد شد.

روز جمعه مقامات آمریکایی و چینی اعلام کردند، فاز اول توافق تجاری نهایی شده است. بر اساس نظرسنجی این هفته کیتکو، تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت بر سر آینده کوتاه‌مدت طلا اختلاف نظر دارند.

به گزارش کارگر آنلاین، انتشار این خبر از یک‌سو و تصمیم فدرال‌رزرو برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره از سوی دیگر موجب شد، قیمت جهانی طلا در هفته گذشته میلادی یک درصد رشد کند.

درحالی‌که در روزهای ابتدایی هفته گذشته قیمت هر اونس طلا هزار و ۴۶۰ دلار بود، این رقم در معاملات روز جمعه به هزار و ۴۷۵ دلار رسید.

در تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی کیتکو که در ۱۳ دسامبر منتشر شده، ۱۶ تحلیلگر حرفه‌ای وال‌استریت شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۳۸ درصد به آینده کوتاه‌مدت طلا خوش‌بین بودند و شش نفر معادل ۳۸ درصد کاهش قیمت جهانی طلا را پیش‌بینی کردند. در عین حال، چهار نفر معادل ۲۰ درصد هیچ نظری در مورد آینده فلز زرد نداشتند.

از سوی دیگر، از میان ۷۰۴ نفر سرمایه‌گذاران خرد که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۴۵۶ رای‌دهنده، معادل ۶۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۴۴ نفر، معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت این فلز گرانبها را پیش‌بینی کردند. ۱۰۴ رای‌دهنده یا ۱۵ درصد نیز نظری در مورد روند قیمت طلا نداشتند.

نظرسنجی کیتکو

در نظرسنجی هفته گذشته، درحالی‌که تنها ۴۴ درصد از تحلیلگران وال‌استریت به آینده طلا بدببین بودند، ۶۱ درصد از سرمایه‌گذاران روند صعودی بازار طلا را پیش‌بینی کرده بودند.

به‌عقیده تحلیلگران در صورتی که توافقی میان دو کشور حاصل شود، بازار طلا تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با بهبود چشم‌انداز اقتصادی، قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

با این حال هنوز جزئیات امضای این توافق منتشر نشده و بسیاری در مورد پایداری این توافق تردید دارند.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز، با اشاره به تردیدها در مورد پایان جنگ تجاری گفته است: علی‌رغم انتشار اخبار در مورد پایان جنگ تجاری امیدی به این توافقنامه ندارم. علاوه بر آن، در هفته اخیر این خبر موجب افت شاخص دلار و بهبود قیمت طلا شده است.

جورج گرو، مدیر شرکت آربی‌سی ولث منجمنت هم به افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت خوشبین است.

جان ویر، تحلیلگر موسسه Walsh Trading با توجه به افزایش امیدها به مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین معتقد است که این روند به بهبود بازار کامودیتی‌ها منجر می‌شود، اما تضعیف قیمت طلا را به‌دنبال دارد.

با این حال به‌گفته او، هر پیام توییتری دونالد ترامپ یا انتشار هر خبری که نشان‌دهنده وجود موانع برای مذاکرات تجاری باشد، موجب بهبود بازار طلا می‌شود.


کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت SIA که روند نزولی بازار را پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: در حال حاضر، اخبار مثبت بسیاری وجود دارد. شاخص ترس (VIX) روند نزولی دارد و در صورت بهبود وضعیت اقتصادی جهان، ممکن است بانک‌های مرکزی نیاز به محرک‌های بیشتری نداشته باشند.

به‌گفته او، تنها عامل مثبتی که برای طلا در حال حاضر وجود دارد این است که دلار اندکی در برابر یورو و پوند انگلیس تضعیف شده است. فقط تحت شرایطی که مذاکرات ایالات متحده و چین از ریل کنونی خارج شود، می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای طلا متصور بود.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفته است: با پیروزی بوریس جانسون، احتمالا نوعی از برگزیت (هرچند ناقص) رخ خواهد داد و بخشی از عدم قطعیت موجود از میان خواهد رفت. کاهش تعرفه‌ها هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا است. سیاست‌های پولی سال آینده و نرخ‌های بهره پایین‌تر و سیاست‌های تسیهل کمی احتمالا موجب سقوط طلا خواهد شد.