تاریخ : 17:54 - 1399/03/03
کد خبر : 83816
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

صنعت خودرو در ویتنام و فرصت های سرمایه گذاری برای اتحادیه اروپا

صنعت خودرو در ویتنام و فرصت های سرمایه گذاری برای اتحادیه اروپا

صنعت خودرو ویتنام طی سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. رشد متوسط تولید خودروهای داخلی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ده درصد اعلام شده است. تولید خودرو شرکت‌های بزرگ جهانی مانند تویوتا، هیوندا، نیسان و کیا در ویتنام، باعث تقویت صنعت خودروسازی در این کشور شده است.

به گزارش کارگر آنلاین و به نقل از سایت ویتنام بریفینگ، موتورسیکلت یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه در ویتنام شناخته می شود اما باتوجه به رشد سریع طبقه متوسط جامعه ، مالکیت خودرو در حال افزایش است. اگر چه رشد خرید خودرو با توجه به شرایط کنونی اپیدمی متوقف شده است اما انتظار می رود با ازسرگیری فعالیتهای اقتصادی در ویتنام، این رشد در دراز مدت ادامه پیدا کند.
 
موسسه سیاستگذاری و استراتژی صنعتی ویتنام پیش بینی کرد که تا پایان سال ۲۰۲۵، سالانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه در ویتنام فروخته خواهد شد. این درحالیست که در سال ۲۰۱۸، ۲۸۸.۶۸۳ خودرو در این کشور به فروش رفت.
 
 
همانطور که در بالا نشان داده شد، با چنین سهم بالای صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی ویتنام، این صنعت همیشه مورد توجه این دولت بوده است.
 
در حال حاضر پروژه های مونتاژ و تولید خودرو در ویتنام باهدف نه تنها برآورده شدن تقاضای داخلی بلکه وارد شدن به بازار منطقه ای وجود دارد. بعنوان مثال با ادغام برخی تولیدکنندگان داخلی، شرکت وین فست در ماه ژون ۲۰۱۹ در ویتنام افتتاح شد و این کارخانه را به اولین تولیدکننده داخلی خودرو در ویتنام تبدیل کرد. این کارخانه نه تنها مدرن بلکه مطابق با آخرین استانداردهای پیشرفته جهانی تاسیس شده است. با این حال صنعت خودرو در ویتنام با رقابت جدی روبروست، بخشی از این امر به دلیل سیاست تعرفه گمرکی صفر بین کشورهای انجمن ملل آسیای جنوب شرقی است. بر اساس این تعرفه واردات خودرو ارزان‌تر از تولید داخلی خواهد بود.
 
اگر چه ویتنام یکی از چهار تولید کننده بزرگ خودرو در جنوب شرقی آسیاست اما یکی از پایین ترین نرخ های بومی سازی را در منطقه دارد.( حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و هنوز نیز عقب تر از کشورهایی مانند تایلند، اندونزی و مالزی است.) علاوه بر این صنعت خودروسازی داخلی نتوانسته است بر روی محصولات اصلی و فناوریهای پیشرفته مانند تویوتا موتور و سیستم های انتقال موتور سرمایه گذاری کند. محصولات داخلی مانند لاستیک، صندلی، آیینه، شیشه، سیستم کابل، باتری و محصولات پلاستیکی کمی از سیستمهای پیشرفته برخوردار هستند.
 
حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مواد اولیه برای تولید قطعات خودرو نیز از سایر کشورها به ویتنام وارد می شود. درنتیجه شرکت ها موظفند هرساله تقریبا ۲ تا ۳.۵ میلیارد دلار برای واردات قطعات و مواد اولیه جهت تولید خودروها و تعمیر آنها واردات داشته باشند. به همین دلیل هزینه های تولید خودرو داخلی ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر کشورهای جنوب شرقی آسیاست. درنتیجه هزینه اتومبیل های تولید شده در داخل کشور در مقایسه با واحدهای پیش ساخته که وارداتی هستند، بیشتر هستند.
 
افزایش مالکیت خودرو
 
ویتنام در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۹، ۱۰۹ هزار واحد پیش ساخته با مبلغی بالغ بر ۲.۴ میلیارد دلار وارد کرد.
 
در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۸، تعداد خودروهای وارداتی با ۲۶۷ درصد و با ۲۵۷ درصد حجم مبادلات افزایش داشته است. در این سال ها واردات خودروهای کمتر از ۹ صندلی آغاز شد و این به معنای افزایش قدرت خرید و تغییر تقاضای مشتریان است. علاوه بر این خودروهای وارداتی به ویتنام از اتحادیه اروپا عمدتا از آلمان وارد می شوند. طبق گزارش اداره کل گمرک ویتنام در سال ۲۰۱۸، ۱۹۱۹ دستگاه خودرو وارداتی از آلمان از این کشور وارد شده است. شرکت آلمانی زداف فریدریشسهافن اولین کارخانه تولید شاسی اتومبیل را در شهر هایفونگ ویتنام در نوامبر ۲۰۱۹ افتتاح کرد. علاوه بر این طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودرو ویتنام ، در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۹، فروش خودروهای اعضای اولین انجمن به ۲۱۹.۲۰۵ دستگاه رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش داشته است.
 
در گزارشی اعلام شد که دلیل افزایش مصرف خودرو در ویتنام، رشد شدید تولید ناخالص داخلی این کشور است. ویتنام هنوز در آغاز چرخه رشد است. در مقایسه با سرانه تولید ناخالص داخلی سایر کشورهای منطقه، نرخ رشد مالکیت خودرو در ویتنام حدود ۱۰.۵ درصد در سال است. اگر تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر یک درصد افزایش یابد، میزان مصرف خودرو برای هر نفر باید ۱.۵ درصد رشد کند.
 
علاوه بر این پیش بینی می شود که قیمت خودرو در آینده کاهش یابد زیرا احتمالا اقدامات محرک اقتصادی از قبیل ممنوعیت موتورسیکلت در داخل شهر عملی خواهد شد. این بدان معناست که نرخ رشد مصرف خودرو نیز می تواند بالاتر باشد و در ده سال آینده به حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد در سال برسد.
 
موافقت نامه تجارت آزاد ویتنام و اتحادیه اروپا
 
موافقت نامه تجارت آزاد ویتنام و اتحادیه اروپا یک توافق جامع و برای ارایه فرصت قابل توجهی بین ویتنام و اتحادیه اروپاست. یکی از مهم‌ترین بخش این تعرفه، تعهد ویتنام برای حذف تعرفه های صادرات اتحادیه اروپا پس از اجرای توافق نامه است. برای واردات خودرو ها و قطعات خودروی صادراتی از اتحادیه اروپا، ویتنام تضمین کرده است که پس از عملی شدن این تفاهم نامه مالیات واردات را به صفر برساند. در نتیجه پیش بینی می شود بازار خودروهای ویتنامی تا سال ۲۰۳۰، کاملا برای مراکز مهم تولید خودرو در اروپا باز شود. علاوه بر این تخمین زده شده است که بازار خودروهای ویتنام تا سال ۲۰۳۰، به ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه در سال برسد.
 
با افزایش درآمد طبقه متوسط و تغییر چشم انداز حرکتی ویتنام، انتظار می رود که صنعت خودروسازی این کشور در یک مسیر صعودی باقی بماند.
 
منبع: خط بازار