تاریخ : 09:34 - 1399/04/04
کد خبر : 86503
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

قیمت دلار و خودرو پایین می‌آید /تصمیم مهم دولت برای برخورد با افراد پشت پرده گرانی خودرو

قیمت دلار و خودرو پایین می‌آید /تصمیم مهم دولت برای برخورد با افراد پشت پرده گرانی خودرو

سخنگوی دولت گفت: در شرایط تحریم که فشار بی سابقه ای روی اقتصاد ایران است بنابراین نیازمند همکاری همه مردم هستم همکاری که در مصرف کالاهای داخلی تولیدات با ارز را کم کنیم و در این شرایط ما به یک اهتمام ملی نیاز داریم. در هیچ دوره ای اینگونه تحریم به ما فشار نیاورده بود و در کنار آن هم با کرونا مواجه شدیم.

به گزارش کارگرانلاین، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره این که با دستگیری افرادی همچون سلطان سکه تاثیری در بهبود روند بازار سکه نداشت،  گفت: اعتقاد اقتصاددانان و کارشناسان دولت این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا و موقت است که البته ارز روی مسکن و خودرو کاملا تاثیر دارد. آقای همتی هم توضیح دادند که ما  به دلیل  تاثیر کرونا است که از  اسفند سال گذشته و در این سه ماه گذشته با کشورهای همسایه در زمینه عرضه و صادرات کالا با محدودیت روبرو شدیم و در کنار آن بین عرضه و تقاضای ارز هم عدم تعادل به وجود آمد این که این بتدریج در حال ترمیم است بنابراین با فرصت باقی مانده ای که برای صادرکنندگان برای ارائه عرضه صادراتیشان قرار دادیم حتما به تعادل می رسیم.

سخنگوی دولت افزود: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدود ۷.۲ میلیارد دلار را که پس نداده بودند به قوه قضاییه معرفی کردیم و دوستان ما در بانک مرکزی برای اعمال مدیریت و هدایت بازار به صورت فعال ایستاده اند و فکر می‌کنیم برای جمع آوری نقدینگی که فشار روی ارز، سکه و مسکن می آورد سیاست‌های درستی را دنبال می کنیم و راهمان را ادامه خواهیم داد و واگذاری دارایی‌ها و گسترش بورس را ادامه خواهیم داد که با این کار بخشی از نقدینگی را جمع کنیم.  

ربیعی ادامه داد: در شرایط تحریم که فشار بی سابقه ای روی اقتصاد ایران است بنابراین نیازمند همکاری همه مردم هستم همکاری که در مصرف کالاهای داخلی تولیدات با ارز را کم کنیم و در این شرایط ما به یک اهتمام ملی نیاز داریم. در هیچ دوره ای اینگونه تحریم به ما فشار نیاورده بود و در کنار آن هم با کرونا مواجه شدیم. نیاز به یک وظیفه ملی داریم و منافع کوچک شخصی را فدای منافع جامعه نکنیم و رسانه‌ها هم در این زمینه روی رفتار مردم کار کنند.  به طور قطع بانک مرکزی با مداخلاتی که ضروری بداند شرایط متفاوتی را در پیش رو خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: مطلع هستم که در بخش ارز تعادل‌ها ایجاد شده است. برخی کشورها که ارز ما در آنها بود به سمت رهاسازی رفته است که مدیران بانک مرکزی و وزارت خارجه خبر آن را خواهند داد. در زمینه ارزی که باید برای بسیاری از کالاها تخصیص می دادیم با آزاد شدن ارزمان در این کشورها تامین خواهد شد بنابراین فرصت برای دادن مواد اولیه به کارخانجات و بازار ایجاد خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان ما در دو سال گذشته برنگشته است که ما با تمهیداتی که اندیشیدیم. اینها به چرخه اقتصاد ایران بازخواهد گشت که کمک خواهد کرد. صادرات نفتی هم چه از نظر قیمت و چه از نظر میان وضع آن دارد متناسب می شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران است. بنابراین پیش بینی همه این است که  قیمت ارز بشدت پایین خواهد آمد و ما کاهش قیمت ارز را حتما تجربه خواهیم کرد.

همچنین ربیعی درباره آشفتگی دوباره بازار خودرو و مسکن، گفت: از واژه شکست استفاده نکنیم. ما پارامترهایی در حوزه اقتصاد داریم و براساس آن تصمیم گیری می‌شود. ما پارامتر نقدینگی فراوانی داریم و انتظاری که در ذهن‌ها از افزایش قیمت ایجاد شده متاسفانه بخشی از این انتظار هم شایعه سازان می‌آورند و بخشی هم در قالب برخی تحلیل‌ها است که همین کار آنها انتظار ایجاد می‌کند. بنابراین مجموعه ای از این عوامل‌ در کنار تحریم این وضعیت را ایجاد می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: کاری که می‌توانستیم انجام دهیم تحویل خودرو بود. ما دو خودروساز بزرگ داریم. ۵۵ درصد تحویل خودرو را افزایش دادیم که این سیاستی بوده که ما دنبال کردیم. آنها برای تامین مواد اولیه با وزارت خارجه، وزارت صمت، بانک مرکزی، کمیته ای تشکیل دادند و یک تیم درست شد که بتوانیم تولید ۵۵ درصدی داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: تولید در ایران خودرو ۲۳ درصد و در سایپا ۱۸ درصد افزایش داشته است. ضمن این که تحویل فوری خودروها که قرار بوده سه ماهه باشد زودتر از موعد مقرر آغاز کردیم یعنی زمان را کم کردیم و تولید و تحویل را افزایش دادیم. این سیاست‌هایی بوده که دولت دنبال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در گفت و گوی تلفنی که با مدیرعامل ایران خودرو داشتم او معتقد بود که در بحث خودرو معامله زیاد انجام نمی‌شود. تصمیمی هم در مورد افرادی که در فضای مجازی به قیمت‌ها دامن می زنند و یا افرادی وقتی به آنها برای فروش مراجعه می شود می گویند صبر کنید گران می شود گرفته ایم که بعدا اعلام می کنیم که البته در خودرو هم این مشکل را داریم که در سایتها و کانال‌ها قیمت ها را بالا و پایین می‌کنند و خرید و فروش هایی را صورت می‌دهند.

ربیعی گفت:  افزایش قیمت ایران خودرو  ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد بوده است. تحلیل دوستان ما این است که قیمت ها پایین می‌آید و اگر روند تولید را با همین سرعت ادامه دهیم فکر می‌کنم بتوانیم مجدد کاهش قیمت را تجربه کنیم.
منبع:خبرآنلاین