تاریخ : 22:09 - 1399/03/03
کد خبر : 83825
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

گرانی دوباره نرخ دلار؛ از انسداد ورود ارز مسافرتی تا بازدهی منفی بازار سرمایه

گرانی دوباره نرخ دلار؛ از انسداد ورود ارز مسافرتی تا بازدهی منفی بازار سرمایه

باید منتظر ماند تا عملکرد و بازدهی سایر بازارها در جذب نقدینگی و نیز متغیرهای طرف عرضه دوباره بتوانند این بازار را به ثبات نسبی برسانند و در این شرایط مدیریت بانک مرکزی در حذف تقاضاهای نامشروع همانند یکسال اخیر می‌تواند در تنظیم‌گری شرایط مناسب باشد.

کارگر آنلاین:در روزهای اخیر تقریبا تمام بازارهای کشور دچار التهاب و نوسان شده است که در این میان بیشترین تمرکزها متوجه بازار سرمایه و جهش بی‌سابقه شاخص بورس کشور شده است که توانست در روند تاریخی قله یک میلیون واحدی را فتح کند. البته این بازار در روزهای اخیر دچار افت شد و در نتیجه حرکت عقبگرد را تجربه کرد بطوریکه بازار سرمایه در هفته آخر اردیبهشت با بازدهی منفی ۳ درصدی کمترین بازدهی را در میان بازارهای مالی نشان داد.
 
البته عقبگرد بورس در هفته گذشته باعث شد تا دوباره بخشی از نقدینگی کشور متوجه بازار ارز و بالا گرفتن تب این بازار شود که شاید در یکسال اخیر بی‌سابقه بود و باعث شد تا نرخ دلار در بازار آزاد حتی تا ۱۸ هزار تومان نیز صعود کند و بازار ارز در کنار بازار طلا که به نوعی همبستگی مثبت به آن دارد با بازدهی تقریبا ۳.۵ درصدی بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مالی از خود نشان دادند.
 
 در کنار بازدهی منفی بورس و سایر بازارهای موازی، نمی‌توان از شرایط دشوار عرضه ارز به دلیل تحریم و شیوع بیماری کرونا غافل شد. برای نمونه عرضه ارز در بازار ثانویه از اول فروردین ۱۳۹۹ تا پایان روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه یک میلیارد و ۵۸۶ میلیون یورو بوده و میزان خرید ارز برای واردات نیز به یک میلیارد و ۴۴میلیون یورو رسیده است، بنابراین فروش ارز حاصل از صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد کاهش یافته است و خرید ارز برای واردات نیز افتی ۶۲ درصدی را تجربه کرده است.
 
همچنین در دو سال اخیر با توجه به ارزان شدن پول داخلی در مقایسه با پول سایر کشورها، ورود مسافر از سایر کشورها بویژه همسایگان سرعت گرفته بود که خود این عامل در افزایش عرضه ارز تاثیر بالایی داشت که این مورد نیز با شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر شدید قرار گرفت که به نظر نمی‌رسد در میان مدت به حالت اولیه بازگردد.
 
عبدالناصر همتی هم در مورد این نوسانات اینگونه گفت: شرایطی که اسفند ماه اتفاق افتاد اول تحریم  بود و در فشار حداکثری هستیم، اینکه تلاش می شود مشکل اقتصادی ایجاد شود و دومین اتفاق نیز کرونا و سومین نیز سقوط قیمت نفت بوده است.این امر باعث شد که اختلالاتی ایجاد شود البته ما از نظر اسکناس مشکلی نداریم  و آن چیزی که در بازار اثر گذاشته  حواله است و  البته بعد از دو ماهی که مشکلات کرونا بوده  است صادر کنندگان نیاز به حواله دارند.
 
وی با بیان اینکه، ۲۰ میلیارد دلار  ارز هنوز از سال ۹۸ توسط صادر کنندگان بازنگشته است و البته آنها چهار ماه فرصت برای بازگشت داشته اند، اظهارداشت:  پیش بینی می شود هفته آینده عرضه ارز سال ۹۸ توسط صادر کنندگان اتفاق بیفتد. نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که برای وارد کننده و تولید کننده صرفه داشته باشد. نمی‌خواهیم در نرخ دخالت کنیم و نوسات بازار طبیعی نیست و به خاطر شرایط خاص کشور است و مردم سختی های زیادی برای استقلال کشیدند و هزینه داده‌اند.
 
بنابراین باید منتظر ماند تا عملکرد و بازدهی سایر بازارها در جذب نقدینگی و نیز متغیرهای طرف عرضه دوباره بتوانند این بازار را به ثبات نسبی برسانند و در این شرایط مدیریت بانک مرکزی در حذف تقاضاهای نامشروع و حضور فعال در سمت عرضه همانند یکسال اخیر می‌تواند در تنظیم‌گری شرایط مناسب باشد.