تاریخ : 10:56 - 1398/11/24
کد خبر : 77818
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دلار ارزان می‌شود؟

دلار ارزان می‌شود؟

حفظ فاصله ۳۰۰ تومانی نرخ خرید و فروش صرافی‌ها از تمایل کمتر بازارساز برای قرار گرفتن در موقعیت خرید و انتظار او از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش کارگر آنلاین، قیمت دلار در بازار در روزهای اخیر نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشته و حتی از مرز ۱۴ هزار تومان هم عبور کرد اما سپس کمی عقب‌نشینی انجام داد. آیا این روند پرنوسان ارز ادامه خواهد یافت؟
 
در این مورد دنیای اقتصاد تحلیل کرده است: دیروز دلار اگرچه معاملات را در سطحی پایین‌تر از نرخ بسته شده دوشنبه آغاز کرد، اما توانست آرام‌آرام به مسیر صعودی بازگردد. به این ترتیب شاخص ارزی کشور ساعت ۱۶ چهارشنبه با رشد ۵۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان رسید. اگرچه دیروز برخی معاملات خرد دلار در سطوح بالاتر از ۱۴ هزار تومان رقم خورد، نرخ ارز نتوانست از این مرز با قدرت عبور کند و بار دیگر نسبت به این کانال مقاومت نشان داد. بازارساز هم که نرخ صرافی‌های رسمی را در ابتدای معاملات دیروز ثابت نگه داشته بود، در نیمه دوم دادوستدها با افزایش ۱۰۰ تومانی دلار را به نرخ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رساند. با وجود این، حفظ فاصله ۳۰۰ تومانی نرخ خرید و فروش این صرافی‌ها از تمایل کمتر بازارساز برای قرار گرفتن در موقعیت خرید و انتظار او از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد.
 
سکه در انتظار افزایش قیمت
هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ چهارشنبه به قیمت ۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان معامله شد. روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران رشد ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت سکه با تعقیب بازار ارز ۷/ ۰ درصد افزایش یافت. رشد ۳۵ هزار تومانی بهای سکه درحالی اتفاق افتاد که قیمت اونس طلا در بازار جهانی تغییر محسوسی نداشت و تا ساعت ۱۶ تنها یک دلار کاهش یافته بود. به عقیده کارشناسان، فاصله قیمت سکه از ارزش ذاتی آن موجب شده تا در مسیر صعودی سکه شتاب بیشتری نسبت به ارز داشته باشد و حتی نزول ملایم قیمت اونس در بازار جهانی نتواند مسیر سکه را تعیین کند. دیروز دلار نتوانست مرز روانی ۱۴ هزار تومان را پشت‌سر بگذارد. از این رو روند روزهای آینده آن تا حدی برای بازار سکه بااهمیت تلقی می‌شود.