تاریخ : 15:23 - 1398/09/29
کد خبر : 75054
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

بهترین تنقلات شب یلدا که ضد سرطان است

دانستنی‌های پزشکی؛

بهترین تنقلات شب یلدا که ضد سرطان است

آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و در درمان یبوست، چاقی و انواع سرطان‌ها بسیار موثر است.

به گزارش کارگر آنلاین ، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

 


 آجیل برای  سلامتی مفید است؟

کم کم داریم به یکی از بلندترین شب‌های سال نزدیک می‌شویم؛ آداب رسوم شب یلدا از رسوم دلپذیر و به یاد ماندنی در میان ایرانیان است .  یکی از تنقلاتی که در شب یلدا بسیار طرفدار دارد آجیل است. آجیل در کنار ظاهر رنگانگش بسیار مفید بوده و مانع بروز بسیاری از بیماری می شود.

آجیل و فواید آن بر بدن

خواص و فواید آجیل شما را مجاب می‌کند تا حتما آن‌ را در سبد خرید ماهانه خود قرار دهید. اگر جزو افرادی هستید که به آجیل صرفا به چشم تنقلات نگاه می‌کنید، بهتر است نظر خود را تغییر دهید زیرا برخلاف تصور بسیاری از افراد، آجیل نه تنها در پخت برخی غذا‌ها کاربرد دارد، بلکه می‌تواند یک مکمل غذایی خوبی باشد. آجیل می‌تواند به عنوان یک میان وعده بسیار مناسب  در برنامه غذایی افراد قرار بگیرد. مصرف روزانه مقدار مناسبی از آجیل می‌تواند به حفظ سلامت افراد بسیار کمک کند.

 


مطالعات نشان می‌دهند مغز‌ها یکی از مهم ترین منابع غنی سلنیوم است. این ریز مغزها برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارند  و همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی هستند.



آجیل و فواید آن

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا کشف کرده اند که یک مکمل غذایی حاوی ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و روده را در حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.



این دانه‌های خوراکی سرشار از فسفر بوده و به ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کنند. آجیل‌ سرشار از منیزیم است  که در ایجاد تعادل عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.



 


داشتن  رژیم غذایی مناسب با آجیل

مصرف آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. در حقیقت مصرف گردو، بادام و سایر مغز‌ها باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند و از آنجا که شرایط نگهداری و حمل این مواد به محل کار یا مدرسه نیز بسیار راحت است، می‌توان به عنوان میان‌وعده‌ای مغذی، آنها را  در نظر گرفت.

 


بسیاری از آجیل‌ها دارای اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ از نوع مفید اسید‌های چرب است که به سلامت قلب کمک می‌کند. این اسید‌های چرب در مواد دیگری مانند گوشت بسیاری از ماهی‌ها نیز یافت می‌شوند، اما آجیل‌ها یکی از بهترین منابع گیاهی آن ها هستند.


فواید پسته

پسته خواص آنتی اکسیدان دارد که به کاهش کلسترول بد خون و افزایش خوب آن کمک می‌کند. پسته خاصیت ضد سرطان و میکروبی هم دارد. البته می‌تواند از بروز افزایش چربی و فشار خون، درمان اسهال پیشگیری کند.

 


پسته سرشار از آنتی اکسیدان


فواید بادام

بادام به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. می‌تواند از بروز اترواسکلروز ( تصلب شرایین ) جلوگیری کرده و به تقویت ذهن، استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک زیادی کند.

 


بادام و فواید آن
فواید بادام هندی

بادام هندی می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. بادام هندی خاصیت ضد سرطان و میکروبی دارد و مانع بروز ایجاد سنگ کیسه صفرا هم می‌شود.



بادام هندی و فواید آن
فواید فندق

 


فندق موجب کاهش کلسترول شده و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. فندق در درمان سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، تخمدان، دستگاه گوارش و ریه کمک بسیاری به فرد می‌کند.
 


فندق و فواید آن
فواید گردو

گردو باعث افزایش عملکرد ذهن و تسهیل فعالیت‌های استدلالی مغزمی شود. حتی می‌تواند مانع بروز مشکلاتی همچون آلزایمر، بدخوابی، یبوست در فرد شود.

 


گردو و فواید آن
فواید تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی ضد سرطان بوده و مانع بروز پوکی استخوان و کم خونی، بی اشتهایی می‌شود.

 


تخمه ژاپنی و فواید آن
روزانه چقدر آجیل بخوریم؟

۸۰ درصد آجیل را چربی تشکیل می‌دهد، اما این مقدار چربی برای سلامتی بدن بسیار مفید است. البته همان طور که مفید است کالری زیادی هم دارد. به همین دلیل باید آجیل را در حد اعتدال مصرف کنید. در حقیقت بهتر است آجیل را جایگزین بخشی از موادی بکنید که چربی اشباع دارند، مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی.

 


طبق نتایج ارائه شده توسط موسسه غذا و دارو (FDA)، مصرف روزانه ۵/ ۴۲ گرم از انواع آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی، گردو و پسته می‌تواند خطر احتمال به بیماری‌های مختلف را کاهش دهد. البته باز هم باید دقت کنید که مصرف آجیل باید بخشی از رژیم غذاییتان باشد.


 آجیل شور نخورید!

با این که تمام آجیل‌ها دارای چربی‌های اشباع نشده هستند، اما بعد از این که به کارخانه می‌روند عملیاتی برای خوش طمع شدن بر روی آن‌ها انجام می‌شود که درصد شکر، سدیم و چربی طبیعی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، از نگهدارنده‌های شیمیایی نیز برای دوام بیشتر آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل از خوردن آجیل شور یا عسلی خودداری کنید؛ چرا که دارای مقدار زیادی چربی بوده و می‌توانند به راحتی فشار خون را افزایش داده و باعث چاقی افراد شوند.



آجیل و عوارض آن

باید مراقب باشید که تبلیغات کاکائو‌ها و شکلات‌های فندقی و گردویی شما را فریب ندهد. چربی و مواد نگه دارنده‌ای که در شکلات‌ها وجود دارد می‌توانند تمام خواص آجیل را از بین ببرند.



نکته دیگر این است که حدود یک درصد از کل مردم به آجیل حساسیت دارند. اگر  تصور می‌کنید که جزو این دسته افراد هستید، بهتر است طرف آجیل نروید. برخی افراد به درخت این میوه‌ها هم آلرژی دارند. اما عده‌ای نیز هستند که نسبت به هر دو آلرژی دارند. گاهی اوقات هم برخی حساسیت‌ها و آلرژی ها ممکن است اوج گرفته و برای فرد خطرناک باشند.  این نوع حساسیت ها در افراد کمتر دیده می شوند که بهتر است  از خوردن آجیل خودداری کنند.

انتهای پیام/