تاریخ : 23:12 - 1399/03/05
کد خبر : 83924
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

۲۱۰ هزار بازنشسته خوزستانی در انتظار افزایش حقوق سال ۹۹/ درصد افزایش مستمری به‌اندازه هزینه‌های زندگی نیست

۲۱۰ هزار بازنشسته خوزستانی در انتظار افزایش حقوق سال ۹۹/ درصد افزایش مستمری به‌اندازه هزینه‌های زندگی نیست

بازنشستگان خوزستانی معتقدند افزایش ۲۱ درصدی در نظر گرفته‌شده برای حقوق کارگران و اعمال آن برای مستمری‌بگیران به‌اندازه هزینه‌های زندگی نیست و دولت باید دراین‌باره تجدیدنظر کند.

به گزارش کارگر آنلای به نقل از تسنیم از اهواز، بیش از 210 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی در خوزستان وجود دارد که از ابتدای سال 99 در انتظار تعیین تکلیف میزان افزایش مستمری خود هستند.
 
اما امسال به دلیل اینکه دستمزد کارگران اواخر فروردین‌ماه مشخص و همچنان نیز بر سر آن آن‌قدر بحث‌وجدل و جود دارد که به‌طور قطعی معلوم نیست حقوق کارگران برای سال 99 چه قدر خواهد شد، حقوق بازنشستگان نیز تعیین تکلیف نشده است.
 
حقوق کارگران در شورای عالی کار افزایش 21 درصدی داشت که بازنشستگان مخالف آن بودند و این موضوع را بارها در 2 ماه گذشته اعلام کردند.
 
بازنشستگان می‌گویند در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی آمده است که افزایش مستمری بازنشستگان باید به‌اندازه هزینه‌های زندگی باشد اما این ماده‌قانونی تاکنون هرگز اجرانشده است.
 
بازنشستگان تأمین اجتماعی از ابتدای امسال به همان نرخ سال 98 حقوق را دریافت کرده‌اند و براساس روال هرساله زمانی که افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد معوقات از فروردین‌ماه پرداخت می‌شود اما به نظر می‌رسد با افزایش حقوق و اجرای همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از 2 میلیون و 800 هزار تومان کمتر باشد.
 
اکنون کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان به میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال 99 براساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و تأخیر در اعلام و اعمال آن اعتراض داشته و همچنان افزایش 21 درصدی حقوق بازنشستگان را ناعادلانه می‌دانند.
 
65 درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می‌کنند
 
عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان درباره نگاه تبعیض‌آمیز دولت نسبت به بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان در نامه‌ای اعتراض خود را به رئیس‌جمهور اعلام کرده است.
 
وی افزود: قشر بازنشسته نقش تعیین‌کننده‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس باکار و تلاش خستگی‌ناپذیر و ایثارگری در سنگر کار و تولید و سازندگی کشور و استان خوزستان ایفا کرده و جمع کثیری از آن‌ها در دفاع از میهن اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.
 
رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان بابیان اینکه پیشکسوتان امروز، جوانان دیروز هستند، ادامه داد: جوانانی که از ابتدای انقلاب پایبند به‌نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند و درصحنه‌های انقلاب حضوری فعال دارند اکنون بازنشسته شده و از این قشر آسیب‌پذیر بیش از 65 درصد آن‌ها حداقل حقوق را دریافت می‌کنند که میزان مستمری دریافتی آن‌ها از 500 هزار تومان تا یک‌میلیون و پانصد هزار تومان بوده و وضعیت معیشتی این بخش از مستمری‌بگیران بسیار نگران‌کننده و مشقت‌بار است.
 
سفره بازنشستگان روزبه‌روز کوچک‌تر شده
 
عبائی حسنی بابلیان اینکه حداقل بگیران اکثراً دارای دانش‌آموز و دانشجو بوده و اجاره‌نشین هستند، عنوان کرد: بازنشستگان در سخت‌ترین شرایط زندگی را سپری کرده و صرفاً برای حفظ آبرو با عرق شرم بر پیشانی خود و بغض همیشگی در گلو در مقابل زن و بچه خود زندگی را اداره می‌کنند.
 
وی افزود: با شرایط موجود اقتصادی و سطح پایین دریافتی مستمری‌بگیران، سفره آن‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر شده و صورت خود را در مقابل ناملایمات و فشارهای مضاعف روحی، روانی زندگی با سیلی سرخ نگه داشتند و دیگر رمقی برای تحمل فشار بار سنگین مسئولیت اداره خانواده را ندارند.
 
بازرس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور آیا تاکنون اشک‌های سرازیر شده یک بازنشسته تأمین اجتماعی را مشاهده کرده‌اید که برای نداشتن خرجی منزل، خوردوخوراک و هزینه‌های درمان خود و یا برای یک وام دو یا سه میلیون تومانی به التماس بیفتد و حاضر باشد دست شمارا ببوسد.
 
عبائی حسنی ادامه داد: محض اطلاع شما در 22 کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان که قطب انباشت سرمایه کشور است و کشور را ازلحاظ تأمین منابع مالی اداره می‌کند روزانه ما شاهد این صحنه‌های فلاکت‌بار و دردآور هستیم؛ هزاران نفر از این افراد به ما مراجعه می‌کنند اما به دلیل کمبود منابع و خدمات نمی‌توانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم.
 
رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان با اشاره به لزوم در نظر گرفتن قوانین حمایتی برای بازنشستگان مناطق جنگی و کم برخوردار، عنوان کرد: قوانین حمایتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی ازجمله قانون الزام، طرح همسان‌سازی، حق بدی آب‌وهوا برای استان‌های آلاینده و حق جنگی برای استان‌های درگیر با جنگ تحمیلی مثل استان خوزستان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی به یک رؤیا و آرزوی دست‌نیافتنی مبدل شده است.
 
وی افزود: اجرای قوانین حمایتی، عمل به تعهدات و تصویب قوانین مربوطه در قالب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در قالب یک شعار باقی‌مانده و به‌احتمال‌زیاد بازنشستگان تأمین اجتماعی تحقق این قوانین و وعده‌های حمایتی و آرزوی اجرای آن‌ها را به گور خواهند برد.
 
عبائی حسنی تصریح کرد: تا کی باید شاهد بی‌عدالتی و تبعیض ناروا بین صندوق بازنشستگی کشوری که موردحمایت نهادهای دواتی یعنی سازمان برنامه‌وبودجه است با بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی باشیم؛ نتیجه این تبعیض اجرای طرح همسان‌سازی و اعمال افزایش حقوق حداکثری و پرداخت به‌موقع آن در فروردین سال جاری برای بازنشستگان خدمات کشوری بوده اما متأسفانه باگذشت بیش از 2 ماه نه طرح همسان‌سازی و نه افزایش حقوق سال 99 برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اعمال و اجرایی نشده است.
 
میزان افزایش مستمری با تورم بالای 42 درصد همخوانی ندارد
 
بازرس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور بابیان اینکه نسبت افزایش مستمری باید متناسب با میزان تورم باشد، عنوان کرد: براساس ماده 96 سازمان تأمین اجتماعی این سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر سالی یک‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و تورم به تصویب هیئت‌وزیران به همان نسبت افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: با توجه به ماده 96، میزان دریافتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران حداقل بگیر و سایر سطوح، تحت هیچ شرایطی با شرایط موجود هزینه‌های زندگی و تورم بالای 42 درصد همخوانی ندارد و به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی نیازهای معیشتی آن‌ها نیست.
 
عبائی حسنی تأکید کرد: کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان با 210 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل جامعه کارگری استان خوزستان نسبت به تأخیر در اعلام افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال 99 و تبعیض دولت بین بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین اجتماعی اعتراض داشته و خواهان تصویب افزایش حقوق حداکثری براساس ماده 96 سازمان تأمین اجتماعی توسط هیئت محترم وزیران هستیم.
 
رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان تصریح کرد: معتقدیم سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بین نسلی، سرمایه آن حق‌الناس و متعلق به صاحبان اصلی آن یعنی جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی کشور است و هرگونه دست‌درازی به آن اشکال شرعی داشته و جرم محسوب می‌شود.
 
وی افزود: دود بی‌تدبیری مسئولان دولتی، سازمان تأمین اجتماعی، عدم پرداخت بدهی دولت به این سازمان و کسری بودجه آن نباید به چشم قشر آسیب‌پذیر بازنشسته برود و بازنشستگان تاوان این بی‌تدبیری‌ها را بدهند.
 
انتهای پیام/344/ش