تاریخ : 23:09 - 1398/11/22
کد خبر : 77767
سرویس خبری : فرهنگی
 

سینما ابزاری برای خوب دیدن است/ داوران «خورشید» را انتخاب کردند، مردم «شنای پروانه» را

جشنواره فیلم فجر به گام پایانی رسید؛

سینما ابزاری برای خوب دیدن است/ داوران «خورشید» را انتخاب کردند، مردم «شنای پروانه» را

کارگر آنلاین:با اعلام نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، این جشنواره به گام پایانی خود رسید و کار معرفی برگزیدگان نهایی ازسوی هیات داوران بخش‌های مختلف انجام شد.

به گزارش کارگر آنلاین، داوران امسال برگزیدگان نهایی خود را از میان فیلم‌های مختلف انتخاب کردند این درحالی بود که شنای پروانه در 12 رشته، درخت گردو در 11 رشته، خروج در 5 رشته و روز صفر در 4 رشته بیشترین نامزدها را در خود جای داده بودند.
 
مراسم اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور هنرمندان و مسئولان برگزار شد. سیدعباس صالحی، حسین انتظامی، عبدالناصر همتی، پیروز حناچی، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، علیرضا تابش، فریدون جیرانی، جواد عزتی، مجید مجیدی، هومن بهمنش، رسول صدرعاملی، امیرآقایی، نرگس آبیار و محمدمهدی عسگرپور از جمله مهمانان حاضر در مراسم هستند.
 
این مراسم با تشکیل صفی طولانی از مهمانان غیرسینمایی عصر سه‌شنبه (۲۲ بهمن) آغاز شد. در این ‌مراسم همانند سال‌های گذشته علاقه‌مندان زیادی پشت در ورودی ‌مرکز همایش‌ها جمع شده بودند که بعضی با گرفتن یک بلیت خود را به داخل رسانده بودند درحالی‌که پشت درهای سالن همکف صف طویلی تشکیل شده بود که حراست مانع ورود آنها شد. 
 
محمدرضا شهیدی‌فر در ابتدای مراسم اختتامیه گفت: یکبار دیگر در اختتامیه جشنواره فیلم فجر دور هم جمع شدیم و امیدوارم برندگان این دوره مورد پسند همگان قرار گیرد. البته در این زمینه قطعا اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. به هر حال امیدواریم از برندگان این دوره حرف‌های امیدبخشی بشنویم.
 
ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر جشنواره) به عنوان اولین سخنران در صحنه حاضر شد و گفت: به همه همکاران که به احترام مردم عزیزمان تلاش کردند تا روزهای خوبی را برای مردم فراهم کنند، خدا قوت می‌‌گویم. جشنواره امسال را با یاد شهید سلیمانی آغاز کرده و به نمایندگی از سینماگران برای حادثه‌دیدگان سقوط هواپیما طلب صبر می‌کنیم. گفتگو، شنیدن و دیدن آغازی برای بهتر زیستن در کنار یکدیگر بوده که اگر به درستی اتفاق افتد. توسعه در این همدلی رخ خواهد داد.
 
وی ادامه داد: جشنواره این فرصت را فراهم می‌کند تا مردم در کنار یکدیگر قرار گیرند. جامعه ما همیشه به آیین‌هایی نیاز دارد که کنار هم بودن را تجربه کند. این مهم با سینما فراهم شده و می‌توان امیدوار بود که در کنار هم به توسعه کشور بپردازیم.
 
در ادامه مراسم برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش عکس، پوستر و تیزر که سیمرغ بلورین این دوره را به خود اختصاص دادند، معرفی شدند.
 
*بهترین عکس
 
مریم تخت‌کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی»
 
*بهترین پوستر
 
محمد تقی‌پور برای فیلم «۲۳ نفر»
 
*بهترین تیزر
 
امید میرزایی برای فیلم «شاه‌کش»
 
فرشته طائرپور (یکی از داوران بخش نگاه نو، فیلم کوتاه و مستند) در این مراسم گفت: سلام می‌کنم به افرادی که نیامدند اما ما باور داریم که هر جا هستند قلبشان برای سینمای ایران می‌تپد. ایستادن ما در این سن از سر بی‌اعتنایی به وقایع تلخ اجتماعی نیست، از سر اعتماد به سینمای ایران و نسل جوانی است که در حال آمدن است و ما به خاطر این ایجا هستیم چراکه یاد گرفتیم با لب خونین هم بخندیم.
 
وی با اشاره به صحبت‌های برگزیده اسکار بازیگری امسال بیان کرد: ای کاش هنرمندان سینما ما هم در صحبت‌های خود نگاه خیرخواهانه داشته باشند که شکر خدا اغلب از این موضوع بهره می‌برند.
 
این تهیه‌کننده در ادامه درباره بخش نگاه نو و فیلم‌های اول گفت: همه فیلم‌هایی که در این دوره حضور داشتند، شایسته دریافت جایزه بودند. به نظر ما این بخش مهم‌ترین بخش جشنواره بوده و ما هم در داوری فیلم‌ها را مد نظر قرار دادیم.
 
همچنین در ادامه مراسم برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش فیلم کوتاه، مستند بلند، نگاه نو معرفی شدند.
 
*بهترین فیلم کوتاه
 
فیلم «دابر» به کارگردانی سعید نجاتی
 
*بهترین فیلم مستند بلند
 
فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری
 
*بهترین فیلم نگاه نو
 
فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان
 
پس از آنکه سعید ملکان برای دریافت جایزه بهترین فیلم نگاه نو در جشنواره حاضر نشد، عوامل این فیلم با انتشار عکسی از صندلی‌های خالی اختصاص داده شده در سالن همایش‌های برج میلاد، اینطور نوشتند که فیلم برای دریافت جایزه نساخته‌ و از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف می‌دهند.
 
 
در ادامه مراسم پیروز حناچی (شهردار تهران) به‌عنوان حامی مالی جشنواره روی سن حاضر شد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم. در ادامه شهادت سردار دل‌ها و درگذشتگان هواپیمای اوکراینی را تسلیت می‌گویم. این سرزمین روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، خرسندم که در جمع شما حضور دارم و این فرصت را پیدا کردم به‌عنوان نماینده مردم تهران درباره مسایل روز صحبت کنیم. ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که آرمان‌های آن زمان را به ما یادآوری می‌کند. همبستگی در عین تفاوت‌ها، بهره‌مندی از عدالت و ... از اهداف انقلاب بود. ما برای ادامه این راه نیازمند گفتگوی مداوم هستیم و جشنواره فیلم فجر را بخشی از این گفتگوی مداوم می‌بینیم. به عنوان شهرداری وظیفه ماست که فضایی را برای این اتفاق فراهم کنیم.
 
شهردار تهران افزود: جشنواره فجر یکی از زمینه‌های گفتگو و آموزش در کشور است و ما به عنوان شهرداری وظیفه خود می‌دانیم که از این رویداد حمایت کنیم. سعی کردیم در این راه همکاری دوطرفه‌ای داشته باشیم و به این صورت مسائل پسماند و مشکلات شهری را با نمایش تیزرهایی در جشنواره حل کنیم. امیدوارم این جشنواره راه را برای بیان نظرات مختلف فراهم کند و جامعه از آن بهره‌مند شود.
 
در ادامه مراسم به مناسبت بزرگداشت فریدون جیرانی در این دوره از جشنواره فیلم فجر، تیزری از فعالیت‌های او پخش شد.
 
غلامرضا موسوی در این بخش و به مناسبت بزرگداشت فریدون جیرانی گفت: صحبت کردن درباره فریدون جیرانی، سهل و ممتنع است. چون او استاد است و من و دوستان نزدیک برای خطاب کردن او از واژه استاد استفاده می‌کنیم. او فقط یک کارگردان، نویسنده و یا روزنامه‌نگار خوب نیست بلکه او یک انسان خوب است. ما به‌راحتی توانستیم از خمس علم ایشان استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد:‌ تجلیل از فریدون جیرانی تجلیل از سینمای میانه است. سینمایی که تماشاگران فیلم‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند. او عاشق سینمایی است که تماشاگر داشته باشد.
 
در ادامه مهدی صباغ‌زاده درباره فریدون جبرانی گفت: برای آقای جبرانی آرزوی سلامتی می‌کنم. من سینما را مدیون آقای جبرانی هستم. در سال ۴۷ فیلمی کوتاه از آقای جیرانی دیدم و با ایشان آشنا شدم. بعد از آن همکاری با هم را شروع کردیم و کارهای خوبی را به انجام رساندیم و امیدوارم سال‌های سال سالم و سلامت به کار بپردازند.
 
سپس فریدون جیرانی روی سن آمد و در صحبت کوتاهی از همه مسئولان سینمایی و هنرمندان و مردم حاضر تشکر کرد.
 
در ادامه مراسم تیزری به پاسداشت فعالیت‌های سردار سلیمانی پخش شد و وزیر فرهنگ، منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان برای اعطای سیمرغ شهید سلیمانی روی سن آمدند.
 
سیمرغ بلورین این بخش به فیلم «آبادان،یازده ۶۰» به تهیه‌کنندگی حسن کلانی اهدا شد.
 
حسن کلامی پس از دریافت لوح و جایزه این بخش بیان کرد: شهید سردار قاسم سلیمانی از کسانی بود که از دل وارد می‌شد و نه از در. رفتن او همه ما را داغدار کرد. به یادش هستیم و می‌مانیم.
 
سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم گفت: بار دیگر و سال دیگر جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر دهد اما می‌تواند باب گفتگو را باز کند و ما بیش از هرچیز به آن نیاز داریم. جشنواره فجر فرصت مناسبی برای این موضوع است. دوربین سینما وسیله خوبی برای دیدن و دور دیدن است و چقدر ما به چنین دیدگاهی نیازمندیم. جشنواره فیلم فجر فرصتی برای تبادل دیدن و نقد است. سینما عشق مردم ایران و جهان بوده و جشنواره فیلم فجر برای سینماگران و مردم است که هر دو در تکاپو برای بهتر برگزار شدن این رویداد هستند. امروز روز پایانی این جشن است اما چراغ سینما همچنان روشن و روشن‌تر باقی می‌ماند. سپاس از همه کسانی که در این راه به سینما کمک می‌کنند.
 
در ادامه برگزیدگان بخش سودای سیمرغ معرفی شدند.
 
*بهترین جلوه‌های بصری
 
محمد برادران برای فیلم «خروج»
 
*بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
 
محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر»
 
*بهترین چهره‌پردازی
 
مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج»
 
*بهترین طراحی لباس
 
امیر ملک‌پور برای فیلم «روز صفر»
 
*بهترین طراحی صحنه
 
کیوان مقدم برای فیلم «خورشید»
 
*بهترین صدا
 
مهدی صالح کرمانی صدابردار آرش قاسمی صداگزار برای فیلم «شنای پروانه»
 
*بهترین موسیقی
 
بامداد افشار برای فیلم «پوست»
 
*بهترین تدوین
 
اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه»
 
*بهترین فیلمبرداری
 
مرتضی نجفی برای فیلم «تومان»
 
*بهترین نقش مکمل زن
 
طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه»
 
طناز طباطبایی بعد از دریافت سیمرغ بلورین سی‌وهشتمین فیلم فجر گفت: اولین چیزی که می‌توانم بگویم این است که خدا رو شکر می‌کنم. آقای صدرعاملی سال ۸۳ در اولین تجربه در فیلم آقای صدرعاملی بازی کردم و اکنون هم برای فیلمی که شما تهیه کردید سیمرغ گرفتم و از این بابت خوشحالم.
 
وی ادامه داد: جای جواد عزتی بسیار زیاد در تیم ما خالی است و من برای او بهترین‌ها رو آرزو می‌کنم. چون دل پاکی دارد و واقعا جای او خالیست. به فیلم شنای پروانه افتخار می‌کنم و از محمد کارت واقعا ممنونم. این فیلم حاصل تلاش جمعی است. از کودکان کاری که در سالن هستند تشکر می‌کنم. چون قلب من هستند. همینطور از مردم تشکر می‌کنم که در این ۱۵ سال من را حمایت کردند و خوشحالم که بالاخره این جایزه را دریافت کردم.
 
در ادامه جوایز دیگر بخش‌ها اهدا شد:
 
*بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
 
امیر آقایی برای بازی در فیلم «شنای پروانه»
 
امیر آقایی بعد از دریافت سیمرغ بلورین این جشنواره اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم و از تیم درجه یک شنای پروانه تشکر می‌کنم. اجازه بدهید که مقام معنوی جایزه‌ام را به خانواده‌ام تقدیم کنم که در تمام این سال‌ها پای من ایستادند.
 
وی ادامه داد: چندی پیش خانمی از رسانه ملی گفت اگر کسی ناراضی‌ست، برود؛ رفتن را به کسی می‌گویند که آمده باشد ولی ما که نیامده بودیم؛ ما ریشه در خاک سرزمین خود داریم.
 
در ادامه مراسم از بازیگران فیلم خورشید؛ شمیلا شیرزاد، ابوالفضل شیرزاد و روح‌الله زمانی، سیدمهدی موسوی تقدیر به عمل آمد.
 
شمیلا شیرزاد بعد از دریافت تقدیرنامه گفت: من کودکی افغانی هستم که در کشورم جنگ بوده و در کشور دیگری کار می‌کنم. من در مترو کار می‌کنم و امیدوارم روزی فرا رسد که هیچ کودکی در جهان کار نکند و کودک کار نداشته باشیم.
 
روح‌الله زمانی نیز در این مراسم گفت: دلیل آمدنم در اینجا بالا سری بوده و تا آخر عمر شاکرش هستم. از آقای مجیدی و تمام عوامل فیلم تشکر می‌کنم و این لوح تقدیر را تقدیم مادرم می‌کنم. من از زندگی ناامید شده بودم ولی این فیلم رخ داد. از همه دوستانم می‌توانم که هیچوقت ناامید نشوند.
 
ابوالفضل شیرزاد نیز در ادامه بیان کرد: از آقای مجیدی تشکر می‌کنم که من را داخل فیلمشان راهنمایی کردند. چون ابتدا از بازیگری چیزی نمی‌دانستم و راه را به من نشان دادند.
 
سیدمهدی موسوی نیز در ادامه گفت: از همه تشکر می‌کنم که سبب شدند در این فیلم تجربه تازه‌ای داشته باشم و این لوح را تقدیم مادربزرگم می‌کنم که در غیاب پدر و مادرم از من مراقبت کرد.
 
در بخش بازیگری زن نیز جایزه اصلی اهدا شد.
 
*بهترین بازیگر نقش اصلی زن
 
نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته»
 
نازنین احمدی بعد از دریافت سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره گفت: از همه ممنونم. تشکر می‌کنم از تیم خیلی خوبی که با آنها کار کردم. این جایزه به خاطر همراهی خوب تمام عوامل این فیلم است. افتخار می‌کنم که این جایزه را در فیلم مجید برزگر گرفته‌ام.
 
سعید راد قبل از اعطای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: مبنای سینما هستی است. خیلی دوست داشتم که استادانم در این سالن بودند. تعجب می‌کنم استادان بزرگی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی و افراد دیگر که من از آنها جایزه گرفته‌ام در این سالن حضور ندارند. ناراحتم از این موضوع. کجا غیر اینجا برای ما دست می‌زنند. اصلا قهر یعنی چه؟ ای کاش همه این بزرگان در سالن بودند.
 
سپس جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد اهدا شد.
 
*بهترین بازیگر نقش اصلی مرد
 
پیمان معادی برای فیلم درخت گردو
 
محمدحسین مهدویان به نمایندگی از پیمان معادی جایزه را دریافت کرد و گفت: پیمان به دلایلی در جشنواره حضور نداشت اما همه جوره از فیلم ما حمایت کرد و خیلی خوشحالم که پیمان اولین سیمرغ خود را در فیلم من گرفت.
 
پیمان معادی در ویدیویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت:به دلیل حضور در پروژه خارج از کشور شانس نداشتم که هنرمنمایی شما را در سینما ببینم. از محمدحسین مهدویان برای ساخت این فیلم پردغدغه تشکر می‌کنم.
 
در ادامه سیمرغ بهترین فیلم بخش هنر و تجربه به برادران ارک برای فیلم پوست اهدا شد.
 
سپس جایزه بهترین فیلمنامه اهدا شد.
 
*بهترین فیلمنامه
 
نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»
 
مجید مجیدی بعد از دریافت سیمرغ گفت: از تمام گروه و همچنین شهردار تهران تشکر می‌کنم که به مقوله کودکان کار توجه داشتند، تشکر می‌کنم. این کودکان گنج‌های این سرزمین هستند و امیدوارم هم مسئولان و هم مردم با نگاه مسئولانه به آنها نگاه کنند تا روزی که هیچ کودک کاری نداشته باشیم. این جایزه را تقدیم هومن به‌منش می‌کنم که اگر نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. هومن من را یاد فیلمبردار فیلم محمد(ص)؛ استراگو انداخت، او هیچ کم از استراگو ندارد و از نظر من استراگوی ایران است.
 
نیما جاویدی نیز در ادامه بیان کرد: امیدوارم با این فیلمنامه توانسته باشم دینم را به جمعیت چند صد هزار نفری کودکان کار ادا کرده باشم.
 
در ادامه مراسم سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به سعید ملکان برای تهیه‌کنندگی فیلم روز صفر اهدا شد.
 
سپس جایزه بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم «درخت گردو» اهدا شد.
 
محمدحسین مهدویان بعد از دریافت سیمرغ کارگردانی جشنواره فیلم فجر گفت: ممنونم و طبیعتا باید از افراد زیادی تشکر کنم. از گروه خوبم تشکر می‌کنم که در جزئیات فیلم تلاش بسیاری انجام دادند. باعث افتخار بود که اسمم کنار آقای مجیدی بود. من طرفدار آقای مجیدی بودم و هنوز هم طرفدار ایشان هستند. از پدر و مادرم تشکر می‌کنم. این فیلم درباره رنج پدران است و ابتدا آن را به پدرم تقدیم می‌کنم و بعد به پدران داغ دیده سال ۹۸ که از حوادث آبان و سقوط هواپیما داغ دیدند. همچنین تقدیم به پدرانی می‌کنم که در تشییع سردار سلیمانی در شهر یزد از دست رفتند و دو طرف آنها را ندیدند.
 
جایزه بهترین فیلم نیز به امیر بنان و مجید مجیدی برای تهیه فیلم «خورشید» سیمرغ بلورین اهدا شد.
 
مجیدی بعد از دریافت سیمرغ بخش بهترین فیلم گفت: همیشه جایزه احساس مسئولیت را بالا خواهد برد و من امیدوارم بتوانم برای مردم عزیزم کاری کنم. بارها شرمنده مردم می‌شوم که درد و رنج خود را برای ما تعریف می‌کنند و نمی‌توانیم آنها را به تصویر بکشم. البته اطمینان دارم که سینما می‌تواند با دیدگاه‌های تازه امیدواری را به جامعه بدهد.
 
امیر بنان هم در ادامه بیان کرد: خوشحالم که اولین کار تهیه‌کنندگی‌ام را کنار آقای مجیدی انجام دادم. خوشحالم که سینما هومن به‌منش را دارد. این گروه به عشق کودکان کار و برطرف کردن مشکل آنها کار می‌‌کرد. ما واقعا کار سختی داشتیم و همه چیز مهیا نبود و گروه ما یک کار جهادی را برای ساخت این فیلم انجام دادند.
 
در بخش دیگری از مراسم سیمرغ زرین بهترین فیلم ملی به فیلم «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان اهدا شد.
 
در پایان منوچهر شاهسواری سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را فیلم «شنای پروانه» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی اعلام کرد.