تاریخ : 12:59 - 1399/04/14
کد خبر : 87216
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

افزایش نگران‌کننده بیماران بدحال کرونایی در هشت استان کشور

افزایش نگران‌کننده بیماران بدحال کرونایی در هشت استان کشور

کارگر آنلاین: روند صعودی آمارهای ابتلا و فوتی ناشی از کرونا طی هفته‌های گذشته 8 استان را در وضعیت قرمز قرار داده و زنگ بازگشت محدودیت‌های کرونایی را در کشور به صدا درآورده است. در حال حاضر استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و بقیه استان‌ها در وضعیت هشدار قرار دارند.


۵ شهرستان البرز در وضعیت قرمز
«عزیزالله شهبازی» نماینده عالی دولت در استان البرز از روند صعودی بیماری دراستان خبر داد و اظهار داشت: با همکاری مردم و تلاش کادر درمان، البرز ۲ ماه در شرایط نسبتاً نرمال قرار داشت اما طی هفته‌های گذشته رشد چشمگیر مراجعان بدحال به بیمارستان‌ها با علائم کرونا، افزایش بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا این استان را به وضعیت قرمز نزدیک کرده است.


استاندار البرز ادامه داد: شهرستان‌های طالقان، نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ در وضعیت قرمز و شهرستان‌های کرج و فردیس در آستانه قرمز شدن قرار گرفته است. براین اساس به مردم هشدار داده می‌شود که برای حفظ سلامتی خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

استفاده از ماسک از ۱۵ تیر ماه اجباری بوده و مسئولان مربوطه در استان باید برای تهیه ماسک ارزان اقدام کنند. شهبازی افزود: با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا برخی محدودیت‌ها در البرز اعمال می‌شود. در این راستا تعطیلی پنجشنبه‌ها، حضور یک سوم کارکنان و کاهش ساعات کار ادارات، اعمال دورکاری، موافقت برای مرخصی گروه‌های حساس، محدودیت فعالیت در پارک‌ها و مراکز تفرجگاهی، تعطیلی پاساژها و اجتماعات مسقف به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شده و در صورت موافقت این محدودیت‌ها در استان اجرایی می‌شود.


استاندار البرز با اشاره به اینکه شرایط بسیار حساس‌تر از اسفند و فروردین است افزود: عده‌ای از مردم نسبت به کرونا دچار عادی انگاری شده‌اند اما برای کنترل بیماری همه باید اصول بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده ازماسک را جدی بگیرند، غفلت از این کار خطر بزرگی را به‌دنبال خواهد داشت.

محدودیت‌ها تا بازگشت به وضعیت عادی ادامه دارد
«محمدصادق بصیری» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان اظهار داشت: با توجه به رشد دوباره بیماری بخصوص در جنوب استان براساس تصمیم ستاد استانی کرونا محدودیت‌ها دوباره در جنوب استان کرمان اجرایی خواهد شد. بر این اساس مقرر شد طبق گذشته حضور یک سوم کارکنان ادارات در محل کارشان و دوسوم به‌صورت دورکاری به مردم خدمت‌رسانی کنند. همچنین صنوف غیر ضروری تعطیل خواهند شد و تنها صنوف ارائه دهنده مایحتاج ضروری مردم دایر خواهند بود.

تعطیلی سه شهر در بوشهر
عبدالکریم گراوند در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا از ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای شهرستان های در وضعیت قرمز استان بوشهر خبر داد.
استاندار بوشهر در جلسه پنجشنبه شب ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان بوشهر اعلام کرد: دامنه محدودیت‌های ابلاغی فقط برای شهرستان‌های قرمز استان بوشهر یعنی شهرستان‌های بوشهر ،کنگان و گناوه می‌باشد این محدودیت‌ها از زمان اجرا یعنی شنبه هفته آینده ۱۴ تیرماه به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.


دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد، مصلی‌ها، مدارس و تمام آموزشگاه‌های غیردولتی تا پایان هفته تعطیل خواهندبود.
استخر‌های سرپوشیده، سینماها، تئاتر، موزه و باغ موزه، تالار‌های پذیرایی، سالن‌ها، آرایشگاه‌های زنانه تعطیل می‌باشند.آرایشگاه‌های مردانه در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند در غیر این صورت تعطیل می‌شوند. برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در شهرستان‌های قرمز ممنوع خواهد بود.
باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد، کافه‌ها، قهوه خانه‌ها و چای خانه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی و اتوبوسرانی بوشهر و حومه هم مجوز فعالیت نخواهند داشت.


استاندار بوشهر با اعلام اینکه نظارت‌ها تشدید می‌شوند افزود: با هر اداره و نهادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند مطابق قوانین برخورد خواهد شد. گراوند اضافه کرد: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، جانبازان شیمیایی و خانم‌های باردار در هفته آینده می‌توانند به‌صورت دورکاری فعالیت کنند. وی با اعلام اینکه مصوبات قبلی ستاد کرونا در استان نیز همچنان پابرجاست گفت: پارک‌ها و سواحل در هفته‌ آینده هم تعطیل خواهند بود و فرمانداران باید به‌طور جدی از هرگونه تجمع در سواحل جلوگیری کنند و دستگاه قضایی باید با عرضه‌کنندگان قلیان هم برخورد کند. گراوند با اعلام اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد دورهمی‌ها بیشترین عامل انتشار کرونا در روزهای اخیر است اضافه کرد: تغییر سبک زندگی ،رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی تنها راه جلوگیری از انتشار کروناست.


از سوی دیگر «عبدالمحمد خواجه‌ئیان» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به تغییر شرایط نمونه‌گیری توصیه می‌شود افراد چنانچه علائم خفیف بیماری را در خود مشاهده کردند در منزل ایزوله شوند و سعی کنند تماس کمتری با افراد خانواده و سایرین داشته باشند و در صورت شدت گرفتن علائم به بیمارستان مراجعه کنند. افراد عادی با علائم خفیف بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و رعایت کردن موارد بهداشتی برای آنها کفایت می‌کند.

شرایط بحرانی بیمارستان‌ها در زنجان
«اصغر جعفری»، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: با توجه به افزایش حجم مراجعات بیماران سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته و موارد بستری در مراکز درمانی ،هم‌اکنون شرایط بحرانی در بیمارستان‌های استان زنجان حاکم شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر همه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان در حال تکمیل شدن ظرفیت بستری بیماران کرونایی هستند و در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مجبور به برپایی بیمارستان‌های صحرایی در استان خواهیم بود.
جعفری افزود: بر این اساس همه امکانات و تجهیزات پزشکی و کادر بهداشت و درمان استان برای مهار کرونا در این استان به کار گرفته شده تا جلوی یک فاجعه بزرگ انسانی گرفته شود پس مردم نیز باید از تجمعات اجتناب کرده و هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

افزایش نگران‌کننده بیماران بدحال در سیستان و بلوچستان
«سیدمحمد هاشمی شهری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم شرایط استان سیستان و بلوچستان را از نظر شیوع کرونا در حالت هشدار عنوان کرد و گفت: وضعیت نگران‌کننده هفته‌های اخیر سابقه نداشته و اگر مردم موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند با شرایطی وخیم‌تر از این هم مواجهه خواهیم شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به مراجه دیرهنگام برخی بیماران ادامه داد: بیش از یک سوم موارد به‌صورت خوشه‌ای بین خانواده‌ها منتقل می‌شود، پس هرگونه تجمع خطر انتقال بیماری را چندین برابر می‌کند. از هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود رعایت بهداشت فردی با تأکید بر استفاده از ماسک را مدنظر قرار دهند.
دکتر هاشمی شهری افزود: ویروس کرونا معضلی نیست که نتوان آن را کنترل کرد کافیست مردم قبول کنند اکنون زمانی نیست که به عقب برگردیم و با رعایت موازین بهداشتی باید با این ویروس خطرناک مبارزه کرد.