تاریخ : 09:31 - 1398/10/04
کد خبر : 75221
سرویس خبری : فرهنگی
 

فالوئر به معنای طرفدار نیست / سلبریتی ها باید توجیه شوند

فالوئر به معنای طرفدار نیست / سلبریتی ها باید توجیه شوند

برخی از حرف ها برای برخی از آدم ها خیلی «زیادی» است. باور ندارید نگاهی به سلبریتی های عشق شهرت و عشق ثروت ایران بیندازید. البته در اینجا منظورمان سلبریتی های ورزشی است.

به گزارش کارگر آنلاین ، هفته ای نیست که یک اظهارنظر نابخردانه و نسنجیده از دهان یک سلبریتی خارج نشود و جنجال به پا نکند. هفته ای نیست که یک سلبریتی نمایش فخر فروشی با ثروت و زندگی لاکچری اش را در اینستاگرام به راه نیندازد. هفته ای نیست که حرکتی از سوی همین سلبریتی های محترم برای جلب توجه سر نزند.
 
 
 
سلبریتی زندگی لاکچری دارد، قیمت یکی از ویلاهایش از مرز 30 میلیارد تومان عبور می‌کند، ساعت 400 میلیونی می اندازد و هر چند وقت یکبار رستوران گران قیمت در گوشه و کنار این مملکت افتتاح می کند اما چون می خواهد قهرمان ملی مردم باشد و اتفاقا مردم هم خوب گول او را خورده اند می آید در اینستاگرام جملات و پیام های بهداشتی و آموزنده می‎دهد و گاهی اوقات از اینکه مردم کشورش فقیر هستند ابراز عصبانیت و نگرانی می‌کند و بد و بیراه به مسئولان می گوید.
 
از این فوتبالیست اسبق تیم ملی که بگذریم به فلان سرمربی می رسیم که او هم به تازگی در اینستاگرامش از اینکه مردم شرایط اقتصادی بدی دارند گله و شکایت می کند اما مثل اینکه یادش رفته پسر 23 ساله ‏اش با کمترین زحمت و کمترین استعداد و هنر سوار بر گران‎ترین و مدل بالاترین اتومبیل های موجود در ایران در خیابان های تهران و اصفهان ویراژ می دهد و با این اتومبیل های سوپرلوکس دلبری می کند!
 
 
چرا مردم گول این سلبریتی ها را می خورند؟ چرا به سادگی آنها را اسطوره می نامند و بخشی از فالوئرهای میلیونی همان سلبریتی می شوند؟
 
نگین آقاباشی روان شناس ورزشی در اینباره به جام جم آنلاین گفت: رفتارشناسی کار ساده‎ای نیست و سخت تر از آن پیدا کردن ریشه های این رفتارهاست. ما باید ابتدا ریشه را متوجه شویم تا به علت رفتارها پی ببریم.
 
وی عنوان کرد: ما همه افراد را نباید با هم جمع ببندیم. هرگز نباید تمامی ورزشکاران مشهور و محبوب را با هم در یک دسته قرار بدهیم. اگر کسی رفتار ناشایست و گفتار نسنجیده ای دارد دلیل نمی شود که دیگران هم دقیقا همین طور هستند.
 
آقاباشی افزود: یک فرد مشهور که اکنون در اصطلاح عام به سلبریتی مشهور است هر آنچه نشان می دهد و می گوید به دلیل شهرتش است، خواه آن رفتار خوب باشد خواه بد. باید نگران رفتار برخی از سلبریتی ها بود چرا که رده های سنی جوان و نوجوان از آنها الگوپذیری دارند.
 
این روان شناس ورزشی تاکید کرد: هرگز نباید این را فراموش کرد بسیاری از کسانی که فالوئر این افراد مشهور هستند لزوما طرفدار آنها نیستند. بسیاری فقط به این دلیل صفحه یک فرد مشهور را دنبال می کنند تا ببینند در آن چه خبر است و احیانا از او متنفر است و سعی می کند این تنفر را در کامنت ها نشان بدهد.
 
وی بیان داشت: موضوع همین جاست. بسیاری از سلبریتی ها صفحات اجتماعی به خصوص اینستاگرام را معیار محبوبیت خود می بینند اما نمی دانند که بسیاری از فالوئرهایشان بر اساس تنفر و یا رویکردی منفی فالوئر صفحه او هستند.
 
آقاباشی افزود: وقتی فرد در معرض شهرت قرار می گیرد می تواند کاملا خونسرد با این اتفاق رفتار کند و از سویی می تواند هم کاملا در برابر این شرایط دست و پای خود را گم کند. بنا به دلایل مختلفی او این احساس را دارد که به دلیل این شهرت باید ابراز وجود و در رابطه با موضوعات مختلف صحبت کند.
 
وی گفت: واکنش منفی یک فرد مشهور در شبکه های اجتماعی معمولا بازخورد بیشتری نسبت به واکنش مثبت او دارد. به عنوان فرض کنید فرد از موضوعی به شدت انتقاد می کند. این انتقاد بسیار مورد توجه مخاطبان مجازی اش قرار می گیرد تا اینکه مثلا بابت یک کار نیک و خداپسندانه واکنش مثبت نشان بدهد.
 
آقاباشی تصریح کرد: اینکه چرا واکنش منفی یک فرد مشهور در شبکه های اجتماعی بیشتر مورد توجه مخاطبان مجازی قرار می گیرد خود یک بحث جداگانه است اما ما اینجا در حال بحث بر سر این موضوع هستیم که رفتارها و حرف های اشتباه یک سلبریتی چقدر به ضرر جامعه تمام خواهد شد.
 
این روان شناس ورزشی ادامه داد: بسیاری گمان می کنند صحبت کردن در رابطه با یک موضوع حساسیت برانگیز به معنای تایید و تصدیق آن است. مثلا در همین اوضاع گرانی بنزین که دغدغه بخش عمده اجتماع محسوب می شود یک سلبریتی بیاید و در اینستاگرام خود بابت این موضوع و تحت فشار بودن مردم حسابی به مسئولان ذیربط تاخت و تاز کند. مسلم است که واکنش او مورد تمجید و تعریف مخاطبان مجازی اش قرار می گیرد.
 
 
وی خاطرنشان کرد: به بحث گران شدن بنزین کاری نداریم، ما به این کار داریم که چطور یک واکنش منفی می تواند به ضرر اجتماع باشد. حالا واکنش منفی مثلا فلان سلبریتی به موضوع گرانی بنزین صحیح است اما وقتی پای موضوعات دیگری در میان باشد چه؟ همیشه حق با سلبریتی است؟
 
 
آقاباشی گفت: به خاطر می آورم که یک فوتبالیست مشهور مردم را به «نخریدن» فلان کالا تشویق کرده بود. خوب می دانیم تشویق به نخریدن کالای داخلی به معنای بیکاری ده ها و صدها نیروی نیازمند به کار است. این سلبریتی که دغدغه کمک به مردم را دارد از این موضوع هم اطلاعی دارد؟
 
 
این روان شناس ورزشی عنوان کرد: سلبریتی یا به آنچه که انجام می دهد ایمان دارد، یا بر اساس ناآگاهی واکنش نشان می دهد و یا اینکه قصد و نیتش فقط جلب توجه است.
 
آقاباشی در پایان گفت: افراد مشهور ما باید توجیه شوند و بدانند که یک اظهارنظر چه واکنش هایی می تواند داشته باشد و چه بازخوردهایی خواهد داشت. گاهی اوقات حرف نزدن بهتر از حرف زدن است.منبع/جام جم آنلاین