تاریخ : 15:30 - 1399/01/08
کد خبر : 79460
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

کمبود خون و فرآورده های خونی در تهران نداریم

کمبود خون و فرآورده های خونی در تهران نداریم

کارگر آنلاین: معاون مرکز انتقال خون استان تهران گفت: با پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ریزی خوبی در زمینه تامین مراکز درمانی به خون انجام شده است و تا این لحظه هیچ کمبودی وجود ندارد.

 
 
ناظمی معاون آموزش و پژوهش مرکز انتقال خون استان تهران، با اشاره به کاهش میزان مشارکت در این کار خداپسندانه به دلیل شیوع بیماری کووید 19 اظهار کرد:
علیرغم پیشرفت های چشمگیری که در علوم مختلف از جمله پزشکی انجام شده است اما تولید مصنوعی خون و فرآورده های خونی هنوز انجام نگرفته است و این ماده حیاتی و مورد نیاز بیمارستان‌ها و بیماران هموفیلی و تالاسمی از طریق اهدا خون افراد خیر و نوع دوست تهیه می‌شود.
او ادامه داد: در مقاطعی از سال سازمان انتقال خون از نظر ذخایر خون و فرآورده‌های خونی دچار کمبودهایی  می‌شود. امروزه با شیوع  بیماری کووید 19 در کشور و ترس مردم از انتقال این ویروس از طریق خون میزان مراجعه به مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده است.
ناظمی تاکید کرد: خوشبختانه در سازمان انتقال خون با پیش‌بینی‌های لازم برای تامین خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان ها و مراکز درمانی صورت گرفته است و تا این لحظه هیچ کمبودی نداریم.
معاون آموزش و پژوهش مرکز انتقال خون استان تهران گفت: خون و فرآورده‌های خونی دارای یک تاریخ مصرف مشخصی است و این ماده حیاتی را نمی‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد و به همین خاطر جهت تامین و رفع نیاز بیماران خاص و مراکز درمانی، ما نیازمند اهدای خون به طور مستمر  هستیم.
معاون آموزش و پژوهش انتقال خون استان تهران افزود: در مراکز انتقال خون تجهیزات بکار رفته از استانداردهای خوبی برخوردار هستند و مراکز ضدعفونی می‌شود و افراد قبل از اهدای خون توسط پزشک معاینه و در صورت داشتن بیماری یا مشکلی معاف از اهدا خون می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید

https://rubika.ir/kargaronline