تاریخ : 18:47 - 1398/12/12
کد خبر : 78509
سرویس خبری : فرهنگی
 

مقدس نماهایی که علیه ویروس کرونا ضریح لیس می‌زنند!

مقدس نماهایی که علیه ویروس کرونا ضریح لیس می‌زنند!

هنوز عده‌ای به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه نکرده و اماکن و مناسک مذهبی را در زمره‌ی اماکن عمومی تلقی نمی‌کنند. گویا عده‌ای تصور می‌کنند که مسئولین با دین و مناسک مذهبی مقابله کرده‌اند، در حالی که وزارت بهداشت هر تجمعی را مضر سلامتی و عامل شیوع این بیماری معرفی کرده، و با هر گونه اجتماعی ممانعت شده نه با نماز جمعه، اعتکاف، نماز جماعت و زیارت حرم اهل بیت(علیهم‌السلام).

به گزارش کارگرانلاین به نقل از تبیان، با توجه به شواهد و قرائن، ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور شیوع پیدا کرده است. مسئولان وزارت بهداشت بنا بر توصیه‌هایی، حضور در کلیه اجتماعات و اماکن عمومی را مضر دانسته و از مردم درخواست کرده که فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند. اما هنوز عده‌ای به توصیه‌ها توجه نکرده و اماکن و مناسک مذهبی را در زمره‌ی اماکن عمومی تلقی نمی‌کنند. گویا عده‌ای تصور می‌کنند که مسئولین با دین و مناسک مذهبی مقابله کرده‌اند، در حالی که وزارت بهداشت هر تجمعی را مضر سلامتی و عامل شیوع این بیماری معرفی کرده، و با هر گونه اجتماعی ممانعت شده نه با نماز جمعه، اعتکاف، نماز جماعت و زیارت حرم اهل بیت(علیهم‌السلام). چرا که در دین، حفظ و محافظت جان از واجبات است. دیندار واقعی از تعصب بدور است و برای انجام اعمال، دنباله رو هوای نفس نیست که هر چه دلش بخواهد انجام دهد.

در ادامه توصیه‌های وزارت بهداشت جهت عدم شیوع ویروس کرونا، ضریح مقدس اهل بیت هم نباید بوسیده و لمس شود. اما عده‌ای با جهل مقدس روی اعمال نابخردانه خود نام دین گذارده و با تعصب تا پای جان، روی آن پافشاری می‌کنند. آنان در این روزها ضریح اهل بیت را لیس زده و می‌گویند هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد. اینها معتقدند حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) مانند کعبه، حرم امن الهی هست و خیال می‌کنند که در آن حرم خدا جانشان را از همه چیز حفظ می‌کند. اما انگار تاریخ را نخوانده‌اند که تعداد بسیاری از مردم در کنار کعبه توسط یزید کشته شدند و حتی خود کعبه سوزانده شد.

آیت الله مکارم شیرازی: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.

امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌فرماید کمر اسلام را دو گروه می‌شکنند که یکی از آنها جاهلان مقدس‌نمای مناسک‌گرا هستند که با اعمال خود مردم را فریب می‌دهند و مانع می‌شوند که مردم به حقیقت برسند.(1) برخی از اینان درک و اطلاع درستی از دین ندارند، اما با بی‌سوادی قصد مقدس شدن را دارند و با این کار خود، به دین ضربه می‌زنند.


با مطالعه تاریخ درمی‌یابیم که این اولین باری نیست که مقدس‌نماها در جامعه آبروی دین را به خطر می‌اندازند. خوارج نمونه بارز مقدس‌نماهایی هستند که به تعبیر امیرالمومنین از شدت سجده‌های زیاد و طولانی، پیشانی و سر زانوهایشان پینه بسته بود اما در مقابل امام خود جنگیدند و در نهایت، امام توسط این تفکر به شهادت رسید.

جریان قرآن به نیزه کردن توسط معاویه و فریب خوردن این مقدس‌نماها، نمونه‌ی دیگری از ضربه‌ای است که جاهلان مقدس به دین و مردم زدند.
در فقه آمده که اگر روزه واجب ماه مبارک رمضان، برای فردی مضر باشد و روزه بگیرد، حرام است و روزه‌اش قبول نیست. حال آنکه نماز جماعت، نماز جمعه، زیارت حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) و ... از مستحبات است و اگر باعث بیماری خود و یا انتقال آن به دیگران باشیم حق‌الناس و حرام است. خداوند در سوره بقره آیه 195 می‌فرماید: خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید!

سیره عملی ائمه اینگونه بود که اگر پیاز یا سیر می‌خوردند، چند روز به مسجد و کعبه نمی‌رفتند که مردم اذیت نشوند و حتی توصیه کرده‌اند که اگر پیاز و سیر خوردید به مسجد نروید که باعث آزار مردم می‌شوید.(2) آنوقت چگونه می‌توان فکر کرد که با وجود شیوع بیماری مسری، باز عده‌ای همچنان اجتماعات مذهبی و غیر مذهبی را تشکیل دهند؟


در این شرایط لازم است سخنان دو مرجع از مراجع نامدار شیعه که در دو فایل ویدئویی در روز شنبه ۳ اسفند 98در مورد عمل به توصیه‌های بهداشتی، از آنها منتشر شده، و بصورت کلی و بدون استثناء بر این مساله تاکید کرده‌اند، را دوباره بازنشر کنیم.


 در فقه آمده که اگر روزه واجب ماه مبارک رمضان، برای فردی مضر باشد و روزه بگیرد، حرام است و روزه‌اش قبول نیست. حال آنکه نماز جماعت، زیارت حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) و ... از مستحبات است و اگر باعث بیماری خود و یا انتقال آن به دیگران باشیم حق‌الناس و حرام است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: مردم باید توصیه‌ها و دستورهایی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی ادامه داد: در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست.
وی بیان کرد: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.
از ایشان سوال شد: چنانچه بر اثر سهل‌انگاری افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت شود، آیا ضامن هستند؟

پاسخ: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می‌شود دیه تعلق می‌گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.‌

آیت‌الله جعفر سبحانی:
با تاکید بر ضرورت توجه به هشدارها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: برای مقابله با این بیماری، همه باید به مسئولان پرشکی مراجعه کنند و توصیه پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

پی‌نوشت:
1- بحارالانوار، ج 2، ص 111.
2- من لایحضره الفقیه، ج3، ص 358-359.