تاریخ : 18:01 - 1398/10/02
کد خبر : 75165
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

شیوع بیماری واگیر دار و مهلک تر از آنفولانزا در کشور+هشدار رسمی وزیر بهداشت

افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطر بزرگ ایرانی ها؛

شیوع بیماری واگیر دار و مهلک تر از آنفولانزا در کشور+هشدار رسمی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت گفت:وقتی از خیلی از بیمارانی که به کلینیک مراجعه می کنند، شرح حال می گیریم می بینیم که یک فشار روانی عامل خیلی از ناخوشی ها است. بنابراین تقاضا دارم که همه از جمله دستگاه های اجرایی، رسانه ها، دست اندرکاران امور اجرایی در کشور و خیرین سلامت کمک کنند تا بتوانیم فضای پرنشاط تر برای مردم ایجاد کنیم و با رسیدگی به وضعیت سلامت روان جامعه، آسیب های روانی، طلاق، خشونت ها، پرونده های قضایی و کیفری و هزینه های سنگین اقتصادی و اجتماعی را کاهش دهیم.

به گزارش کارگر آنلاین ، سعید نمکی وزیر بهداشت، در آیین بهره‌برداری از بخش موقوفه مافی بیمارستان روانپزشکی رازی تهران اظهار داشت: امیدوارم غم و اندوه تمام مردم ایران در طولانی‌ترین شب سال، بر زمین نهانده باشند و اولین روز از زمستان را با روحی سرشار از شادمانی و دلی مملو از گرمی آغاز کرده باشند.
 

 

 


وی افزود: برای بنده به عنوان وزیر بهداشت، تلخ است که بگویم ما نیازمند تخت بستری بیماران دچار اختلالات روانی هستیم و این نشانگر این است که کار چندانی در این حوزه نکرده‌ایم. اگر در حوزه پیشگیری و بهداشت کار بیشتری کرده بودیم، نیازمند توسعه فراوان تخت‌های بیمارستانی نبودیم و متاسفانه یکی از عرصه هایی که به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت، اعلان خطر می کنم، بخش بهداشت روان جامعه است.
 

 


وزیر بهداشت تاکید کرد: شیوع افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطر بزرگی برای متخصصین حوزه سلامت و امور اجتماعی است که به شدت باید به این عرصه بپردازند. حدود سه دهه پیش که در وزارت بهداشت معاون امور بهداشتی بودم، در منطقه ۲۰ تهران، پروژه شهر سالم را اجرا کردیم و بحث ما این بود که چرا نباید به روح نوازی رنگ‌ها، توجه و فکر نکنیم و چرا شهری مملو از پریشانی، دل مردگی و افسردگی داشته باشیم و چرا شهری با نشاط نداشته باشیم. آن زمان نرده‌های پارک‌ها را جمع آوری کردیم که مردم تصور کنند پارک‌ها، خانه خودشان است و با الگوی روح نوازی رنگ، نرده‌ها، درها، ایستگاه های اتوبوس و مکان های مختلف را رنگ آمیزی کردیم.
 


نمکی با اشاره به ادغام مراقبت های سلامت روان در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور، گفت: بهورزان آموختند که اولین رفتار غیر منطبق با سلامت فرد را شناسایی کنند و به سطح بالاتر ارجاع دهند تا اجازه ندهیم روح افراد، در آبشار فروپاشی، گرفتار شود و وقتی بیمار در تخت بیمارستان روانپزشکی بستری شد، شروع ماجرای سخت ما و آغاز یک پروسه بسیار پیچیده است همانگونه که اگر فشارخون فردی را در اولین مراحل شناسایی کنیم، می توانیم به وجود افراد مولد و با نشاط در جامعه امیدوار باشیم و اگر با علائمی مانند فلج نیمه بدن در بخش آی سی یو، بستری شد، بیماری را خواهیم داشت که برای خود، خانواده و نظام سلامت، گرفتاری‌هایی دارد.
 


وی تصریح کرد: امروز همه دست اندرکاران جامعه باید به فکر بهداشت روان کشور باشند و این کار فقط در وزارت بهداشت محقق نمی شود و همه باید به هم کمک کنیم البته در وزارت بهداشت، می توانیم کودکان را علیه بیماری های مسری مهلک قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کنیم اما در مورد سلامت روان جامعه به تنهایی موفق به کارهای بزرگ نخواهیم بود.

 


وزیر بهداشت اضافه کرد: برای تامین سلامت جامعه همه اعم از رسانه ها، روحانیت معزز، وزارت بهداشت و همه دستگاه ها باید به همدیگر کمک کنیم و صدا و سیما باید کمک کند تا شادمانی و نشاط را به جامعه برگردانیم. چرا دل مردگی، یاس و ناامیدی مردم دامن می زنیم و چرا نشاط و داشته های مان را مطرح نمی کنیم؟



نمکی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری هم بارها تاکید داشته اند که باید نشاط و امید را به جامعه تزریق کنیم و هر قدمی در ایجاد یاس و ناامیدی، یک خیانت ملی به کشور است بنابراین بنده به عنوان فردی که متولی نظام سلامت کشور هستم، دست تمنا به سوی همگان دراز می کنم که ما باید سلامت روان جامعه را اصلاح کنیم و باید امید و نشاط را به دل مردم بازگردانیم و دل مردگی و افسردگی را بزداییم و این خطای استراتژیک علم طب بود که این سندیت را به این علم تزریق کرد که روانپزشک را از بقیه رشته ها جدا کردیم. معتقدم که اولین رکن نظام سلامت یک فرد، سلامت روانی است و بارها مشاهده و تجربه کرده ایم که وقتی روح و روان مان به هم می ریزد، مشکل معده، تپش قلب، دردهای اسکلتی و عضلانی پیدا نی کنیم و ریشه اکثر مشکلات جسمی ما، مشکلات روحی و روانی است.



نمکی در پایان یادآور شد: وقتی از خیلی از بیمارانی که به کلینیک مراجعه می کنند، شرح حال می گیریم می بینیم که یک فشار روانی عامل خیلی از ناخوشی ها است. بنابراین تقاضا دارم که همه از جمله دستگاه های اجرایی، رسانه ها، دست اندرکاران امور اجرایی در کشور و خیرین سلامت کمک کنند تا بتوانیم فضای پرنشاط تر برای مردم ایجاد کنیم و با رسیدگی به وضعیت سلامت روان جامعه، آسیب های روانی، طلاق، خشونت ها، پرونده های قضایی و کیفری و هزینه های سنگین اقتصادی و اجتماعی را کاهش دهیم.منبع/جهان نیوز