تاریخ : 19:12 - 1398/11/23
کد خبر : 77799
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

قیمت خودرو یا مسکن؛ کدام‌یک بالاتر رفته است؟/ احتمالا خودرو در سال 99 هم افزایش قیمت داشته باشد

قیمت خودرو یا مسکن؛ کدام‌یک بالاتر رفته است؟/ احتمالا خودرو در سال 99 هم افزایش قیمت داشته باشد

نمودار زیر به خوبی قیمت خودرو، سکه و مسکن در سالهای اخیر را نشان می‌دهد. با بررسی این جدول به خوبی مشخص می‌شود که شیب افزایش قیمت مسکن نسبت به خودرو و خودرو نسبت به سکه تندتر بوده است.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل ازخبر فوری، هرچند اقتصاددانان برخی ملاکها و شاخصه‌های علمی را به عنوان معیار سلامت و رشد اقتصادی در نظر می‌گیرند اما نباید فراموش کرد که همواره قیمت برخی کالاها و خدمات که در زندگی تجار و کسبه معمولی به شدت تاثیر دارد، به عنوان ملاک حیات اقتصادی جامعه و پویایی آن شناخته می‌شوند.

قیمت خودرو، سکه، مسکن، گوشت و مرغ، نرخ ارز و ... از جمله این موارد هستند. در این میان، قیمت خودرو و مسکن و طلا به عنوان شاخص های زندگی کلان شهری در سنجش اقتصاد مدنی مهمتر هستند. مدتی است که قیمت این سه شاخص به خصوص خودرو مجددا بالا رفته است. نکته قابل تامل در این شرایط این است که این افزایش قیمت گاهی با افزایش قیمت دو شاخص دیگر یعنی طلا و مسکن همراه است و حیات شهری را بیش از پیش سخت می‌کند.

اکنون پرسش این است که در این ده سال اخیر این سه شاخص اقتصادی چه تغییراتی داشته اند؟ آیا قیمت خودرو، سکه و مسکن در افزایش نرخ خود نوعی همبودی داشته اند؟ در میان این سه شاخص کدام یک جهش بیشتری در قیمت داشته است؟

 


همزمان، جدول زیر قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران را در مناطق مختلف این کلان شهر معرفی می‌کند:


نمودار زیر به خوبی قیمت خودرو، سکه و مسکن در سالهای اخیر را نشان می‌دهد. با بررسی این جدول به خوبی مشخص می‌شود که شیب افزایش قیمت مسکن نسبت به خودرو و خودرو نسبت به سکه تندتر بوده است.


بسیاری معتقدند همین افزایش قیمت مسکن باعث شده که در شهرهای بزرگی مثل تهران، دچار رکود شود. طبق گزارش‌های رسیده از بازار مسکن در سال جاری، میزان معاملات خانه در تهران در شش ماه جاری به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است و همین عامل باعث شده که شیب معاملات خانه در پایتخت همچنان سقوطی پیش برود. تعداد خانه‌های خالی در سال 97 حدود 2.5 میلیون بوده ؛ در حالیکه این نرخ در سال جاری به شدت در حال بیشتر شدن است. این امر نشان از این دارد که وضعیت مسکن همچنان قرمز است.

نکته مهم‌تر اما وضعیت خودرو است.  برخی کارشناسان معتقدند که در صورت تداوم افزایش قیمت خودرو، این صنعت نیز دیر یا زود باید با نوعی رکود وحشتناک مواجه باشد. آمارها نشان از این دارند که قیمت خودرو در سال 99 همچنان صعودی خواهد بود. در صورت تحقق چنین اتفاقی، شاید باید دیر یا زود با پدیده رکود در بازار خودرو نیز مواجه باشیم.

این چیزی است که بیشتر کارشناسان اقتصادی و خودرو نیز بر آن تاکید دارند. فربد زاوه(کارشناس خودرو) در یکی از مصاحبه‌هایش در این رابطه می‌گوید: " تا زمانی که این سیاست‌های دولت مبنی بر چاپ پول و افزایش نقدینگی در کشور وجود داشته باشد، قیمت خودرو نوسان خواهد داشت. میزان نوسان قیمت خودرو به افزایش میزان تقاضا و کنترل قیمت دلار بستگی دارد. چنانچه سیاست‌های دولت در حوزه پولی ادامه داشته باشد قطعا سال ۹۹ هم با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم."

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی برای بازار خودرو و مسکن رخ می‌دهد؟