تاریخ : 06:41 - 1399/03/09
کد خبر : 84130
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

شیوه فعلی آزادسازی سهام عدالت مردم را اسیر کرد

شیوه فعلی آزادسازی سهام عدالت مردم را اسیر کرد

با وجود اعلام مکرر روش‌ها و راه‌های آزادسازی سهام عدالت همچنان جزئیات و نحوه اجرای روش مستقیم و غیر مستقیم مبهم باقی مانده است. همین عامل افزایش سردرگمی مردم در انتخاب یکی از دو روش نیز شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، نهم اردیبهشت ماه رهبرانقلاب در ابلاغیه‌ای ضمن بیان نکاتی با پیشنهادات رئیس‌جمهور مبنی‌بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی نیز با راه‌اندازی سامانه‌ای در پایگاه سهام عدالت از دارندگان آن خواستند تا نوع سهامداری خود را از بین گزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم انتخاب کنند. دارندگان سهام عدالت بر این اساس با انتخاب روش غیر مستقیم، عاملیت سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و در صورت انتخاب روش مستقیم، خود سهامدار عاملیت سهام عدالت را  برعهده می‌گیرد.
 
با وجود اعلام مکرر روش‌ها و راه‌های آزادسازی سهام عدالت همچنان جزئیات و نحوه اجرای روش مستقیم و غیر مستقیم مبهم باقی مانده است. همین عامل افزایش سردرگمی مردم در انتخاب یکی از دو روش نیز شده و برای آن سوالات بسیاری از شیوه اجرای این دو روش ایجاد شده است. به عنوان نمونه هنوز برای بسیاری از افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند مبهم باقی مانده که برای فروش سهام به کد بورسی و اکانت کارگزاری نیاز دارند یا نه؟ همین باعث شده تا بسیاری پیش دستی کنند و در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی ثبت‌نام کنند و اکانت کارگزاری خود را فعال نمایند که از دلایل افزایش شلوغی در دفاتر پیشخوان نیز بوده است.
 
ادامه بی‌توجهی مسئولان به سوالات مردم درباره آزادسازی
 
مسئولان اقتصادی دولتی و سازمان خصوصی‌‌سازی بدون توجه به سوالات مختلف مردم درباره انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم به یکباره تاریخی را برای ثبت سفارش فروش و واگذاری عاملیت فروش سهام به بانک‌ها مشخص کردند. در این روش قرار شده افرادی که تمایل دارند عاملیت فروش ۳۰ درصد سهام عدالت خود را به بانک‌ها واگذار کنند. جالب توجه آنجاست که همین روش نیز برای مردم به طور کامل تشریح نشده و نحوه و نوع سهامی قرار است از سبد مردم فروخته شود نیز مشخص نشده است. همچنین مسئولان برای این سوال که سازوکارهای فروش سهام عدالت در روش مستقیم چیست نیز پاسخی ارائه نکرده‌اند؟ تا مردم بتوانند روش مستقیم و غیر مستقیم در نحوه سوددهی را با هم مقایسه کنند.
 
درباره روش غیر مستقیم نیز ابهامات بسیاری باقی است یکی از ابهامات مهم، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند که سازوکار شکلگیری و ایجاد آن‌ها همچنان مبهم باقی مانده است. نحوه مدیریت دارایی و سودآوری سهام در روش سرمایه‌گذاری استانی نیز پر از ابهام مانده و تاکنون هیچگونه گزارش و خبری درباره آن منتشر نشده و غیر شفاف است. همچنین تاکنون روشی برای اثرگذاری صاحبان سرمایه در تعیین هیئت مدیره و شکلگیری شرکت‌های استانی دیده نشده است. علاوه‌بر این نحوه سوددهی و تقسیم سود نیز در روش مدیریت غیرمستقیم مشخص نشده یا اگر هم تعیین شده، اطلاع‌رسانی نشده است. همچنین   تاکنون هیچ سازوکار شفافی برای تقسیم سود حاصل از سهام عدالت معرفی نشده است.
 
به نظر می‌رسد هنوز در بین مردم سوالات بسیاری بی‌پاسخ باقی مانده و برای مردم نحوه تقسیم سود و فروش سهام عدالت تشریح نشده است. همچنین روندهای غیرشفاف موجود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری علاوه‌بر افزایش ابهامات مردم، می‌تواند مفاسدی را ایجاد کند که در نهایت دارندگان سهام عدالت را متضرر خواهد کرد. مشکلی دیگری که این نوع رفتار دولت ایجاد می‌کند سرگردانی مردم است که همین موجب افزایش رفتارهای هیجانی صاحبان سرمایه در بازار بورس خواهد شد. منبع/آنا