تاریخ : 15:47 - 1399/01/06
کد خبر : 79382
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تست سرپایی کرونا از بیماران مشکوک گرفته می‌شود

تست سرپایی کرونا از بیماران مشکوک گرفته می‌شود

کارگر آنلاین:جهانپور گفت: با افزایش تولید کیت تشخیص کرونا از بیماران سرپایی هم تست گرفته خواهد شد.

 

 
 
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما بهترین نظام‌ها ارائه خدمت در منطقه، آسیا و حتی دنیا داریم. این نظام سلامت جایگاه خود را در برابر بیماری‌های واگیر و غیر واگیر نشان می‌دهد.
او افزود: با توجه به آمادگی نیرو‌های مسلح و هلال احمر، هم نوایی خوبی در گندزدایی اماکن عمومی و غربالگری در مبادی ورودی شهر‌ها و کشور داریم. در طرح فاصله گذاری که امروز به تصویب رسید، شاهد حضور خوب و فعال نیرو‌های مسلح هستیم.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: محموله‌های ارسالی از صلیب سرخ چین به ایران رسیده است البته کمک‌ها منحصر به چین نبود و بسیاری از کشور‌ها مشارکت داشتند. فهرست مراکز دریافت کننده محموله کمک، به کشور ارسال کننده فرستاده می‌شود تا اطمینان داشته باشند در محل نیاز واقعی مصرف می‌شود بنابراین هیچ گونه امکان توزیع بی‌جا وجود نخواهد داشت.
جهانپور درباره کیت های تشخیص کرونا  اظهار کرد: با بسیج ملی مقابله با کرونا بیماریابی ما فعال‌تر خواهد شد؛ این طرح منسجم و سازمان یافته با اقدام مداخله‌ای و مدیریتی به هنگام است که کمک می‌کند بیماران را در مراحل اولیه و حتی منازل شناسایی کنیم. این اقدامات موجب می‌شود نتیجه بیماریابی فعال‌تر شود البته این نیازمند کیت‌های آزمایشی بیشتر است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: چند شرکت دانش بنیان تولید کیت های تشخیصی را شروع کرده اند و به طور حتم قیمت آنها کمتر از کیت های خارجی خواهد بود که پس از اخذ مجوز‌های لازم، کیت‌ها وارد تولید انبوه خواهد شد بنابراین برای مواردی که بسته به خفیف بودن، تست دریافت نمی‌کردند و یا بیماران سرپایی هم تست گرفته خواهد شد. این توانایی را داریم که بعد از تامین نیاز داخل، کیت‌ها را در اختیار سایر کشور قرار خواهیم داد.
معتادان متجاهر جمع آوری نمی شوند
جهانپور درباره اینکه دیگر معتادان متجاهر جمع آوری نمی شوند، تصریح  کرد:‌ جمع آوری یا مراقبت از کودکان کار و زباله گرد و معتاد متجاهر تحت اختیار وزارت رفاه، بهزیستی، شهرداری و سازمان های مردم نهاد است. جمع آوری نشدن به دلیل تجمعات است و با فاصله گذاری اجتماعی تضاد دارد. بحث کاهش تردد در دستور کار بوده  که در این باره اقداماتی انجام شده است.
او ادامه داد: جمع آوری معتادان، کارتن خواب و زباله گردها می تواند به شیوع بیماری کمک کند. افزون بر این افراد مشکوک به استراحتگاه های پیش بیمارستانی و پسا بیمارستانی منتقل خواهند شد؛ عفو زندانیان و مرخصی زندانیان تا پایان فروردین هم  به همین منظور است.
جهانپور درباره نامه‌ ارسالی از انجمن ایمونولوژی به رییس جمهور توضیح داد: موضوع ایمنی ۷۰ درصدی جمعیتی مردم با ابتلا به کرونا که در فضای مجازی مطرح شده است و سیاسیون آن را مطرح کرده اند، صحیح نیست. طبیعت اپیدمی ویروس این گونه نیست که ۷۰ درصد افراد مبتلا شوند؛ حتی سرماخوردگی و آنفلوانزا هم این طور نیستند و این فرضیه محتمل و مورد انتظار نیست.
او ادامه داد:‌ ما به دنبال جلب مشارکت اجتماعی، فاصله گذاری و رعایت نکات بهداشتی هستیم. علاقه داریم که مبتلایان کمتر را در مدت بیشتری داشته باشیم چرا که افزایش شمار مبتلایان به نظام سلامت از جنبه‌های مختلف ضربه خواهد زد. استراتژی ما در شرایطی که منتظر ساخت واکسن و دارو و تاثیر آب و هوا بر ویروس هستیم؛ کنترل، پیشگیری، ایزولاسیون، قرنطینه، اعمال محدودیت و فاصله گذاری است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آمار شهدای خط مقدم مقابله با کرونا گفت:‌ براساس آخرین آمار که از مراکز درمانی، پاراکلینیک و آزمایشگاهی و بهداشتی ارائه شده است؛ بیش از ۴۳ نفر در خط مقدم کرونا به شهادت رسیدند. این تعداد نسبت به سایر کشور‌ها پایین‌تر بوده و نشان از مدیریت پزشکان و پرستاران و کادر درمانی است. باید توجه داشت که حتی یک مورد فوت در کادر بهداشت و درمانی زیاد است.
جهانپور گفت: بیش از ۶۸ درصد از فوتی‌ها سالمند و افراد بالای ۶۰ سال و ۳۲ درصد افراد زیر ۶۰ سال بوده‌اند که به یکی از بیماری‌های زمینه ای، بیماری خاص مبتلا بودند و یا داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کردند. این آمار نشان می‌دهد که دقت و توجه بیشتری نسبت به سلامت این افراد داشته باشیم. به طور کلی بیماران خاص و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نیازمند توجه و مراقبت بیشتر هستند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید 

https://rubika.ir/kargaronline