تاریخ : 16:32 - 1399/01/06
کد خبر : 79386
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

ویروس کرونا؛ اکسیژن‌ رسانی به دو بیمار با یک دستگاه مشترک

ویروس کرونا؛ اکسیژن‌ رسانی به دو بیمار با یک دستگاه مشترک

کارگر آنلاین: مهندسان موفق به ساخت ونتیلاتوری شده‌اند که می‌تواند به طور همزمان و مستقل، به دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا اکسیژن‌ رسانی کند.

 

ویروس کرونا در سراسر جهان منتشر شده و تاکنون صد‌ها هزار نفر را آلوده کرده و خدمات درمانی را تحت فشار قرار داده است. اما به تازگی طراحان تجهیزات پزشکی موفق به طراحی ونتیلاتوری شده‌اند که می‌تواند به کاهش بار درمانی کمک کند.

کووید ۱۹ دستگاه تنفسی را با علائمی مانند آنفلوآنزا و ذات‌الریه آلوده می‌کند. ونتیلاتور‌ها در زمانی مانند اکنون بسیار مهم هستند، زیرا آن‌ها در این شرایط بحرانی نقش مهمی در بهبود افراد مبتلا به بیماری کروناویروس (COVID-۱۹) دارد که بدون این دستگاه قادر به تنفس نیستند؛ با این وجود این نگرانی وجود دارد که تهویه کافی برای خدمات مانند NHS برای توزیع در بیمارستان‌ها در دسترس نیست.

محققان مؤسسه بیوسیبرنتیک و مهندسی زیست پزشکی، وسیله‌ای را ساخته‌اند که بر روی یک دستگاه تهویه منفرد قرار می‌گیرد تا به طور مستقل کار اکسیژن رسانی به دو بیمار را همزمان انجام دهد. دستگاه ونتیل وسیله‌ای است که با یک دستگاه هواکش همکاری می‌کند و در دو برنامه قابل استفاده است.

دستگاه توسعه یافته ونتیل برای تهویه مستقل هر دو ریه یک بیمار در حالت نارسایی حاد تنفسی طراحی شده است و در شرایط کمبود دستگاه‌های تهویه، می‌توان از آن به طور همزمان به عنوان دستگاه‌هایی برای اکسیژن رسانی مستقل دو بیمار متصل به یک دستگاه تهویه استفاده کرد. این دستگاه به ویژه در شرایط کنونی اپیدمی بسیار مهم است.

ونتیل هنوز از نظر بالینی بر روی بیماران مبتلا به کرونا آزمایش نشده است، اما سازندگان آن ادعا می‌کنند که سالهاست در شرایط ICU مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته مهندسان این وسیله، اولین سری از ۱۰۰ دستگاه ونتیل باید طی سه هفته تولید شود. آن‌ها سپس برای آزمایش‌های بالینی در بیمارستان‌ها ارسال می‌شوند.

مطالعه مقدماتی نشان می‌دهد پتانسیل قابل توجهی برای استفاده گسترده از یک دستگاه تهویه منفرد در موارد بروز فاجعه ناشی از تلفات متعدد با نارسایی تنفسی وجود دارد.

پزشکان در کانادا نیز در حال آزمایش این ایده هستند؛ آن‌ها گفته‌اند که اصلاح ونتیلاتور‌ها روشی "خارج از برچسب" است که مستلزم رضایت اعضای خانواده بیمار است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید 

https://rubika.ir/kargaronline