تاریخ : 09:44 - 1398/12/04
کد خبر : 78193
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

گرانی سکه و دلار ادامه‌دار است؟

گرانی سکه و دلار ادامه‌دار است؟

روز گذشته بازارهای ارز و طلا ارقام جدیدی را ثبت کردند و نگرانی‌ها در این بازارها افزایش یافته است. آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ چقدر محتمل است که مجددا ارقام جدیدی در بازار سکه و دلار ثبت شود؟

به گزارش کارگر آنلاین، روز گذشته بازارهای ارز و طلا ارقام جدیدی را ثبت کردند و نگرانی‌ها در این بازارها افزایش یافته است. آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ چقدر محتمل است که مجددا ارقام جدیدی در بازار سکه و دلار ثبت شود؟
 
در این مورد روزنامه دنیای اقتصاد برای پیش‌بینی آینده قیمت دلار و قیمت سکه به تحلیل وقایع روز گذشته و بررسی عوامل موثر در این افزایش قیمت‌ها پرداخته است. این روزنامه نوشته است: بازار ارز هم روز شنبه به بازگشت اقدامات مقابله‌ای گروه ویژه اقدام مالی واکنش بسیار تندی نشان داد. قیمت دلار آمریکا که در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به نرخ ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان معامله می‌شد، طی معاملات دیروز ضمن جهش ۷۶۰ تومانی تا سطح ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان بالا رفت. دلار با صعود ۳/ ۵ درصدی دیروز جدی‌ترین رشد روزانه را از چهارم بهمن سال گذشته تجربه کرد.
 
چشم‌انداز تیره ورود مجدد ایران به لیست سیاه FATF و عدم امکان مبادله با طرف‌های خارجی در چارچوب ساختارهای این نهاد بین‌المللی تقاضای احتیاطی برای دلار را شدیدا افزایش داد. از طرفی، شیوع سریع ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به آن نیز محرک دیگر دلار عنوان شد.
 
رکورد تاریخی سکه شکست
همان‌طور که انتظار می‌رفت سکه هم در بازگشایی هفتگی رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز با قیمت بی‌سابقه ۵ میلیون و ۸۸۰ تومان معامله شد. دیروز قیمت سکه بالاترین رشد روزانه را طی یک سال و نیم اخیر تجربه کرد.
 
علاوه بر جهش نرخ دلار در روز شنبه، رشد چشمگیر طلای جهانی هم محرک رکوردشکنی بهای این فلز گرانبها در داخل کشور شد. اونس طلای جهانی روز جمعه در پی ترس از پیامدهای منفی ویروس کرونا برای اقتصاد جهانی به سطح ۱۶۴۳ دلار (بالاترین از سال ۲۰۱۳) رسید. البته هجوم سرمایه‌گذاران داخلی با بازگشت ایران به لیست سیاه FATF هم زمینه را برای قیمت بی‌سابقه سکه بیش از پیش فراهم کرد.