تاریخ : 22:49 - 1398/11/05
کد خبر : 76929
سرویس خبری : فرهنگی
 

آتشی که واکنش حوزه را در پی داشت

آتشی که واکنش حوزه را در پی داشت

به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون از سوی یکی از روحانیون، واکنش های مختلفی را از سوی نهادهای حوزوی و اشخاص حقیقی در پی داشت.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه، به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون از سوی حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان، واکنش های مختلفی را در پی داشت که گزیده ای از این واکنش ها بدین شرح است:

مرکز مدیریت حوزه های علمیه در بیانیه ای که با امضای آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داده شده است از این حرکت انتقاد کرد که متن این بیانیه به این شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه  جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمرو ها و در بسیاری از این زمینه ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد.

انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند.

امید است پیشرفت های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاهها، که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته  است، استمرار و ارتقاء یابد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه

علیرضا اعرافی

مجمع جهانی شیعه شناسی نیز در واکنش به این کتابسوزی بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است:

اقدام نابخردانه کتابسوزی توسط یک روحانی را به شدت محکوم نموده و از آن اعلام انزجار می کنیم.

 ما در منازعه علمی بین طب سنتی و دانش پزشکی جدید، ورود نمی‌کنیم چون به عهده اهل تخصص از هر دو طرف است.

اما آقای تبریزیان در کسوت روحانی شیعی، یک اتفاق آسیب زننده به چهره حوزه علمیه شیعه و  اسلام عزیز  را رقم زدند که با هر منطقی، عملی مجرمانه است و بایستی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

اکنون این واقعه کتاب هاریسون سوزی و نشر فیلم آن از سوی آقای تبریزیان که ملبس به لباس روحانیت نیز می باشد، عملی مشمئز کننده و منزجر کننده است و آن را محکوم میکنیم.

انتظار میرود برای کاستن تبعات سوء این اقدام کتابسوزی، برخورد قانونی عاجل از سوی دستگاه های  ذیربط با قاطعیت به عمل آید و نتیجه اقدامات را در سطح جهانی با فوریت منعکس نمایند.    

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز طی گفتگویی از این حرکت ابراز شرمندگی و خجالت کرد و گفت: آتش زدن این کتاب بسیار اقدام زشت و ناپسندی بود و من به عنوان یک روحانی از جامعه پزشکی عذرخواهی می کنم.

این کتاب دستاورد یک تمدن بشری است و میلیون ها نفر از این داروها استفاده کردند و بیماری بسیاری از بیماران برطرف شد. در مورد طب سنتی و اسلامی باید بگویم که ما طب اسلامی نداریم؛ مراجع عظام تقلید همچون حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و دیگران این نکته را بیان کردند و حتی بنده از آیت الله ری شهری که حدیث شناس هم هستند پرسیدم و ایشان گفتند که ما طب اسلامی نداریم. طب سنتی وجود دارد که در حال حاضر هم کسی برای طب سنتی مانعی ایجاد نکرده است.

آقای تبریزیان، اگر نجفی هستید به سیره و عملکرد حضرت آیت الله العظمی سیستانی و اگر ایرانی و قمی هستید به سیره مراجع عظام تقلید در قم توجه کنید. همه بزرگان و مراجع عظام ما وقتی بیمار می شوند به همین بیمارستان ها می روند و همین اطبا و کتاب ها آنان را معالجه می کنند.