تاریخ : 17:09 - 1399/01/06
کد خبر : 79393
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

درباره ماهواره کرونا چه می‌دانید؟

درباره ماهواره کرونا چه می‌دانید؟

کارگر آنلاین: در بحبوحه شیوع ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان، جالب است بدانید اولین ماهواره سنجشی که به فضا پرتاب شد، «کرونا» نام داشت.

 

 

در دنیای امروزی زندگی بدون نقشه‌های گوگل و با تصاویر ماهواره‌ای تقریبا غیرممکن است این در حالی است که در دهه ۵۰ میلادی وقتی اولین ماهواره سنجشی به فضا پرتاب شد، هیچکس تصوری درباره ماهواره نداشت.

با توجه به شرایط فعلی که ابرسازمان فضایی جهان یعنی ناسا به دلیل شیوع کووید ۱۹ برای اولین بار در تاریخ خود به تعطیلی رفته است، شاید جالب باشد بدانید که اولین ماهواره سنجشی که به فضا پرتاب شد "کرونا" نام داشت.
ماهواره کرونا توسط گروه کوچکی با ترکیبی از سازمان سیا، نیروی هوایی و متخصصان صنعت خصوصی که وظیفه داشتند راهی برای تهیه پوشش گسترده تصاویر از اتحاد جماهیر شوروی برای شناسایی محل‌های پرتاب موشک و امکانات تولید پیدا کنند، ساخته شد. آیزنهاور سی و چهارمین رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی در فوریه ۱۹۵۸ کرونا را تأیید کرد.

پروژه طبقه بندی شده کرونا که در اوج جنگ سرد برای جمع آوری عکس در مناطق محروم شرق اروپا و آسیا شناخته می‌شود، به عنوان برنامه کاشف نیروی هوایی ایالات متحده شناخته شد. در کنار کرونا دو ماهواره ARGON برای نقشه برداری از تصاویر و LANYARD یک برنامه کوتاه مدت که برای تصاویر با کیفیت بالاتر طراحی شده بود، مشغول فعالیت بودند.

کرونا در طول عمر عملیاتی خود بیش از ۸۰۰ هزار تصویر در پاسخ به نیاز‌های امنیت ملی زمان جمع آوری کرد که به طور متوسط تصاویر منحصر به فرد یک منطقه جغرافیایی در سطح زمین را پوشش می‌داد.
در ۲۴ فوریه ۱۹۹۵ گور معاون کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا برای اعلام دستورالعمل ۱۲۹۵۱، به دفتر مرکزی سیا مراجعه کرد تا تصاویر کرونا، آرگون و LANYARD را برای عموم منتشر کند.

در این اطلاعیه گور اظهار کرد: پوشش ماهواره‌ای به ما اطمینان داد که به دنبال توافق‌های مربوط به کنترل تسلیحات هستیم، توافق‌هایی که در نهایت منجر به کاهش چشمگیر تعداد سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های تحویل آن‌ها شد.
گور همچنین گفت: ماهواره‌ها بسیار بیشتر از منظره جنگ سرد ثبت کرده‌اند. در روند به دست آوردن این داده‌ها، ما برای نسل‌های بعدی تاریخ زیست محیطی کره زمین را حداقل یک دهه قبل از هر کشور در کره زمین ضبط کردیم.
بیش از ۸۰۰ هزار عکس طی ۱۸ ماه آینده به بایگانی ملی و سازمان زمین شناسی ایالات متحده ارسال خواهد شد. در این دستورالعمل آمده است که همه تصاویر بلافاصله پس از انتقال در دسترس عموم قرار می‌گیرند.
کرونا منجر به یکی از بزرگترین پروژه‌های استقلال در تاریخ آمریکا شد. پایان جنگ سرد همچنین به ماهواره‌ها و استفاده احتمالی آن‌ها برای مطالعات زیست محیطی و سایر موارد دامن زد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید 

https://rubika.ir/kargaronline