تاریخ : 06:38 - 1398/10/01
کد خبر : 75103
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

با این کدوی خاص در لاغری را دریابید/از کاهش وزن تا رفع یبوست و جلوگیری از سرطان ریه+عکس

با این کدوی خاص در لاغری را دریابید/از کاهش وزن تا رفع یبوست و جلوگیری از سرطان ریه+عکس

خواص کدو حلوایی در لاغری با شروع نیمه‌ی دوم سال خود را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. با ورود به فصل پاییز و ازراه‌رسیدن کدوحلوایی‌های تازه بهترین زمان برای یک رژیم بسیار مؤثر غذایی برای لاغری هم از راه می‌رسد؛ مخصوصاً که هالووین هم در راه است و بهانه‌ای خوب برای استفاده از خواص این میوه‌ی ارزشمند است. خواص کدو حلوایی در لاغری را در این مطلب اسنپ‌فود بخوانید.

کارگر آنلاین : کدو حلوایی یکی از پرخاصیت‌ترین و البته محبوب‌ترین کدوهاست و در کنار کدو سبز و کدو تنبل جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی دارد. این نوع کدو جزو گیاهان جالیزی و علفی محسوب می‌شود؛ گل‌های زردرنگ، برگ‌های پهن و رونده‌ای دارد و روی آن از کرک پوشیده است و یک گیاه یک‌ساله محسوب می‌شود.

 




این گیاه ظاهراً ساکن بومی آمریکای لاتین است و اولین بار آن را در مکزیک کشت کرده‌اند. این میوه‌ی جالیزی در تمدن مایا هم نقشی اساسی داشته است و مردم مایا از این میوه و اجزای آن برای درمان بسیاری بیماری‌ها استفاده می‌کرده‌اند.



ساقه، برگ، میوه و گل کدو حلوایی، همگی، خوراکی و مصرف‌شدنی است. شما می‌توانید کدو حلوایی را به‌صورت انواع سوپ، کبابی، دسر، کیک و غیره مصرف کنید.



    طرز تهیه کیک کدو حلوایی با گردو

ازجمله دیگر دستور تهیه‌های معروف و پرطرفدار با کدو حلوایی سوپ کدو حلوایی است که انواع مختلفی دارد؛ ازجمله سوپ کدو حلوایی با قارچ، خامه، عدس، جو و غیره.
 


ناگفته نماند که قسمت مهمی از محبوبیت کدو حلوایی به کاربرد آن در هالووین بازمی‌گردد. در آمریکا و کانادا نوعی کدو حلوایی کشت می‌شود که وزنش گاهی به ۶۰ کیلوگرم هم می‌رسد و از آن، به‌روش‌های مختلف، در جشن هالووین استفاده می‌شود؛ چه به‌صورت تزئینی و چه به‌صورت انواع خوراکی.

 



 

خواص کدو حلوایی چیست؟

کدو حلوایی جزو میوه‌های پرخاصیت است و با توجه به مواد غذایی مفید فراوانی که دارد، می‌تواند جای ویژه‌ای در رژیم غذایی داشته باشد. کدو حلوایی منبع سرشار است از:

    فسفر
    کلسیم
    منیزیم
    آهن
    پتاسیم
    آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید
    ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های A، E، C و K.



وجود ویتامین K این میوه را منحصربه‌فرد می‌کند؛ چون جزو منابع طبیعی دردسترس این ویتامین محسوب می‌شود و جزو معدود میوه‌هایی است که این ویتامین را در خود جای داده‌اند. این ویتامین در خون‌سازی و تنظیم تراکم خونی نقشی مهم دارد.


خواص کدو حلوایی عبارتند از:

    مؤثر برای کاهش وزن
    رفع خستگی
    رفع سردرد
    افزایش حافظه
    هضم آسان‌تر غذا و کمک به سیستم گوارش
    رفع یبوست
    درمان پروستات
    درمان سرفه
    تسکین بواسیر
    درمان یرقان
    پایین‌آوردن تب


    خون‌سازی (به‌شرطی که به‌همراه آبغوره یا سرکه و روغن زیتون مصرف شود)


    رفع درد دندان با گرداندن آب آن در دهان
    بهبود زخم معده با پوست کدو حلوایی
    جلوگیری از پیری
    جلوگیری از سرطان ریه
    خون‌سازی و تنظیم تراکم خونی

 


کدو حلوایی باعث لاغری می‌شود

خواص کدو حلوایی در لاغری کتمان‌نشدنی است و کدو حلوایی یکی از میوه‌های ویژه برای لاغری به شمار می‌رود. کافی است به کالری آن نگاهی بیندازید که اندکی با سازوکار لاغرکنندگی آن آشنا شوید؛ هر صد گرم کدو حلوایی چیزی نزدیک به بیست کالری دارد. کالری کم تنها سازوکار این میوه برای لاغری نیست.
 


کدو حلوایی در کنار کالری کم، دو سازوکار دیگر برای لاغری دارد:

    رفع یبوست
    ایجاد احساس سیری
 


مهم‌ترین نکته خواص کدو حلوایی در لاغری سرشاربودن آن از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند در طول رژیم غذایی تمامی نیازهای بدن را تأمین کند.


کالری کدو حلوایی پخته
 


پیش از این گفتیم که هر صد گرم کلد حلوایی چیزی در حدود بیست کالری دارد؛ خبر خوب این است که کالری کدو حلوایی پخته از این هم کمتر است و با شکسته‌شدن سلول‌های کربن کالری آن باز هم کاهش می‌یابد. پایین‌بودن کالری کدو حلوایی پخته، در کنار حجم فراوان فیبر و البته مغذی‌بودن و سرشاربودن از مواد معدنی و ویتامین، از این میوه‌ی جالیزی یک معجون ویژه برای لاغری می‌سازد.


 


رژیم سه روزه کدو حلوایی

فصل پاییز موعد رسیدن کدو حلوایی های تازه است و بهترین زمان برای گرفتن یک رژیم لاغری بسیار مفید. شما به‌صورت کلی می‌توانید با گنجاندن این میوه در رژیم غذایی روزانه و هفتگی خود از مزایای بسیاری بهره‌مند شوید، اما بد نیست نگاهی به جشن هالووین هم داشته باشید و به‌همین بهانه یک رژیم سه‌روزه بر مبنای کدو حلوایی در پیش بگیرید و برای سه روز این رژیم را انجام دهید. رژیم سه روزه کدو حلوایی به این ترتیب است:

    صبحانه: مخلوطی از کدو حلوایی (بدون اضافه‌کردن نمک)
    ناهار: سوپ کدو حلوایی (۲۰۰ گرم کدو حلوایی سیب‌زمینی)
    عصر: دسر کدو حلوایی
    شام: املت درست‌شده با کدو حلوایی و اسفناج



نکات مهم در تهیه کدو حلوایی

    کدو حلوایی را همیشه تازه مصرف کنید و تا حد امکان کدو حلوایی فریز‌شده مصرف نکنید.
    برای خرید کدو حلوایی کدوهایی را بخرید که پوست‌شان بدون لک باشد و با فشار انگشت تو نرود.