تاریخ : 14:21 - 1398/10/04
کد خبر : 75226
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

قاتل شش بیماری لاعلاج/خواص ضد سرطانی پیاز را بدانید و مصرف منظم آن را از دست ندهید

قاتل شش بیماری لاعلاج/خواص ضد سرطانی پیاز را بدانید و مصرف منظم آن را از دست ندهید

اگر اهل شعر و شاعری باشید حتما برای یکدفعه هم که شده قطعه معروف پروین اعتصامی در مقام منظره «سیروپیاز» را خوانده‌اید.

کارگر آنلاین : البته بوی پیاز واقعا آزاردهنده است، به ویژه وقتی هم صحبت کسی می‌شوی که آن را خام مصرف کرده اما اگر خواص پیاز را بدانیم حتما این عیبش را به محاسنش می‌بخشیم.
 
 
پیاز خام مملو از ویتامین‌های A، B و C و املاح معدنی چون گوگرد، آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، ید، سیلیس، کلیسم و ... است. فسفر قدرت تفکر را بالا می‌برد.
 
 
گوگرد هم برای ضدعفونی کردن خون، شش‌ها، ورم گلو و برونشیت ثمربخش است. همچنین پیاز به جهت دارا بودن ید به درمان گواتر، اسکوربوت و بیماری‌های لنفاوی مثل ورم غده، آبسه و جوش‌های زیرپوست کمک می‌کند. سیلیس موجود در پیاز هم در نگهداری استخوان‌ها و رگ‌ها نقش دارد.
 
 
همچنین مصرف آن از بیماری‌های قندی، کلیوی، مثانه، ورم ساق‌ها، پروستات و رماتیسم مفصلی جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود پیاز بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر دارد و به واسطه تاثیر در کاهش فشار خون و چربی به درمان تصلب شرائین هم کمک می‌کند. همچنین پیاز پایین آورنده قند خون، اشتهاآور، ضداسپاسم، رفع‌کننده مسمومیت و ... نیز به شمار می‌رود. تاثیر پیاز بر سیستم مجاری ادراری نیز ثابت شده است به طوری که تاثیر مستقیمی بر افزایش ادرار، کاهش اوره خون، رفع سنگ‌های مجاری ادراری، رفع آندوم پروستات، رفع احتباس ادرار و درمان عفونت مثانه دارد.
 
 
اگر از خواص پیاز و توانایی‌اش در تسکین سرفه و سرماخوردگی بگذریم این میوه غده‌ای شکل در ترمیم سوختگی، جلوگیری از ریزش مو، درمان آبسه و تاول و از بین رفتن قارچ‌ها نیز موثر است.
 
 
البته در کنار تمامی خواص یادشده پیاز به سبب تاثیرش در جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مورد توجه است.
 
دانشمندان دانشگاه برن سوئیس طی تحقیقاتی، عصاره پیاز را به گروهی از موش‌های جوان خوراندند. آنها دریافتند موش‌هایی که پیاز می‌خورند براساس میزان ماده شیمیایی (که قبلا به آنها تزریق شده) در ادرار، میزان کمتری استخوان از دست می‌دهند. پس اگر بوی پیاز آزارتان می‌دهد از خوردن آن ابا نداشته باشید، چرا که بوی بد دهان با خوردن آدامس‌ها تندمزه، چای و نعنای خشک رفع می‌شود.