تاریخ : 18:21 - 1399/01/06
کد خبر : 79398
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اولین اقدام ایران خودرو علیه شعار سال "جهش تولید"+اسناد

قابل توجه حلقه مدیریتی ایران خودرو/سرمایه گذاری میلیاردی یک شرکت بازرگانی در یک بانک+اسناد

اولین اقدام ایران خودرو علیه شعار سال "جهش تولید"+اسناد

کارگر آنلاین:نام گذاری سال جدید تلویحا موید این نکته است که رویه کنونی حاکم بر فضای تولید یا ناکافی بوده و باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و یا نیازمند تغییرات بنیادی است.

به گزارش کارگر آنلاین، مقام معظم رهبری، در نام گذاری امسال از واژه«جهش تولید» استفاده کردند. این نام گذاری تلویحا موید این نکته است که رویه کنونی حاکم بر فضای تولید یا ناکافی بوده و باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و یا نیازمند تغییرات بنیادی است. برخی از بخش های تولیدی کشور اصلاح ساختار صورت گرفته و صرفا نیازمند تسریع در امور است ولی در برخی دیگر اصلاحات بنیادی به طور چشمگیر در دستور کار قرار نگرفته است.

 

 

صنعت خودرو از آن دست بخش ها است که نیازمند اصلاحات ساختاری است. جهش تولید در صنعت خودرو در قدم اول به معنای استفاده بهینه از عوامل تولید در طرف عرضه است. این بدان معنا است که شرکت های خودروسازی می بایست در ابتدا بهره وری عوامل تولید از جمله سرمایه مالی، فیزیکی و انسانی را افزایش دهند. یکی از راه های افزایش بهره وری، ادغام یا انحلال برخی شرکت ها است. شرکت هایی که نه تنها نیروی انسانی قابل توجهی ندارند بلکه در یک فرآیند ناکارآمد موازی کاری می کنند. با این تفاسیر که گردش مالی بالایی نیز ندارند. به طور مثال می توان به "شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان" در گروه ایران خودرو اشاره کرد. طبق آخرین اسناد مالی رسمی این شرکت که در سال 1393 سهام آن به طور صد درصد به ایران خودرو منتقل یافته، سه عضو هیئت مدیره به نمایندگی از شرکت ایران خودرو، سرمایه گذاری سمند و مهندسی خدمات صنعتی ایران خودرو دارد.

 

 

فعالیت شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها، طرح ها و واحدهای تولیدی، صنعتی و ...و خرید و فروش کالاهای مجاز می باشد. در شش ماه اول سال 1398 کل کارمندان این شرکت در حدود 12 نفر می باشند که از این تعداد 1 نفر رسمی، 8 قراردادی و 3 نفر هم ساعتی است.

 

 

این شرکت در بازه زمانی مذکور در مجموع در حدود 5.5 میلیارد تومان فروخته که شامل اقلام مواد شیمیایی، مواد اولیه و ریل آسانسور می شود. این در حالی است که بخشی از سرمایه های شرکت پاساد دانا ایرانیان در قالب سرمایه گذاری بلندمت به خرید سهام بانک پارسیان به بهای تمام شده(طبق سند مالی مذکور) 177 میلیارد تومان است. به بیان دیگر شرکتی با 9 نیرو دائمی طی 6 ماه کمتر از 6 میلیارد درآمد عملیاتی داشته ولی 177 میلیارد از دارایی ش در سهام بانک پارسیان سرمایه گذاری شده است. مضافا بر اینکه فعالیت این شرکت توسط برخی شرکت های تابعه دیگر به طور موازی در حال انجام است و لذا انحلال چنین شرکت هایی نه تنها اخلالی در فرآیند کاری ایران خودرو ایجاد نمی کند بلکه کاملا به نفع این گروه صنعتی می باشد.

 

 

 

قطعا با اصلاح ساختار و انحلال چنین شرکت هایی سرمایه های میلیاردی در گروه ایران خودرو آزاد می شود که می تواند ضمن تامین بخشی از کمبود نقدینگی، بهره وری عوامل تولید را به منظور افزایش تولید ارتقا دهد. انتظار مردم و افکار عمومی از مدیریت ایران خودرو و حوزه مدیریت و مشاوران ایشان این است که با توجه به چنین موضوعاتی از تمام سرمایه های ایران خودرو برای ارتقا تولید و کیفیت محصولات استفاده کنند. چرا که عملکرد این شرکت خودروسازی الگو برای صنعت خودرو است. منبع/سایت خط بازار

انتهای پیام