تاریخ : 23:40 - 1398/11/26
کد خبر : 77910
سرویس خبری : فرهنگی
 

پشت پرده شهادت حاج قاسم سلیمانی؛ یک نشست محرمانه بین مقام ارشد ایرانی با مسئولان امارات

پشت پرده شهادت حاج قاسم سلیمانی؛ یک نشست محرمانه بین مقام ارشد ایرانی با مسئولان امارات

همزمان با اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی، گزارشی از یک نشست محرمانه منتشر شده که نشان می‌دهد، هدف قرار دادن سردار سلیمانی نه به خاطر کشتن یک پیمانکار آمریکایی توسط نیرو‌های عراقی و نه برای محاصره سفارت این کشور در بغداد توسط مردم عراق بوده است، بلکه هدف قرار دادن او از جلسه محرمانه‌ای آغاز شده که در ابوظبی احتمالا بین سردار سلیمانی و مقام‌های اماراتی انجام شده است.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل از تابناک؛ همزمان با اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی، گزارشی از یک نشست‌های محرمانه منتشر شده که نشان می‌دهد، هدف قرار دادن سردار سلیمانی نه به خاطر کشتن یک پیمانکار آمریکایی توسط نیرو‌های عراقی و نه برای محاصره سفارت این کشور در بغداد توسط مردم عراق بوده است، بلکه به این خاطر بوده که با وساطت سردار سلیمانی و دیدار‌های محرمانه‌ای که در امارات برگزار شده، قرار بر این بوده که فرایند تنش زدایی بین امارات و عربستان با ایران به وساطت عراق و پاکستان، سرعت بگیرد. مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی پس از اطلاع از پیشرفت این مذاکرات محرمانه بر این اعتقاد بوده اند که پیشرفت فرایند تنش زدایی بین ایران و این کشورها، ائتلاف منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل با کشور‌های منطقه علیه ایران را دچار فروپاشی خواهد کرد.
 


 مقام‌های ایران و امارات در ماه سپتامبر مذاکرات محرمانه‌ای برای کاهش تنش در منطقه آغاز کرده بودند. نیویورک تایمز می‌نویسد، این دیدار‌ها به دور از چشم مقامات آمریکایی برگزار شد، اما متعاقبا نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا به جزئیاتی از این دیدار دست یافتند. مقامات امنیتی آمریکا از این بابت از این دیدار محرمانه احساس نگرانی کردند چرا که معتقد بودند کاهش تنش بین ایران و کشور‌های منطقه می‌تواند ائتلافی را که آنان در منطقه علیه ایران تشکیل داده اند، دچار فروپاشی کند.
 


ترامپو نتانیاهو این نشست محرمانه را عقب نشینی ائتلافی در منطقه می‌دانند که قصدش انزوای ایران است. در این گزارش همچنین آمده است که اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در ماه اوت این موضوع را بررسی کردند که آیا می‌شود در ازای رفع تحریم‌ها با آمریکا وارد گفت‌وگو‌هایی شد یا خیر.
 


علاوه بر این در کنار امارات متحده عربی که خود را آماده تنش زدایی با ایران می‌کرد، عربستان سعودی هم از طریق پاکستان و عراق در صدد تنش زدایی با ایران بود؛ تنش زدایی که در سمت ایران هم قاسم سلیمانی، مسئول دستیابی به آن از طریق عراق و پاکستان با دو کشور امارات و عربستان بود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم اخیرا اعلام کرده که هر هفته یک دیدار با حاج قاسم سلمیانی داشته است و ضمن تبادل اطلاعات، سیاست های لازم را با همدیگر هماهنگ می کرده اند و اظهار امیدواری کرده که این هماهنگی پس از شهادت سردار سلیمانی همچنان ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است، بر عهده داشتن نقش های دیپلماتیک توسط مقام های رسمی نظامی و امنیتی کشورها، موضوعی پذیرفته شده است؛ چه اینکه در بسیاری از اوقات، مشاوران یا دبیران امنیت ملی و یا مقامات نظامی در هماهنگی به وزارت امور خارجه در اکثر کشورها، ماموریت هایی دیپلماتیک را  بر اساس نقشی که به آنان سپرده شده بر عهده می گیرند.
 


اما همزمان با تلاش‌های منطقه‌ای برای تنش زدایی، زمانی که مایک پمپئو در اکتبر وارد اسرائیل شد، یوسی کوهن رئیس موساد به او گفت، ایران در حال نابود کردن ائتلاف منطقه‌ای است که ما علیه آنان ایجاد کرده ایم و متعاقب این دیدار‌ها و دو ماه پس از این دیدار، سردار سلیمانی مورد هدف قرار گرفت و این گفت‌وگوها متوقف شد.
 


پیش‌تر ایران اعلام کرده بود سردار سلیمانی، زمانی که در عراق مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید، در یک سفر دیپلماتیک در عراق بود. او در ایران سفر می‌خواست پیام ایران را از طریق نخست وزیر عراق به مقام‌های عربستانی برساند که با شهادت او، تلاش شد این فرایند متوقف شود، چون آمریکایی‌ها می‌دانستند که هر گونه تلافی ایران علیه شهادت سردار سلیمانی لاجرم در منطقه رخ خواهد داد و طبیعتا کشور‌های منطقه هدف ایران قرار خواهند گرفت و این به صورت خودکار تنش کشور‌های منطقه را با ایران بیشتر می‌کرد و فرایند تنش زدایی کامل متوقف می‌شد.