تاریخ : 09:51 - 1398/10/27
کد خبر : 76338
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اضطراب بورسی پس از اظهارات رئیس جمهور / خاطره تلخ سهامداران تکرار می‌شود؟

اضطراب بورسی پس از اظهارات رئیس جمهور / خاطره تلخ سهامداران تکرار می‌شود؟

رئیس جمهور در حالی روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه از شرایط خوب بازار سرمایه سخن گفته که پیش از این، سهامداران خاطره تلخی از عملکرد بورس پس از اظهارنظر بورسی رئیس جمهور دارند.

به گزارش کارگر آنلاین، ۲۲ مهر ماه امسال درحالی که شاخص بازار سهام یک روند صعودی قابل توجهی را پشت سر می‌گذاشت و پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده این بازار خوشبینانه بود ناگهان پس از سخنرانی رئیس جمهور با یک شوک مواجه شد.
 
 
در ۲۲ مهر ماه امسال رئیس جمهور در نشست خبری خود گفت: خوشبختانه امروز بازار ما بازار پرنشاطی است.
 
اما ۲۳ مهر ماه شاخص بازار سهام ناگهان یک افت قابل توجهی کرد. در تحلیل کارنامه بازار سهام ۲۳ مهر ماه روزنامه مردم‌سالاری (فردای آن روز) نوشت: «تالار شیشه‌ای بورس تهران با سقوط حدود ۱۱ هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته شاهد بیشترین میزان ریزشِ مقداری در کل تاریخ بازار سهام در ایران بود. این ریزش در حالی صورت گرفت که حسن روحانی رئیس‌جمهور در روز دوشنبه با نگاه مثبت در مورد بورس حرف زده بود و حتی از بازار سرمایه حمایت کرده بود؛ از سوی دیگر، از بازارهای جهانی نیز دیروز خبر منفی مخابره نشده بود و وضعیت سیاسی نیز به ضررِ بازارِ سرمایه نبود. دلایل ریزش بورس چیست و آیا این ریزش، ادامه‌دار خواهد بود؟
 
روز سه شنبه شاخص کل بورس تهران ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحد ریزش کرد و تا کانال ۳۰۸ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. این ریزش به معنای کاهش ۳.۴۱ درصدیِ شاخص کل بورس تهران است. از حیث درصدی، بورس تهران ریزش‌هایی بالاتر از این را تجربه کرده است، اما از حیث مقداری، بیشترین ریزش شاخص کل بورس در روز گذشته صورت گرفت و در واقع، یک رکورد معکوس در معاملات بازار سهام ثبت شد.روزگذشته معاملات کالاها در بازارهای جهانی که معمولاً بر بورس تهران اثر می‌گذارد، سیگنال منفی خاصی صادر نمی‌کرد و آتش‌بس موقت در جنگ تجاری چین و آمریکا، در کل فضای مقطعی مثبتی در معاملات بازارهای جهانی ایجاد کرده است.
 
علاوه بر این، ریسک سیاسی خاصی نیز در روز گذشته متوجه بازار بورس نبود. گذشته از این، بازارهای موازی با بورس، نظیر بازار مسکن، طلا و ارز، همچنان در رکود هستند و تهدیدی از این ناحیه نیز متوجه بورس نیست. دولت نیز برای چندمین بار بر حمایت از بازار سرمایه تأکید کرده و خبر می‌رسد که شرکت‌های بیشتری در صف عرضه اولیه سهام در بازار بورس و فرابورس قرار دارند.»
 
اما این بار هم رئیس جمهور سخنان مشابهی را بیان کرده است.
 
حسن روحانی روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه در مراسم رونمایی از سامانه عملیات بازار باز بانکی تصریح کرد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه در شرایط خوبی قرار دارد.
 
با این حال پس از این اظهارات، برخی سهامداران در شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی را بروز داده‌اند. این درحالیست که برخی کارشناسان بازار سرمایه هفته آینده بورس را به دلیل در پیش بودن گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها و ادامه اثر ابلاغیه تجدید ارزیابی دارایی خوشبینانه پیش‌بینی می‌کنند.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به صراحت گفته است که ریسک بازار سرمایه قطعا کمتر از سایر بازارها در شرایط کنونی است و علاوه بر این، علی بیک‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگویی با پایگاه خبری بازار سرمایه بیان کرده است: مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده در مدیریت بازار اولیه سازمان بورس برای دوره ۹ ماهه منتهی به آذر۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۴۸ درصدی داشته است.
 
اما با وجود این خوش‌بینی‌ها ممکن است خاطره تلخ ۲۳ مهر ماه امسال تکرار شود؟