تاریخ : 14:36 - 1399/03/06
کد خبر : 83959
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

زمان تشکیل جلسه شورای عالی کار اعلام نشده است

زمان تشکیل جلسه شورای عالی کار اعلام نشده است

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه هنوز زمان تشکیل شورای عالی کار اعلام نشده است،گفت:افزایش حق مسکن خوب است اما باید یک نظام پایش برای لازم الاجرا کردن آن در همه بنگاه ها داشته باشیم.

به گزارش کارگر آنلاین، فرامرز توفیقی در گفت و گو با مهر در مورد زمان برگزاری جلسه شورای عالی کار، اظهار داشت: تا به این لحظه خبری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر زمان تشکیل جلسه شورای عالی کار به ما اعلام نشده است.
 
عضو کارگری شورای عالی کار افزود: در دعوت نامه‌ای که ارسال شده بود، موضوع حق مسکن مورد اشاره قرار گرفته بود اما در جلسه معمولاً آیتم‌های دیگر نیز مطرح می‌شود. در بخشنامه مزد ۹۹، در دو بند ۸ و ۹ ذکر شد که شورای عالی کار برای تقسیم بندی افزایش آیتم‌های مزدی و حق مسکن می‌تواند مجدد تشکیل جلسه دهد که ما این دو مورد را در جلسه پیگیری خواهیم کرد.
 
سایر مؤلفه‌های مزدی، در همه بنگاه‌ها پرداخت نمی‌شود
 
وی ادامه داد: افزایش حق مسکن خوب است اما به شرطی که یک سیستم پایش برای لازم الاجرا کردن آن در همه بنگاه‌ها داشته باشیم. مؤلفه‌های مزدی در همه بنگاه‌ها اجرا نمی‌شود کما اینکه یک بررسی میدانی انجام دادیم و مشخص شد در برخی بنگاهها بن خواروبار، بن کارگر و حتی حق اولاد هم پرداخت نمی‌شود چه برسد به حق مسکن.
 
توفیقی تصریح کرد: از این رو اعتقاد داریم اگر قرار است بهبودی در معیشت کارگران ایجاد شود، باید روی پایه مزد اعمال شود که همه جا قابلیت اجرایی دارد. در بنگاه‌های متوسط گاهی و در بنگاه‌های کوچک عموماً فقط حداقل مزد برای واریز حقوق مدنظر قرار می‌گیرد و سایر مؤلفه‌های مزدی مدنظر قرار نمی‌گیرند.
 
عضو کارگری شورای عالی کار افزود: بنابراین وقتی مطالبه کارگران، افزایش حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم (طبق ماده ۴۱ قانون کار) است، نمی‌توان با افزایش حق مسکن، این مطالبه را نادیده گرفت.
 
کد خبر 4934115