تاریخ : 12:16 - 1399/03/14
کد خبر : 84520
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

مجلس باید به سراغ کدام سرفصل‌های اقتصادی برود؟

مجلس باید به سراغ کدام سرفصل‌های اقتصادی برود؟

اکنون که وضعیت اقتصادی و معیشتی، زندگی را برای بسیاری از مردم بخصوص اقشار ضعیف و طبقه محروم جامعه سخت کرده، مردم منتظر اقدامات نمایندگان خود در مجلس برای تحقق وعده‌های انتخاباتی هستند و اولویت منتخبان مردم نباید چیزی جز اولویت جامعه باشد.

کارگر آنلاین: چند روزی بیشتر نیست که از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و پیگیری لحظه به لحظه اخبار مجلس توسط مردم نشان می‌دهد که چشم امید آنان برای حل بخش عمده مشکلاتشان بخصوص در زمینه مسائل اقتصادی به مجلس جدید دوخته شده است؛ چرا که اکثر نمایندگان این دوره از مجلس مدعی هستند که مشکلات مردم را می‌شناسند و برای از بین بردن این مشکلات برنامه دارند. مشکلاتی که بخش اعظمی از آن مربوط به داخل کشور می‌باشد، فلذا مردم منتظر تصمیمات نمایندگانشان در مجلس برای سرفصل های اقتصادی مورد انتظارشان هستند.
 
اولویت قطعی اقتصاد است
در پیامی که از سوی رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم به مناسبت آغاز به کار این دوره از مجلس قرائت شد، از مسئله اقتصاد به عنوان یکی از بالاترین اولویت‌های کشور نامبرده شد و در ادامه به نمایندگان در خصوص مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، تاکید شده بود.
 
مسئله‌ اقتصاد مسئله‌ بسیار با اهمیتی است چراکه معیشت مردم به آن وابسته است و با انبوه سرمایه‌های مادّی و معنوی که در کشور وجود دارد، میتوان معضلات اقتصادی و معیشتی کشور را برطرف کرد. متاسفانه تصمیمات غلط و مدیریت ناکارآمد داخلی که پیش از آنکه به توان و ظرفیت داخلی توجه داشته و از آن بهره مند شود به بیرون از مرزها امید بسته، سبب بوجود آمدن مشکلات معیشتی، کاهش رفاه و عدم تناسب درآمد افراد با رشد تورم و گرانی کالا شده است.
 
نمایندگان مجلس یازدهم هم در اولین بیانیه خود بر رسیدگی به اقتصاد و معیشت طبقات ضعیف و ارتقای شاخص‌های عدالت تاکید کردند.
 
یکی از خلأهای بزرگ در بخش اقتصاد مسئله بیکاری بخصوص بیکاری جوانان می‌باشد. ایجاد اشتغال یکی از راه‌های موثر در جهت از بین بردن مشکلات اقتصادی است و توجه به تولید داخلی یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال است. مجلس یازدهم باید با برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های مناسب زمینه اشتغال جوانان به عنوان نیروهای فعال در بخش تولید را فراهم کند چراکه قطعا جوانان به عنوان ارزشمندترین سرمایه داخلی می‌توانند موجب رونق تولید و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی شوند.   
 
مجلس طرح بنزینی دولت را به‌نفع مردم تغییر می‌دهد
اجرای ناگهانی طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن توسط دولت با توجه به تاثیر زیاد بنزین بر حمل و نقل، قیمت کالا و زندگی مردم، مشکلات زیادی را برای جامعه بوجود آورد. یکی از افرادی که در آن ایام به این موضوع واکنش نشان داد علیرضا زاکانی نماینده کنونی مجلس بود. او طرح بنزینی دولت را معیوب و ناقص دانست و تصریح کرد که طرح‌های بسیار بهتری وجود داشت و دارد که اوضاع فعلی را به‌سامان کند امّا دولت طرح خود را اجرایی کرد.
 
زاکانی که پیش از آن سابقه حضور در سه دوره  هفتم، هشتم و نهم مجلس را داشت اعلام کرده بود که دولت اساساً از مشکلات کشور درک درستی ندارد و همچنین درک درستی از خواسته‌های مردم و نیاز جامعه ندارد و در چنین شرایطی شاهد مجلسی هستیم که همراه دولت است.
 
او با بیان اینکه مجلس فعلی(مجلس دهم) اگر همت کند باید در طرح بنزینی دولت تغییر ایجاد کند و این سرمایه خدادادی را عادلانه تقسیم کند، تصریح کرد: درغیر این‌صورت، قطعاً مجلس آینده طرح دقیقی خواهد داد و این رویه غلط را پایان خواهد داد. رویه‌ای که بیشتر کسانی مورد توجه هستند که هم برخوردار هستند هم مورد توجه دولت هستند.
 
از قیمت نجومی خرید مسکن تا نرخ سرسام آور رهن
یکی از معضلات اصلی اقتصاد مسکن است و بخش عمده ای از درآمد خانوار ایرانی صرف هزینه های تهیه مسکن می‌شود و افزایش بی رویه قیمت مسکن در دوسال گذشته سبب بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است. با توجه به جایگاه مجلس و وظایف مجلس در قانون اساسی کلید حل مشکل مسکن، در دستان نمایندگان مجلس است که با اتخاذ سیاست‌های مناسب جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرند.
 
حضور افرادی در مجلس که سابقه فعالیت در بخش های عمرانی و مسکن را دارند مردم را به اقدامات موثر و ارائه طرح‌هایی برای کاهش التهابات مسکن و کنترل قیمت در این بخش امیداوار کرده است.
 
علی نیکزاد یکی از نمایندگان این دوره از مجلس اخیرا گفته بود که دولت روحانی شش سال بخش مسکن را تعطیل کرد و امروز مسکن‌دار شدن در کلانشهرها برای جوانان به رویا تبدیل شده است.
 
نیکزاد در دولت دهم وزیر مسکن و شهرسازی بود و با توجه به اینکه در آن دوره دولت در راستای پاسخگویی به نیاز مردم به تامین مسکن، طرح مسکن مهر را کلید زده بود بخش قابل توجهی از طرح های مسکن مهر در آن دوره اجرا شد.
 
طرح مسکن مهر با همه ایراداتی که در زمینه بخش های خدماتی از جمله فضاهای آموزشی، فرهنگی، مذهبی، درمانی، ورزشی، تفریحی داشت باعث جلوگیری از افزایش بی‌رویه‌ی قیمت مسکن و اجاره بها در شهرها و رفع مشکل مسکن برای افراد کم درآمد و فاقد مسکن شد. 
 
قالیباف رئیس فعلی مجلس هم که سابقه  12 سال شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد در گذشته از لزوم توجه به بخش مسکن و همچنین بافت‌های فرسوده شهری سخن گفته بود و معتقد است که بافت‌های فرسوده شهری را باید به مسکن مهر تبدیل کرد تا هم مشکل مسکن و هم مشکل بافت های فرسوده رفع شود.
 
حذف چهار صفر
نمایندگان مجلس دهم در یکی از آخرین جلساتشان به دولت اجازه دادند در دوره گذار حداکثر سه ساله، چهار صفر از پول ملی را حذف کرده و واحد پول ملی را از ریال به تومان تبدیل کند. اجرای حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری بر ارزش پول و تورم ندارد و اجرای آن بیشتر تاثیر روانی و موقتی بر تقویت پول ملی دارد و باعث کاهش هزینه چاپ و آسان شدن  امور حسابداری می شود. اما چند روز پس از تصویب لایحه حذف چهار صفر در مجلس دهم تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان، خواستار درخواست جدی بازگشت فوری لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی به مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهامات شدند تا با دقت و وسواس بیشتری نسبت به رفع ابهام و تصویب آن اقدام شود.  
 
سهام عدالت و بورس
چند وقتی است که بازار سرمایه رونق گرفته و موضوع بورس و آزادسازی سهام عدالت اخیرا به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده. عرضه شرکت ها و اموال دولت در بورس باعث هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه شده بنابراین با توجه به حجم نقدینگی که به سمت این بازار رفته است لازم است که نمایندگان با توجه بیشتر به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بورس بپردازند و برای بازار سرمایه تدابیری اتخاذ کنند، چراکه تصمیم‌گیری نادرست می تواند برای سرمایه گذاران در بورس مشکل آفرین باشد.
 
وام ازدواج
یکی از دلایل کاهش ازدواج مسائل اقتصادی است و این معضل اجتماعی تاثیرات منفی زیادی در جامعه دارد که پیگیری بیشتر مجلس به ارائه تسهیلات در مسئله ازدواج و ایجاد ساز و کار نظارت بیشتر بر نهادهای متولی در این زمینه به منظور کاهش موانع پیشروی پرداخت وام می تواند یکی از راه های افزایش آمار ازدواج باشد.
 
قیمت گذاری خودرو
قیمت خودرو  در این چند ماه اخیر نوساناتی شدید داشت و به طور بی سابقه ای در این مدت افزایش پیدا کرد. در کمال ناباوری قیمت پراید که یک خودرو تولید داخل می باشد به 90 میلیون تومان رسید و خودرو  از یک کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد. مجلس جدید باید برای تولید خودرو در داخل و افزایش کیفیت و نحوه قیمت گذاری  آن برنامه ای جامع داشته باشد و قیمت خودرو را به تعادل برساند.
 
اصلاح بودجه
اقتصاد ایران متکی به نفت بوده و نفت یکی از مهمترین منابع درآمدی بودجه است، تحریم های ظالمانه آمریکا باعث کاهش صادرات نفت و به دنبال آن کاهش منابع درآمدی بودجه شده است بنابراین  لازم است که برای کاهش و قطع وابستگی بودجه به درآمدهای ناپایداری همچون نفت و ایجاد درآمدهای پایدار برای کشور ساختار بودجه اصلاح و از هزینه­ های غیر واجب  دستگاه های کشور کاسته شود.
 
برنامه هفتم  توسعه
برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مجموعه برنامه‌های میان مدتی می باشد که به صورت ۵ ساله و توسط دولت وقت تنظیم می‌شود و به تصویب مجلس می رسد رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام خود به مناسبت شروع به کار مجلس یازدهم  اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی مانند «اشتغال، تولید، ارزش پول ملی و تورم» و «مبنا قرار دادن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به یک وظیفه نزدیک مجلس یعنی تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کردند: توجه به این وظیفه و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت که فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه دیگر اینجانب به شما عزیزان است.
 
اکنون که وضعیت اقتصادی و معیشتی زندگی را برای بسیاری از مردم بخصوص اقشار ضعیف و طبقه محروم جامعه سخت کرده است مردم منتظر اقدامات نمایندگان خود در مجلس برای تحقق وعده های انتخاباتی هستند.
 
اولویت منتخبان مردم نباید چیزی جز اولویت جامعه باشد، بنابراین دستور کار و تصمیمات مجلس هم باید بر اساس سرفصل‌های اقتصادی مورد انتظار مردم و رهبری از نمایندگان مجلس باشد. با توجه به جایگاه قوه مقننه در نظام سیاسی و اختیارات مجلس در قانون اساسی کشور، که مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می‌کند توقع مردم از نمایندگان مجلس برای برطرف کردن مهمترین مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان توقع بیجایی نیست و با توجه به اینکه رهبرانقلاب در بخشی از پیامشان به مناسبت بازگشایی مجلس یازدهم تاکیدکردند که «همه‌ی دستگاه‌های حکومتی و مردمی و همه‌ی آحاد، وظیفه دارند از مسیر ترسیمی مجلس حرکت کنند» نگاه مردم بیش از گذشته به وکلای خود در مجلس می‌باشد که با کار کارشناسی و اهتمام برای رفع مشکلاتی که در اولویت جامعه است راهگشای مسیر پیشرفت کشور باشند تا جامعه به اهداف والای خود برسد. منبع/جهان نیوز