تاریخ : 20:14 - 1398/11/14
کد خبر : 77439
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

نوبخت: ادامه یارانه نقدی با روند فعلی/ مردم در شب عید فقط کالای دارای برچسب قیمت بخرند

پیمانه اقتصادی؛

نوبخت: ادامه یارانه نقدی با روند فعلی/ مردم در شب عید فقط کالای دارای برچسب قیمت بخرند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش نماگر بورس تهران، بازگشت چینی‌ها به بورس در یک روز عجیب، واکنش وزیر نفت به شیوع ویروس کرونا، ادامه روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز، رشد قیمت سکه با وجود افت نرخ دلار، قیمت طلا در بازار جهانی ریزشی شد، غول تکنولوژی چین تولید خود را از سر گرفت را در بر دارد.

به گزارش  کارگرآنلاین، این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش نماگر بورس تهران، بازگشت چینی‌ها به بورس در یک روز عجیب، واکنش وزیر نفت به شیوع ویروس کرونا، ادامه روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز، رشد قیمت سکه با وجود افت نرخ دلار، قیمت طلا در بازار جهانی ریزشی شد، غول تکنولوژی چین تولید خود را از سر گرفت و قیمت خودرو‌های سایپا و ایران خودرو در بازار امروز را در بر دارد.


واکنش رئیس کل بانک مرکزی به اظهارات سفیر سوئیس در تهران
همتی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت های سوئیسی توسط سفارت سوئیس تأکید کرد: میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ۱۰ ماههٔ امسال وارد کشور شده است بیش از ۴میلیارد دلار بوده است. همتی اضافه کرد: ما برای این بخش از امور ضروری کشور وابسته به تصمیمات و اقدامات دیگران نیستیم و در یکسال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان انجام داده است. وی تاکید کرد: نفس اعلام صدور مجوز توسط آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان می دهد که علیرغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملا توسط آمریکا تحریم شده است وگرنه نیازی به مجوز نداشت. با این حال، با تلاش های انجام شده توسط بانک مرکزی و سایر دستگاه ها، با این تحریم ها مقابله شده است و داروهای مورد نیاز مردم تا کنون تامین شده و این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت.


جهش نماگر بورس تهران
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 10664 واحدی معادل 2.49 درصد به رقم 438 هزار و 881 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 121 واحدی به رقم 5 هزار و 537 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 2845 واحدی معادل 2.49 درصد به رقم 117 هزار و 119 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 3680 واحدی معادل 2.59 درصد، عدد 145 هزار و 542 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 2454 واحدی معادل 2.59 درصد به رقم 97 هزار و 79 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 13571 واحد افزایش معادل 2.62 درصد را رقم زد و به سطح 530 هزار و 597 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 8330 واحد افزایش معادل 2.71 درصد به رقم 316 هزار و 13 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 19094 واحد افزایش معادل 2.15 درصد همراه بود و عدد 905 هزار و 888 واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به اظهارات سفیر سوئیس در تهران/ بازگشت چینی‌ها به بورس در یک روز عجیب/ نوبخت: ادامه یارانه نقدی با روند فعلی/ مردم در شب عید فقط کالای دارای برچسب قیمت بخرند


بازگشت چینی‌ها به بورس در یک روز عجیب
روز دوشنبه، پس از آغاز به کار مجدد بازارهای سهام چین به دنبال تعطیلات نوروزی طولانی، شاخص‌های این کشور بیش از ۸ درصد سقوط کردند. مقامات چینی اعلام کردند که تا پایان روز یکشنبه، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا به ۳۶۱ نفر افزایش یافته و تعداد مبتلایان به آن به ۱۷۲۰۵ نفر رسیده است. نیکی ژاپن ۰.۹۶ درصد افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۵۳ درصد افت کرد. کامپوزیت شانگهای در اولین روز معاملات خود پس از تعطیلات سال نو چین با سقوط سنگین ۸.۲۳ درصدی روبرو شد. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱۷ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۲۵ درصد سقوط کرد و کوسپی کره‌جنوبی با افتی ۰.۶۳ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، نرخ برابری ین ژاپن در برابر دلار آمریکا ۰.۱۴ درصد تضعیف شد و به ۱۰۸.۵۳ واحد رسید. ۳۷۰ میلیارد دلار از ارزش سهام تحت شاخص شانگهای با سقوط امروز نابود شد.


واکنش وزیر نفت به شیوع ویروس کرونا
بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفته و به همین دلیل قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده است، گفت: باید تلاش شود بازار نفت به تعادل برسد. جزئیات بیشتر


ادامه روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز
در معاملات امروز بازار ارز، شاهد افت نرخ ها هستیم. هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 13200 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 13380 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 20 تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها به نرخ 14700 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود و در مقابل به نرخ 14880 تومان به متقاضی دریافت یورو عرضه می شود که این قیمت نسبت به روز یکشنبه، 20 تومان کاهش دارد.


رشد قیمت سکه با وجود افت نرخ دلار
چهاردهمین روز بهمن با وجود افت قیمت دلار و اونس طلا، قیمت سکه و طلا در بازار آزاد تهران افزایش یافت، به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد حدود ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز امروز در بازار آزاد تهران چهار میلیون و ۹۷۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۰۷ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید.


قیمت طلا در بازار جهانی ریزشی شد
قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با اقدام بانک مرکزی چین در تزریق نقدینگی به بازار و حمایت از اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای شیوع ویروس کرونا، از بالاترین رکورد خود در حدود چهار هفته گذشته نزول کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۸۰ دلار و ۴۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۸۴ دلار و ۷۰ سنت رسید.


غول تکنولوژی چین تولید خود را از سر گرفت
هوآوی روز دوشنبه اعلام کرد که تولید کالاهای خود شامل کالاهای مصرفی و تجهیزات ارتباطاتی را از سر گرفته است. این در حالی است که به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، ۲۴ استان، شهرداری و منطقه در چین به شرکت‌ها گفته‌اند که حداقل تا ۱۰ فوریه تعطیلی خود را ادامه دهند.


نوبخت: ادامه یارانه نقدی با روند فعلی
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده حدود ۱۰ درصد بوده و قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار تعیین شده است. محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قیمت هر بشکه نفت صادراتی هم اینک حدود ۶۴ دلار است. وی تصریح کرد: همچنین میزان صادرات نفتی در لایحه بودجه ۹۹ روزانه یک میلیون بشکه پیش بینی شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نظر کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس نیز بر همین امر استوار است، گفت: همچنین سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه آینده ۱۷۵ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. نوبخت تاکید کرد: با توجه به تحقق سهم ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه امسال، پیش بینی دولت این است که این مهم در بودجه سال آینده نیز محقق می شود.


قیمت نفت در بازار جهانی
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تقاضای کمتر در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، به روند نزولی روزهای اخیر ادامه داد و کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت هفته گذشته که اکثر پروازها به چین به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کردند. زنجیره تامین در چین نیز مختل شده و سبب شده شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت این کشور است، تولیدش را کاهش دهد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۸ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت بازار جهانی در ژانویه حدود ۱۲ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۸ بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۲۴ سنت کاهش پیدا کرد و به ۵۱ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا در ژانویه ۱۵.۶ درصد افت داشت که بزرگترین کاهش ماهانه از ماه مه بود.


مردم در شب عید فقط کالای دارای برچسب قیمت بخرند
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم از ظرفیت گسترده تمامی اقشار مردمی در نظارت بر بازار استفاده کنیم و بر این اساس اجرای طرح «پویش بدون قیمت نخریم» را آغاز کرده و از تمامی مردم می‌خواهیم تا در ایام پایانی سال تنها از فروشگاه‌هایی خرید کنند که کالاهای آنها برچسب قیمت دارد. تابش با بیان اینکه هر مغازه‌ای که کالای بدون قیمت عرضه می‌کند، حتماً قصد گران‌فروشی و اجحاف به مصرف‌کنندگان را دارد، گفت: مردم باید از حقوق خود مطلع بوده و از فروشگاه‌هایی خرید کنند که کالای آنها برچسب قیمت است چرا که در غیر این صورت یا گران‌فروشی رخ می‌دهد یا کالای تقلبی به بازار عرضه می‌شود بنابراین اگر مردم به «پویش بدون قیمت نخریم» بپیوندند، کار نظارتی فوق‌العاده‌ای بر بازار شکل می‌گیرد که ثمرات آن به تمامی مردم خواهد رسید.
منبع: تابناک