تاریخ : 01:13 - 1399/03/02
کد خبر : 83695
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بورس هفته بعد چه می‌شود؟

بورس هفته بعد چه می‌شود؟

هرچند بازدهی بازار سهام در هفته اخیر پس از مدت‌ها منفی شد اما در مجموع دو ماه اخیر میزان بازدهی آن بیش از سه برابر دلار و دو برابر طلا بوده است. آیا در هفته پیش‌رو روند بازار سهام تغییری خواهد کرد؟

به گزارش کارگر آنلاین، هرچند بازدهی بازار سهام در هفته اخیر پس از مدت‌ها منفی شد اما در مجموع دو ماه اخیر میزان بازدهی آن بیش از سه برابر دلار و دو برابر طلا بوده است. آیا در هفته پیش‌رو روند بازار سهام تغییری خواهد کرد؟
 
در آخرین هفته اردیبهشت ماه امسال، شاخص کل بورس تهران با سه درصد کاهش در سطح ۹۸۶ هزار و ۷۵۹ واحدی قرار گرفت اما میزان بازدهی بورس طی دو ماه اخیر در مجموع به بیش از ۴۲ درصد رسیده است. این درحالیست که بازدهی دلار طی دو ماه اخیر بیش از ۱۳ درصد و طلا هم بیش از ۲۱ درصد بوده است. با این روند، در هفته بعد وضعیت بازار سهام چگونه خواهد بود؟
 
در هفته آینده بازار سهام تنها سه روز کاری دارد؛ شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه. در این سه روز هم قرار است سه اتفاق مهم بیفتد. دو عرضه اولیه تنها در روز چهارشنبه و یک اتفاق هم آغاز ثبت نام دارندگان سهام عدالت برای فروش آن توسط بانک‌ها در بورس است. از نگاه خیلی از فعالان بورس ممکن است این سه اتفاق صف‌های فروش در بازار سهام را کمی تقویت کند.
 
با این حال سیاست‌های کلان اقتصادی به نظر می‌رسد همچنان روند حمایتی از بازار سهام دارد. از نگاه برخی کارشناسان توجه دولت به بازار سهام برای تامین کسری بودجه از سویی و عرضه اولیه‌های پی در پی در این بازار و توسل به بورس برای حمایتی با ابزار سهام عدالت همه نشانه‌هایی برای تداوم سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سهام است.
 
از سوی دیگر، معاون وزیر و شهرسازی گفته است: امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه وجود دارد.
 
محمود محمودزاده در هجدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن بر مشارکت دولت و بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بهره‌مندی و استفاده از بازار سرمایه بنا به نظر وزیر راه و شهرسازی و تاکید دولت در بخش مسکن در دستور کار قرار گرفته است و فعال می‌شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی از تفاهم با سازمان بورس برای تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان خبر داد و گفت: چنانچه بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز بخشی از صندوق‌ها را اجاره کنند، توان تامین اعتبار صندوق‌ها وجود دارد. امکان خرید و فروش سهام‌ مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد در بازار سرمایه وجود دارد.(ایرنا)
 
بنابراین به نظر می‌رسد حتی روش‌های جدید حمایت از بازار سهام نیز در پیش گرفته شده است.
 
علاوه بر این، کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو، وعده ثبات در بازار ارز و آرام شدن سرعت رشد طلا در بازار جهانی هم سیگنال‌های امیدبخشی را برای فعالان بازار سهام ترسیم کرده است. اما آیا این خوش‌بینی می‌تواند صف‌های فروش رو کاهش دهد و بازار را ابتدا متعادل و سپس مثبت کند؟