تاریخ : 16:54 - 1399/03/06
کد خبر : 83966
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

جزییاتی از عرضه اولیه آریا در فردا

جزییاتی از عرضه اولیه آریا در فردا

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، در هفتادوششمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه که به مناسبت عرضه اولیه ۵ درصد از سهام شرکت پلیمر آریا ساسول در فرابورس برگزار شد، آریا را به‌عنوان نخستین شرکتی اعلام کرد که با ظرفیت سهام ممتاز در فرابورس و بازار سرمایه ایران عرضه می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین، امیرحسین بحرینی در این نشست تلویحا نارضایتی خود را از ارزش‌گذاری آریاساسول برای عرضه اولیه سهام این شرکت اعلام و خطاب به محمدرضا مایلی، عضو هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی اظهار کرد که سهام آریا برای عرضه در فرابورس با محافظه‌کاری ارزش‌گذاری شده است.
 
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، این شرکت را یک شرکت با کسب‌وکار پایدار و سودآور معرفی کرد و گفت: آریا ساسول یک مجتمع بزرگ تولید اتیلن و پلی‌اتیلن با ظرفیت سالانه بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار تنی است و ظرفیت تولید و فروش این مجموعه بالاتر از ظرفیت طراحی‌شده است.
 
بحرینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که یکی از دلایل تاخیر عرضه اولیه آریا از اسفند ۹۸ تاکنون، تعیین نرخ اتان از سوی وزارت نفت اعلام شده است، نرخ‌گذاری جدید، چه میزان بر درآمدزایی و سودآوری آریا تاثیر می‌گذارد، گفت: نرخ‌گذاری اتان، اولویت کار ما نبود.
 
وی داد: علت اصلی تاخیر سه ماهه در عرضه اولیه آریا، وضعیت خاکستری کل صنعت در جهان زیر تاثیر کرونا ویروس بود. فرمول قیمت‌گذاری اتان از قیمت پلی‌اتیلن و نفتا تبعیت می‌کند و این دو محصول در نوسان بوده‌اند. به هر حال بحران پلی‌اتیلن و نفتا مشکلاتی را برای تمامی تولیدکنندگان در جهان ایجاد کرد.
 
بحرینی چشم‌انداز شرکت را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: امیدواریم وزارت نفت در یکی دو ماه آینده نرخ اتان را اعلام کند. در مجموع چشم‌انداز شرکت به‌ویژه با افزایش نرخ تسعیر ارز و همچنین فروش و سودآوری مثبت و رو به افزایش است و سهامداران نگران نباشند.
 
مدیرعامل آریاساسول همچنین از برگزاری مجمع عمومی شرکت تا دو سه هفته آینده خبر داد و افزود: مطابق سال‌های گذشته، آریا بیش از ۹۰ درصد از سود قابل تقسیم را میان سهامداران آریاساسول توزیع می‌کند.
 
به گفته بحرینی در حال حاضر آریا ساسول تا چند سال آینده نیاز به تعمیرات اساسی ندارد و تجهیزات و فرایندهای این مجموعه به‌روزرسانی شده است. وی افزود: در سال‌های ۹۶ ،۹۷ و ۹۸ از ظرفیت‌هایی که در برجام ایجاد شد استفاده کردیم و علاوه بر تعمیرات، پروژه رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش ۱۰ درصدی تولید اتیلن را به نتیجه رساندیم.
 
وی با اشاره به وضعیت کنونی بازارهای جهانی گفت: قیمت پلی‌اتیلن در چین اکنون به ۸۲۰ دلار می‌رسد و تا سال ۲۰۲۱ با رشد همراه است. با توجه به رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پلی‌اتیلن جهان، بازار بر مدار صعودی قرار گرفته است و چشم‌انداز مثبتی از آن دیده می‌شود.
 
بحرینی همچنین اظهار کرد: در صورت تثبیت نرخ‌ جهانی نفت، صنایع پتروشیمی آمریکا با تکیه بر تولید نفت شیل با نرخ ۴۵ تا ۵۰ دلاری، با کاهش عرضه مواجه خواهند شد. بنابراین انتظار رشد نرخ‌ فراورده‌‎های نفتی را در بازارهای جهانی داریم.
 
مدیرعامل آریاساسول ضمن تقدیر از سهامداران این شرکت و همکاری‌های مطلوبی که با مدیران شرکت فرابورس برای عرضه اولیه داشتند، تصریح کرد: برای عرضه اولیه سهام آریاساسول با سخت‌ترین بازار موجه بودیم چون ما یک کمپانی جوینت وینچر ۵۰-۵۰ درصدی هستیم و برای حفظ حقوق سهامداران نهایت تلاش‌مان را کردیم که با تعامل مثبت مدیران ارشد بازار سرمایه، ظرفیت عرضه سهام ممتاز ایجاد شد.
 
بحرینی ادامه داد: برای انتقال تجربیات‌مان در عرضه سهام ممتاز سایر شرکت‌ها به بازار سرمایه آمادگی داریم.
 
منبع: با اقتصاد