تاریخ : 13:49 - 1398/11/19
کد خبر : 77647
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 قراردادهای موقت بلای جان کارگران شده است/ دولت در چالش‌ محیط‌های کاری نمی‌خواهد از کارگران حمایت کند

قراردادهای موقت بلای جان کارگران شده است/ دولت در چالش‌ محیط‌های کاری نمی‌خواهد از کارگران حمایت کند

کارگر آنلاین:رئیس اتحادیه کارگران قراردادی با ابراز تاسف از اینکه امروز ۹۵ درصد کارگران در قالب قرارداد موقت کار می‌کنند گفت: متاسفانه حتی کارگرانی که در کارهای مستمر مشغول به کار هستند، با قراردادهای موقت یک ماهه تا یک ساله مشغول فعالیت هستند.

به گزارش کارگر آنلاین، فتح‌الله بیات با اعلام اینکه قرارداد موقت باعث شده امنیت شغلی کارگران زیر سوال برود گفت: نبود امنیت شغلی از نظرکمی و کیفی بر تولید تاثیر منفی گذاشته است.
 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی با اشاره به سابقه قرارداد موقت گفت: متاسفانه از وقتی که قرارداد موقت جای قرارداد دائم را گرفت، اشتغال و روابط کار با آسیب جدی روبرو شد.
 
وی با اشاره به اینکه در قالب تفسیر طرح تبصره یک ماده ۷ قانون کار تصمیماتی برای تجدیدنظر گرفته شد، گفت: در جلسه‌ای بین نمایندگان کارگر و کارفرما، تصمیم گرفتیم کارهای تا سقف سه سال برای کار موقت تامین شود و از آن زمان بیشتر را کار دایم تعیین کنیم که اکنون یک سال است این پیشنهاد در هیئت دولت خاک می‌خورد.
 
بیات با اشاره به تبصره ۲ ماده هفت قانون کار گفت: به دلیل اینکه از کارهای مستمر سوءاستفاده می‌شود، حتی کارخانه‌های بزرگی مانند خودروسازی‌ها و پتروشیمی‌ها که کارگران آنها بالای ۲۰ سال سابقه کار دارند و ماهیت کار آنها دایم است، قرارداد آنها زیر یک سال بسته می‌شود که همین امر باعث بی‌اعتمادی کارگران شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه قرارداد موقت به محیط کار آسیب زده است، گفت: ناامنی شغلی باعث شده تا کارگران بین مرگ و زندگی سرگردان باشند، زیرا کارگری که ۱۵ سال سابقه کار دارد، هنگامی که شب کارش را ترک می‌کند، اطمینان ندارد صبح که وارد محیط کار شده و او را به کارگاه راه بدهند.
 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی با انتقاد از اینکه دولت کارفرمای بزرگ است، گفت: از آنجا که دولت به عنوان کارفرمای بزرگ در چالش‌های محیط کار نفع یا زیان می‌برد، نمی‌خواهد از کارگران حمایت کند، به همین دلیل با بخش خصوصی همنوا شده و کار موقت را در مشاغل دائم انجام می‌دهد، بنابراین صدای کارگران به جایی نمی‌رسد.
 
وی با ابراز تاسف از اینکه یک بی‌ثباتی و ناامنی در قراردادهای کار وجود دارد، گفت: دولت و مجلس باید عزم ملی داشته باشند تا قرارداد موقت در کارهای مستمر اتفاق نیفتد.
 
بیات با اشاره به شکایتی که در سال ۷۴ به دیوان عدالت اداری در مورد سوءاستفاده از قراردادهای موقت منعکس شده بود، گفت: طبق دادنامه ۱۷۹ و رای دیوان عدالت که تاکید دارد در کارهای مستمر قرارداد موقت نباشد، این قانون مورد سوءاستفاده کارفرمایان قرار گرفت و باعث شد که قرارداد موقت را در هر حال به مرحله اجرا درآورند.
 
وی از آیت‌الله رئیسی (رییس قوه قضاییه) درخواست کرد رای دیوان عدالت را مورد تجدیدنظر قرار دهد و گفت: اگر دیوان عدالت در رای خود تجدیدنظر کند، سوءاستفاده از قرارداد موقت پایان می‌یابد.
 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی با تاکید بر اینکه قرار نیست کارگران برای سال‌های متمادی استثمار و استعمار شود، گفت: این چه قانونی است که به کارفرما اجازه می‌دهد بعد از سه ماه قرارداد کارگر را منقضی کند یا اختیار داشته باشد او را اخراج کند، درحالی‌که به کار او نیاز دارد.
 
وی با اعلام اینکه قرارداد کار به معیشت کارگران گره خورده است، گفت: وقتی کارگر اطمینان ندارد که صبح می‌تواند مشغول به کار شود، انگیزه‌ای برای برنامه‌ریزی آینده ندارد و همین امر باعث شده کارگران تمایلی نسبت به تشکیل خانواده نداشته باشند و میزان کارگران مجرد افزایش داشته است. منبع/ایلنا
 
 
کارگر آنلاین