تاریخ : 05:52 - 1399/03/09
کد خبر : 84112
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

طلا در مسیر صعود یا نزول؟/ شایعه سکه ۱۰ میلیون تومانی مبنایی ندارد

طلا در مسیر صعود یا نزول؟/ شایعه سکه ۱۰ میلیون تومانی مبنایی ندارد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: شرایط فعلی نشان می‌دهد روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه صعودی نیست. سطح داد و ستد‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و باید گفت که تقاضا و انگیزه سرمایه گذاری در طلا به شدت پایین آمده است. اگر روند به همین شکل باشد قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

کارگر آنلاین: پاندمی کرونا را شاید کسی پیش بینی نمی‌کرد، موضوعی که به گفته بانک جهانی تاثیر مستقیم بر اقتصاد جهان به خصوص کشور‌های در حال توسعه داشته و خواهد داشت. موضوعی که سبب شد طلای سیاه یعنی نفت روند کاهشی و طلای زرد روند افزایشی داشته باشد. با این حال انس جهانی هم تحت تاثیر اخبار و حوادث مختلف همواره دچار نوسان می‌شود. قیمت طلا و سکه در کشور ما نیز به واسطه بالا رفتن قیمت انس جهانی و قیمت دلار طی چند هفته گذشته بالا رفت. هر چند طی دو سه روز گذشته باز هم شاهد کاهش نسبی قیمت سکه بودیم، اما همچنان نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده بازار طلا و سکه کرد.
 
نکته قابل توجه، اما این است که با وجود بالا رفتن قیمت طلا و سکه تقاضا برای خرید این فلز گرانبها کاهش یافته است، موضوعی که برخی آن را به جذابیت بورس نسبت می‌دهند و برخی دیگر به نوسان بالای سکه و طلا.
 
اما سوال اینجاست با توجه به شرایط موجود می‌توان پیش بینی کرد آینده طلا در جهان به کدام سمت خواهد رفت؟
 
طی یک ماه گذشته و در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی شرکت خدمات مالی و بانکداری Bank of America، این موسسه پیش‌بینی کرده بود که قیمت جهانی طلا در سال جاری میلادی به بالاترین سطح تاریخی خواهد رسید.
 
تحلیلگران این موسسه چشم‌انداز خود از آینده قیمت طلا را ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و بر این باور بودند که قیمت فلز زرد طی ۱۸ ماه آینده به سه هزار دلار خواهد رسید. هر چند به معنای واقعی نمی‌توان این پیش بینی را متقن و محقق شده دانست، اما به هر حال شرایط اقتصادی جهان به واسطه ویروس کرونا همچنان دچار ابهام است. شاید با ریشه کن شدن این اپیدمی باز هم شاهد روند نزولی قیمت طلا در جهان باشیم.
 
در هر صورت قیمت طلا و آینده آن در جهان بر روی قیمت طلا در ایران تاثیر مستقیم دارد؛ بنابراین تحلیل و پیش نگری از آینده آن می‌تواند برای سرمایه گذاران بر روی طلا در ایران نیز موثر باشد.
 
شایعه سکه ۱۰ میلیون تومانی مبنا ندارد
 
در همین حال در برخی کانال‌های تلگرامی شایعه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت سکه تا ۱۰ میلیون تومان مطرح شده بود که البته طبیعی است که عده‌ای از این موضوع سود ببرند. با محمد کشتی آرا نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص آینده بازار طلا در کشور گفتگو کردیم. او هم البته این خبر‌ها را مخصوص محافل نامعتبر دانست و گفت: روز گذشته هم قیمت انس و هم قیمت ارز پایین آمد و سکه تا حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و این روند صعودی به نزولی تبدیل شده است.
 
کشتی آرای تصریح کرد: اصولاً قیمت طلا و سکه بر اساس دو متغیر رقم می‌خورد یکی از این متغیرها، قیمت ارز و دیگر قیمت انس جهانی است. هر کدام از این دو متغیر جداگانه قابل تحلیل است بنابراین باید دید قیمت انس جهانی و ارز تا چه عددی افزایش پیدا می‌کند تا قیمت سکه به رقمی که گفتید برسد. این‌ها ممکن است اتفاق بیفتد، اما در شرایط فعلی قیمت طلا و سکه به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست به دلیل اینکه این دو عامل تعیین کننده است.
 
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: دو عامل قیمت انس جهانی و دلار هر کدام تحت تاثیر عوامل و شاخص‌های اقتصادی و سیاسی است که آن‌ها هم قابل پیش بینی نیست؛ بنابراین قیمت طلا و سکه را باید روزانه بررسی کرد که طی سه روز گذشته سکه ۲۵۰ هزار تومان کاهش داشته است، اما فردا معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد.
 
وی یادآور شد: شرایط فعلی نشان می‌دهد روند قیمت صعودی نیست. سطح داد و ستد‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. باید گفت که تقاضا و انگیزه سرمایه گذاری در طلا به شدت پایین آمده است. اگر روند به همین شکل باشد قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.
 
بورس و طلا در دو مسیر متفاوت
 
طی هفته‌های گذشته خبر‌هایی مبنی بر افزایش تقاضای مردم برای فروش طلاهایشان و ورود به بازار بورس منتشر شده بود. هرچند این خبر تا حدودی صحت داشت، اما با این حال کشتی آرای معتقد است هر بازاری متقاضیان و سرمایه گذاران منحصر به فرد خود را دارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که گرایش مردم به بازار سرمایه و بورس باعث کاهش تقاضا در بازار طلا شده است یا نه گفت: کسانی که بورسی هستند معمولاً در طلا سرمایه گذاری نمی‌کنند. هر کس بازار و تقاضای خود را دارد؛ بنابراین کسانی که در بازار‌های سنتی مانند طلا سرمایه گذاری می‌کنند وارد بازار بورس نمی‌شوند و برعکس این موضوع هم صادق است.
 
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بنابراین هر کدام از بازار‌ها مشتری خود را دارند. برای مثال خانمی که مثلاً ۱۰ میلیون تومان سرمایه دارد و آن را به یک سرمایه ملموس تبدیل کرده است حاضر نیست آن را به سرمایه کاغذی تبدیل کند. همین طور برعکس کسی که سرمایه خود را به کاغذ تبدیل می‌کند حاضر نیست بار امنیتی سرمایه ملموس را به جان بخرد و مثلاً طلا یا سکه خریداری کند. منبع/اقتصاد24