تاریخ : 11:32 - 1399/03/01
کد خبر : 83639
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بهره‌برداری از ۳ پروژه صنعت آب سیستان و بلوچستان با فرمان ویدئو‌کنفرانسی رئیس جمهور

بهره‌برداری از ۳ پروژه صنعت آب سیستان و بلوچستان با فرمان ویدئو‌کنفرانسی رئیس جمهور

کارگر آنلاین: سه پروژه صنعت آب استان سیستان و بلوچستان ‌با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو ‌به بهره‌برداری ‌رسید.



این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه 1 و 3، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره 4 است که سرمایه گذاری آنها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب 106، 145 و 105 میلیارد تومان هزینه داشته‌ است.

با بهره‌برداری از سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه که عملیات احداث آن در سال 95 آغاز شده، به طور مستقیم برای 170 نفر و 45 نفر به طور غیر مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد و طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان برای 120 نفر به طور مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌‌کند.

طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره 4 هم که از سال 89 عملیات احداث آن آغاز شده برای 60 نفر به طور مستقیم و 250 نفر دیگر به طور غیر مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

پروژه سازه کنترلی بین چاه نیمه 1 و 3 با ظرفیت آبگیری 600 متر مکعب در ثانیه شامل 13 متر ارتفاع دیواره‌ها، 1100 متر طول کانال‌های بخش خاکی و 32 هزار متر مکعب حجم بتن ریزی است. عملیات ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان هم شامل 26 میلیون متر مکعب خاکبرداری و 2 میلیون متر مکعب خاکریزی است.

در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی،‌ مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال 650 نفر به صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌هاست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح این سه طرح ملی در حوزه وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران اجرای این سه پروژه مهم، گفت: پایان روزهای رمضانی هستیم و به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم که نعمت آب را برای مردم کشور ما در این دو سال اخیر با رحمت بیشتری نازل کرد و الحمدالله این رحمت خداوند باعث یک حرکت و توسعه بسیار مناسب در سطح کشور و مخصوصا دشت سیستان خواهد بود؛ دشتی بوده که از دیرباز تامین کننده نیازمندی‌های مواد غذایی نه تنها آن منطقه بلکه بخش بزرگی از کشور بوده است.

رئیس جمهور افزود: این سه پروژه بسیار برای ما اهمیت دارد بویژه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین 930 روستای منطقه را تامین می کند و از این نظر، طرحی مهم و بزرگ برای ما است.

دکتر روحانی با اشاره به اجرای این سه طرح با هزینه 356 میلیارد تومان، اظهارداشت: مساله دوم اینکه گفته شد 60 درصد آب کشاورزی 46هزار هکتار اراضی استان در چاه‌نیمه چهارم تامین می‌شود و این طرح هم خیلی مهم است و طرح سوم نیز هم طرح امنیتی و هم طرح توسعه‌ای است برای اینکه لایروبی این مسیل‌ها و رودخانه‌ها باعث می‌شود که مردم ما هنگام وقوع سیلاب ها در خطر نباشند و از سوی دیگر از این سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس جمهور هنگام دستور افتتاح این سه طرح در حوزه وزارت نیرو گفت: "با توکل به خداوند بزرگ و با توسل به روح همه شهیدان به ویژه شهدای عزیز سرزمین فلسطین، این سه پروژه مهم را افتتاح بفرمایید علی برکت‌الله"

 

منبع: تسنیم