تاریخ : 15:43 - 1398/10/24
کد خبر : 76153
سرویس خبری : سیاسی
 

کشور های اروپایی مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کردند

کشور های اروپایی مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کردند

آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

به گزارش کارگرآنلاین، آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به اقدامات ایران، انتخاب دیگری نداشتیم. برای ثبت نگرانی‌هایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

دیپلمات‌های اروپایی ادعا کردند هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.
بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره فعال شدن مکانیسم ماشه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص فعال شدن مکانیسم حل اختلاف برجام از سوی تروئیکای اروپایی بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن بیانیه جوزپ بورل آمده است: امروز نامه‌ای از وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس دریافت کرده‌ام که درمورد موضوع مربوط به اجرای تعهدات ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به کمیسیون مشترک برای حل و فصل از طریق مکانیزم حل اختلاف است. مندرج در بند ۳۶ توافق نامه.

وی گفت: من به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، بر روند مکانیزم حل اختلاف نظارت خواهم کرد. هدف این سازوکار حل مسائل مربوط به اجرای توافق نامه در چارچوب کمیسیون مشترک است. در این راستا، من به هدف وزرای امور خارجه "برای حفظ برجام به امید یافتن راهی برای پیشبرد بن بست از طریق گفتگوی دیپلماتیک سازنده" توجه می‌کنم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «هیچ جایگزینی برای توافقنامه هسته‌ای ایران، وجود ندارد.»

جوزپ بورل افزود: «هدف از ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران نیست.»

وی گفت: با توجه به تنش‌هایی که هم‌اکنون در خاورمیانه وجود دارد، حفظ برجام از هر زمانی مهم‌تر است.