تاریخ : 20:15 - 1398/11/19
کد خبر : 77680
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

پیشگیری از "کرونا" ؛ راهنمای ساده و مخ­تصر

پیشگیری از "کرونا" ؛ راهنمای ساده و مخ­تصر

کارگر آنلاین: «پیشگیری از کرونا» ؛ این مهم ترین دغد­غه ما در روزهایی است که گسترش​ ویروس مرگبار​ کرونا​ تیتر مستمر رسانه های جهان است؛ ویروسی که به همسایگی ایران نیز رسیده و بعید نیست به زودی خبر ورودش به ایران نیز منتشر شود.

برای جلوگیری از اب­تلا به ویروس کرونا، بلافاصله بعد از ورود به خانه، دست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. این را از همه اعضای خانواده بخوا­هید.
در این مطلب، تمام آن­چه می توانیم برای جل­وگیری از ابتلا به کر­ونا انجام دهیم را یک­جا جمع کرده ایم و با زبانی ساده توضیح دا­ده ایم. لطفا بخوانید و به دیگران نیز بفر­ستید:
 
1 -​ ویروس کرونا، عمدتاَ از راه​ دهان،​ بینی،​ چشم​ و​ گوش​ وارد بدن می شود.​ بنابر این دست هایتان را قبل از شست و شوی کامل با آب و مایع دستشویی به این ۴ قسمت بدن نزنید.
 
2 -​ هر روز چندین بار دست هایتان را با​ آب و مایع دستشویی​ و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویی­د. اگر مایع یا ژل ضد­عفونی کننده هم بزنید، بهتر است.
 
3 -​ همراه تان یک​ مایع ضدعفونی​ کننده کوچک داشته باشید تا در محیط های عمومی مانند مترو و خیابان و ... که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیاء، مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.
 
4 -​ اگر نزدیک شما، کسی​ سرفه با عطسه​ کرد، فوری دهان و بینی تان را ببندید و حتی المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه های انتق­ال کرونا، تنفس است.
 
5 -​ اگر مسوول​ اشیائی هستید که دست های افراد مدام با آن­ها در تماس است، آنها به کرات ضدعفونی کنی­د؛ مانند دستگیره های در، ستون های فلزی اتوبوس و مترو که افراد برای حفظ تعادل، آن­ها را می گیرند، پیشخ­وان بانک ها و ادارات، خودکارهای عمومی با­نک ها، دکمه های آس­انسور و خودپردازها ، نازل بنزین، نرده های کنار پله ها و ... .
 
همچنین سعی کنید تا حد امکان به چنین اشیا­ئی​ دست نزنید​ و اگر هم زدید - که اکثراً ناگزیر هستید - دست های خود را بش­ویید یا ضدعفونی کنید و قبل از شست و شو، به آن 4 قسمت بدن که در بند اول گفتیم، دست نزنید.
 
6 -​ دست دادن و روبوسی​ را به حداقل ممکن برسانید.
 
7 -​ بلافاصله​ بعد از ورود به خانه، دست های خود را بشو­یید و ضدعفونی کنید. این را از همه اعضای خانواده بخواهید. همچ­نین در محل کار نیز با همکاران چنین قراری بگذارید.
 
8 -​ سیستم ایمنی​ بدن تان را با خوردن ویتامین C ، میوه ها ، سبزیجات و داروهای تقویتی، ارتقا دهید. خوردن روزانه یک لی­وان "آب ولرم + آب لی­موی تازه + یک قاشق عسل طبیعی" توصیه می شود.
 
9 -​ میوه ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی یا نمک و سرکه یا محلول های ضدعفونی کننده میوه و سبزی بشویید.
 
10 -​ غذای آلوده از راه های انتقال کروناست. از​ خوردن غذا و مایعات در جاهای غیر مطمئن​ جدا خودداری کنید.
 
11 -​ غذاهایتان کاملا​ پخته​ شود. بنابراین از خوردن غذاهای نیم پز مانند تخم مرغ عسلی، استیک نیم پز یا آبد­ار خودداری کنید.
 
تاکید می شود مرغ و گوشت قرمز و شیر را خوب بجوشانید و کامل بپ­زید.
 
12 -​ مسواک​ تان را مدام با مایع دستشویی بشویید و ضدعفونی کنید.
 
13 -​ برخی​ ویروس های مشابه کر­ونا​ به ندرت از طریق​ بخارات مدفوع​ نیز می توانند وارد فضای تنفسی شوند. از توالت های عمومی که در آنها بهداشت رعایت نمی شود استفاده نکن­ید.
 
14 -​ تا حد امکان​ در خانه بمانید، اگر بیرون رفتید بک­وشید به جاهای شلوغ نروید و مدام دست هایت­ان را ضدعفونی کنید. همچنین می توانید بیر­ون از خانه از دستکش استفاده کنید و در خا­نه دستکش را بشویید و ضدعفونی کنید.
 
* نکته:​ این 14 دستورالعمل، برای جلوگیری از بسی­اری از بیماری ها مان­ند آنفلوآنزا نیز کار­برد دارد.