تاریخ : 19:31 - 1398/11/07
کد خبر : 77058
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

علت بوی بد دهان / ممکن است سلامتی شما در خطر باشد

علت بوی بد دهان / ممکن است سلامتی شما در خطر باشد

بوی بد دهان می تواند به دلایل یا شرایط مختلف پزشکی ایجاد شده باشد، که برخی از آن ها کاملاً جدی می باشند.

به گزارش کارگرآنلاین؛ بوی بد دهان که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، بسیار خجالت آور است، اما نگرانی های جدی تری نسبت به بوی دهان وجود دارد. بوی بد دهان می تواند به دلایل یا شرایط مختلف پزشکی ایجاد شده باشد، که برخی از آن ها کاملاً جدی می باشند.

به همین دلیل انجام تست های تنفس منظم مهم است. این تست ها نشان می دهند که آیا جای نگرانی  وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، مطالعه ای که در آوریل سال 2015 در ژورنال گوت منتشر شد، نشان می دهد، آزمایش تنفس می تواند سرطان معده را در مراحل اولیه تشخیص دهد. هالیتوز می تواند نشان دهنده سرطان معده باشد، اما این تنها دلیل نیست. در زیر لیستی از علل شایع بوی بد دهان آمده است.

1.غذا
با تجزیه ذرات مواد غذایی تولید باکتری در دهان افزایش می یابد و این می تواند بوهایی ناخوشایند ایجاد کند. چیزهایی مانند پیاز، سیر، ادویه، ترشی جات و سایر غذاهای دارای بوی قوی موجب ایجاد بوی بد دهان می شوند.

2. تنباکو
سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات مرتبط با دخانیات می تواند باعث بوی نامطبوع دهان شود.

3. خشکی دهان
دهان خشک دارای مقدار کمتری بزاق است که منجر به بوی بد دهان می شود. به همین دلیل است که هنگام  صبح دهان بوی بیشتری می دهد. در افرادی که با دهان باز می خوابند، این موضوع جدی تر است.

4. بهداشت ضعیف دهان و دندان
اگر دندان خود را به روش صحیح نخ نکشید و مسواک نزنید، تعداد زیادی باکتری و ذرات ریز مواد غذایی در دهان شما باقی می ماند و موجب بوی بد دهان می شوند. شما همچنین باید به طور مرتب زبان خود را تمیز کنید زیرا لایه ای از باکتری ها که روی آن قرار می گیرد، باعث ایجاد بوی نامطبوعی می شود.

5. عفونت ها
عفونت های دندان مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دندان های خراب می توانند باعث بوی بد دهان شوند. سایر عفونت های دهان یا حتی زخم های جراحی نیز باعث بوی بد دهان می شوند.

6. مخاط در لوزه ها
هنگامی که مخاط در لوزه ها سفت می شود، تنفس سخت می شود. این نیز عاملی برای ایجاد بوی بد دهان است. به همین دلیل است که هنگام سرماخوردگی دهان بوی بد می دهد. قطره مزمن و تخلیه سینوس نیز می تواند همین تأثیر را داشته باشد.

7. GERD یا ریفلاکس معده
GERD هنگامی رخ می دهد که اسید اضافی در معده یا ریفلاکس مزمن اسید معده وجود داشته باشد. این یک علت شایع بوی بد دهان است. درمان این بیماری به طور خودکار بوی نامطبوع را درمان می کند.

سایر علل
برخی از انواع بیماری های متابولیکی یا حتی سرطان نیز می توانند موجب ایجاد بوی نامطبوعی در دهان شوند. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

برخی از افراد مبتلا به هالیتوز حتی نمی دانند که نفس آن ها بوی بد دارد و این می تواند یک مسئله جدی باشد نه تنها به دلیل بوی نامطبوع آن، بلکه به دلیل این که ممکن است وضعیت سلامتی بیشتر در معرض خطر باشد.
منبع: نمناک