تاریخ : 13:00 - 1399/01/09
کد خبر : 79492
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

التهاب و تشنج نتیجه فعالیت افراد سودجو در فضای مجازی/هوا عامل ابتلا به ویروس کرونا نیست

التهاب و تشنج نتیجه فعالیت افراد سودجو در فضای مجازی/هوا عامل ابتلا به ویروس کرونا نیست

کارگر آنلاین: دکتر مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تکذیب خبر انتقال کرونا از طریق هوا تاکید کرد: ماسک هیچ تاثیری در پیشگیری ندارد.

 
 
چند روزی است که خبری مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا از طریق هوا توسط عده‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که در آن با استناد به یک سند جعلی انگلیسی به نقل از تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است که کووید ۱۹ با قدرت ماندگاری در هوا می‌تواند پتانسیل آن را داشته باشد که افراد را مبتلا کند.
به دنبال انتشار این خبر و افزایش اضطراب عمومی، دکتر مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ویدئویی ضمن رد این اظهارات و جعلی خواندن آن تصریح کرد: چنین ادعایی صحت ندارد و نیازی نیست مردم برای پیشگیری از این کار حتما در خانه از ماسک استفاده کنند.
یونسیان تاکید کرد: طبق پروتکل سازمان جهانی بهداشت، تنها کادر درمان که به طور مستقیم در ارتباط با بیماران کرونایی هستند نیاز به استفاده از ماسک و دستکش دارند، البته ماسک‌های ساده جراحی و استفاده از ماسک N۹۵ در موارد خاص تاکید شده است. برای مردم عادی شستن دست‌ها با آب و صابون و یا هر مایع کف کننده‌ای که قابلیت پاک سازی دارد کافی است.
او افزود: در شرایطی که افراد ملزم به ماندن در خانه هستند نیازی به استفاده از ماسک یا دستکش نیست و تنها در صورت اضطرار که مجبور به خروج از خانه هستند و تنها در صورتی که قرار است در محیط‌های پرازدحام حضور داشته باشند باید از ماسک استفاده کنند.
استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره استفاده از مواد ضدعفونی کننده نیز بیان کرد: استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده هم در خانه ضرورتی ندارد و بهترین راه همان شستن دستهاست و فقط برای تمیز کردن سطوح باید از ضدعفونی کننده استفاده شود.
یونسیان در پایان یادآور شد: افرادی که این اخبار را منتشر کرده‌اند؛ یا افراد سودجو هستند که از انتشار این خبر سودی کسب می‌کنند مثلا ممکن است فرد موردنظر فروشنده ماسک باشد و یا افراد غوغاسالاری هستند که علاقه‌مندند در فضای مجازی التهاب و تشنج ایجاد کنند. اما به طور کلی در شرایط عادی هوا نمی‌تواند عامل ابتلا به ویروس کرونا باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید 

https://rubika.ir/kargaronline