تاریخ : 14:11 - 1399/03/02
کد خبر : 83734
سرویس خبری : حوادث
 

ماجرای قتل کاریکاتوریست مشهدی به دست صیهونیستها چه بود+عکس

ماجرای قتل کاریکاتوریست مشهدی به دست صیهونیستها چه بود+عکس

بهنام بهرامی هنرمند و کاریکاتوریست مشهدی آبان ماه سال گذشته در سکوت خبری کشته شد و حالا جمعی از هنرمندان خواستار روشن شدن ماجرا شدند.

به گزارش کارگر آنلاین، «بهنام بهرامی هنرمند کاریکاتوریست مشهدی کشته شد» این خبری بود که توسط یاسر قدسی نویسنده و روزنامه‌نگار در صفحه مجازی او به اشتراک گذاشته شد.
 
بهنام بهرامی هنرمند انقلابی‌ای که کاریکاتور معروفش در مورد هولوکاست بسیار دیده شد و گویی این راهی بود تا او را به آرزو و هدفش نزدیک‌تر کند.
 
یاسر قدسی با اشاره به خبر کشته شدن بهنام بهرامی از آشنایی‌اش با این هنرمند می‌گوید: آشنایی من با بهنام به سال‌های ۷۷ و ۷۸ برمی‌گردد، سال‌هایی که او در نشریه مسجدی «آرمان» کاریکاتور می‌کشید و من نویسنده آن بودم.
 
این نویسنده بهنام را جوانی مسلمان، هیئتی، امام حسینی و بسیجی توصیف می‌کند که در فضای جبهه فرهنگی انقلاب هم بسیار فعالیت داشت.
 
وی بیان می‌کند: بهنام در دوره دبیرستان و در ۱۸، ۱۹ سالگی کاریکاتور‌های زیبایی از شخصیت‌های سیاسی می‌کشید و ایده‌هایی که داشت را بسیار خوب طرح می‌زد و کاریکاتور نمایشگاه و جشنواره هولوکاست هم اثر او بود که بسیار بازتاب پیدا کرد.
 
قدسی که از طریق خانواده بهرامی، خبر شهادت او را شنیده، با اشاره به ادامه تحصیل او در سوئیس، می‎گوید: بهنام نمایشگاهی از آثارش در سوئیس برگزار کرد، اما منافقین با ردزنی او نمایشگاه را بهم ریختند و شعار فارسی مرگ بر بسیجی سردادند.
 
دوست چندین ساله بهرامی این نکات را بسیار مهم برشمرد و با طرح این فرضیه که عده‌ای می‌گویند اروپایی‌ها اینقدر بیکار نیستند که یک کاریکاتوریست را بکشند، می‌گوید: اولا لازم نیست اروپایی‌ها و دولت سوئیس یا پلیس این کار را انجام دهند، برخی در اخبار نوشتند که به دست پلیس انگلیس به شهادت رسید که این اشتباه است و حداقل دلیلی برای آن نداریم.
 
وی اظهار می‌کند: نکته مهم این است که منافقین رد شهید بهرامی را در سوئیس زدند، چراکه یکی از کار‌های منافقین همین است که وقتی یک ایرانی به اروپا می‌رود رد او را می‌زنند و چنانچه فرد مهمی مثلا هنرمند یا آدم سرشناسی باشد سابقه او را در می‌آ‌ورند، آن‌ها سابقه بهرامی را در آوردند و متوجه شدند او کاریکاتور هولوکاست را در ایران کشیده و، چون می‌دانند که نقطه ضعف اروپایی‌ها مسئله هولوکاست است ابتدا نمایشگاه را بهم زدند بعد هم آمار او را به پلیس دادند در این هنگام پلیس؛ بهرامی را احضار می‌کند و به او می‌گویند نمی‌توانی در سوئیس بمانی و باید بروی، اما وسایل شخصی او دزدیده می‌شود.
 
قدسی که معتقد است در چنین ماجرایی برخورد اروپایی‌ها با یک هنرمند ایرانی و اروپایی متفاوت است و در واقع برای برخورد با ایرانی دست بازتر است، دلایل این امر را بی پناه‌تر بودن ایرانی، پیگیری ضعیف‌تر و دیپلماسی غیر فعال ایرانی در این مسائل برمی‌شمرد.
 
این روزنامه‌نگار در ادامه بیان می‌کند: بنابراین در این قصه نیازی نیست دولت سوئیس خودش ورود کند، چون منافقین هستند و کافی است یک چراغ سبز نشان بدهند یا سکوتی کنند تا منافقین وارد عمل شوند، البته خود صهیونیست‌ها هم آنجا فعال هستند. هنوز نمی‌دانیم کار منافقین یا صهیونیست‌ها یا کار پلیس سوئیس بوده، ولی صهیونیست‌های افراطی سابقه تهدید در این ماجرا را دارند، چون سیدمسعود شجاعی طباطبایی که دبیر جشنواره کاریکاتور هولوکاست بود را هم تهدید کرده بودند.
 
وی در خصوص شخصیت بهرامی می‌گوید: بهنام بچه مسلمان و روی اصول اصلی بود در این اواخر برخی حزب الهی‌ها برای اینکه تیپ ظاهری او هنری بود از او فاصله گرفته بودند، اما با خانواده او که صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم بهنام کاملا هیئتی، خوش مشرب، متواضع و بانمک بود همه او را به اخلاق خوب می‌شناختند خیلی خوش مجلس بود و جمعی را شاد می‌کرد.
 
شهادت به دست صهیونیست؛ آرزوی بهنام
 
بهنام بهرامی که برای قشر هنرمندان مشهدی کاملا شناخته شده است با انتشار خبر درگذشتش واکنش برخی از هم دوره‌ای هایش را برانگیخت.
 
حامد صادقی یکی از دوستان شهید بهرامی است که در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشت: «همیشه با طرح‌های ضد اسرائیلی حال می‌کرد. یک بار بهم گفت هر موقع طرح ضد اسرائیل می‌کشم یاد حرفت می‌افتم، چون این طرح‌ها جنجالی میشه و کلی در رسانه‌های خارجی هم بازتاب پیدا میکنه. گفتم پس مواظب خودت باش این بی‌شرف‌ها خوب یادشون میمونه و بی‌جواب نمیذارن. گفت از خدامه به دست اینا شهید بشم... خبرشو که آوردن و گفتن علتش کاریکاتورهاش در مورد هولوکاست دروغین بوده اول یاد این حرفاش افتادم.»
 
تحول بهنام با سفر راهیان نور
 
سید محمدرضا میری، گرافیست مشهدی نیز به غربت این هنرمند اشاره کرد، از ماجرای تحول او توسط یک سفر راهیان نور گفت تا حدی که حتی می‌خواست نامش را تغییر دهد و نوشت: «اولین باری که دو‌به‌دو همدیگر را دیدیم، علی‌الطلوع یک صبح پاییز بود، چهار راه شهدا. از زیارت برگشته بود و حسابی مست بود و حال خوشی داشت.»
 
وی در ادامه ذکر کرد: «آن اوایل با شلوار شخصی، علی‌الدوام پیراهن خاکی بسیجی می‌پوشید. بهنام در پس رفتار مخلصانه‌اش، یک نمک و شیطنت خاصی داشت که با چراغ‌سبز‌های من، آن را آشکار کرد و دیگر همیشه پایه‌ی مسخره بازی همدیگر بودیم.»
 
میری همچنین نوشت: «اینکه حالا دیگر گاهی به سر و وضع خودش می‌رسید و سلیقه‌اش در برخی چیز‌ها متفاوت شده بود، باعث شد بعضی‌ها بین او و خودشان خط بکشند. شاید از سر دلسوزی، ولی ناشیانه! باز هم اینبار من مامور شدم با او صحبت کنم و بخواهم این اخلاق بعضی از رفقا را نادیده بگیرد و به خط‌کشی‌ها اعتنا نکند؛ و بپذیرد کار صحیح را به خاطر سرزنش و تعصب دیگران نباید کنار بگذارد. او پذیرفت، اما باز هم آن خط کشی‌ها نگذاشت بهنام مثل قبل با بچه‌ها حل بشود.»
 
وزارت خارجه به موضوع رسیدگی کند
 
جمعی از هنرمندان خواستار روشن شدن ماجرای قتل کاریکاتوریست مشهدی شدند
 
سید محمود رضوی، تهیه کننده مشهدی سینما نیز در توئیتی نوشت: «بهنام بهرامی را از مشهد می‌شناختم، یاسر قدسی در صفحه اینستاگرامش خبر از شهادت این کاریکاتوریست ضد اسرائیل در سوئیس و در سکوت خبری داده در این روز قدس نامش را زنده کنیم و از وزارت خارجه درخواست کنیم هرچه سریعتر به موضوع رسیدگی و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.»
 
مدعیان دیپلماسی دقیقا کجایید؟
 
حسن میرزایی که همیشه در ماجرا‌های مختلف دست نوشته هایش پشت شیشه مغازه‌اش رنگ و بوی مطالبه گری دارد نیز نوشت: «جهان آزاد! شهید بهنام بهرامی دانشجوی هنرمند و فعال فرهنگی مشهدی، اخیرا در مهد آزادی! (سوئیس) به خاطر کشیدن این کاریکاتور در ۱۰ سال پیش توسط منافقین شناسایی، توسط پلیس دستگیر و دیپورت و توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسید. روحش شاد انتقام می‌گیریم مدعیان دیپلماسی ذلت دقیقا کجایید؟!»
 
مسئله مهم در این ماجرا سکوتی است که پس از کشته شدن این هنرمند حاکم شد، هنرمندی که آبان ماه سال گذشته آسمانی شد و اکنون ماه‌ها از آن ماجرا می‌گذرد، اما نه تنها وزارت خارجه در این ماجرا ورود نکرده که حتی خبر کشته شدن این هنرمند هم به صورت غیررسمی و اولین بار شب گذشته در فضای مجازی منتشر شد.
منبع: خبرگزاری فارس