تاریخ : 13:11 - 1399/04/15
کد خبر : 87320
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دولت باید نقدینگی موجود را به شکل صحیح به سمت تولید مسکن هدایت کند

دولت باید نقدینگی موجود را به شکل صحیح به سمت تولید مسکن هدایت کند

کارگر آنلاین: سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: دولت باید نقدینگی موجود را به شکل صحیح به سمت تولید مسکن هدایت کند.

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: به نطق اول خودم در مجلس دهم شروع کردم و دیدم که مسائلی که در آن نطق گفته بودم مسائل امروز کشور نیز هست. جامعه امروز ما انتظار تحولات گسترده‌ای را دارد، امیدوارم مجلس بتواند آغازگر این تحولات بوده و به جای تمرکز در مسائل حاشیه‌ای چاره‌ای برای بازار ارز، قیمت طلا، هدایت نقدینگی، کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و سایر مولفه‌های مهم اقتصادی بیندیشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم افزود: اینکه شعار تحول خواهی بدهیم و به جای تمرکز بر مسائل اساسی مردم در درون مجلس به حذف شایستگان متمرکز شویم مناسب نیست. بهتر است برای موضوعاتی مثل مسکن، اصلاح شرایط بازار، تحول در حوزه‌هایی مثل دانش و هنر و کشاورزی و صنعت و معدن بهترین راه حل‌ها را بیابیم. امروزه باید برای جایگزینی برخی مولفه‌های اقتصادی گام‌های موثر برداریم و کاری نکنیم که امید عمومی مردم با سرخوردگی منتهی شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه «بعضی قوانین به قوانین سفید و خنثی بدل شده‌اند نسبت به اقدامات دولت در این زمینه هشدار داد و گفت: مسئولان دولتی در جلسات تصمیم گیری برای شبکه‌های مجازی خودشان تصمیم می‌گیرند و تصمیم‌ها را منتشر می‌کند و مردم آنها را مشاهده کرده و در محاورات روزمره به کار می‌برند و به قانون تبدیل می‌کنند در نتیجه آنچه ما در مجلس می‌نویسیم در عدم اجرا شاهد هزینه‌های دیگر به جامعه هستیم.

فرهنگی با استناد به روش‌شناسی قومی در چارچوب اصول جامعه شناسی و اقتصاد نسبت به از بین رفتن اخلاقیات جامعه هشدار داد و اظهار کرد: برای از بین بردن اخلاقیات نیازی به جنگ نظامی و حتی تحریم نیست. کافی است جامعه‌ای را با تورم طولانی درگیر کنیم. بنا به گفته بانک مرکزی 35 میلیارد دلار پول در خانه‌هاست؛ چرا دولت آنها را با مشوق‌هایی صحیح به بازار نمی‌کشاند؟ این کار از ضرورت‌های جامعه ما علاج افت سرمایه اجتماعی دولت است.

وی افزود: چرا دولت برای تامین کالاهای اساسی مردم فکری عملیاتی نمی‌کند. دادن سرمایه‌های ملی به مردم چیزی از دولت کم نمی‌کند. بیش از 60 میلیارد دلار مطالبه ما از کشورهای مختلف دنیا است. به جای خوراندن به دلال‌ها چرا در قالب تامین کالاهای مورد نیاز و تامین جهیزینه خانواده‌هایی که به خاطر عدم امکان تامین معیشت تشکیل خانواده را به تاخیر می‌اندازند بکار گرفته نمی‌شود؟ این اقدامات زحمت دارد اما دولت برای چیست؟

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از مطرح شدن قانون مسکن در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: دولت در زمان مطرح شدن این قانون هر نظری داشت اظهار کند اما بعد از تصویب به سرعت آن را اجرایی کند. دولت باید نقدینگی موجود را به شکل صحیح به سمت تولید مسکن هدایت کند؛ نه به صورت کاذب و دلالی که باعث افزایش قیمت مسکن شود. سخنان فریبنده مثل مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات افزوده و باعث افزایش بیشتر قیمت مسکن می‌شود. موضوعاتی مثل شفاف سازی مهم است اما مسائل مهمتری نیز داریم.

فرهنگی در مورد خصوصی سازی گفت: درباره خصوصی سازی معماهای حل نشدنی مطرح نکنید که از یک سو افراد فاقد اهلیت را پای معاملات بکشانید و از سوی دیگر به گونه‌ای قیمت‌ها را طرح کنید که هیچ خریدار واقعی جرأت نزدیک شدن به بنگاه‌های اقتصادی را نداشته باشد. توانایی و اهلیت اداره با توجه به سوابق گذشته، عالی‌ترین معیار برای واگذاری‌هاست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پایان نطق خود  گفت: یکی از رهبران اصلاح طلب اخیرا نامه‌ای نوشته است. ایشان که سوابق ارزشمندی در انقلاب اسلامی مانند اشغال لانه جاسوسی و  برقراری نظارت استصوابی در کارنامه خود دارد نمی‌دانم چرا عنوان نامه خود را به اشتباه نوشته و هر آنچه در اختیار دولت مورد حمایت خویش است را به رهبری خطاب کرده است. هر آنچه تحت مدیریت رهبری به بهترین شکل اداره می‌شود. در عمر انقلاب اسلامی جز دوره اول مدیریت دکتر محمود احمدی نژاد و مدت کوتاه ریاست شهید رجایی بر قوه مجریه، ریاست جمهوری در اختیار جریان اصلاح طلبی بوده است. رهبران اصلاح طلب به جای نعل وارونه زدن باید توضیح دهند که این چه مدیریتی است که داشته و دارند، راه علاج کشور اصلاح قوه مجریه و ورود اراده انقلابی و با نشاط به عرصه اجراست، نه فرافکنی و متذکر ساختن مداخلات دشمن خارجی و بی انگیزگی مدیران به جایگاه رهبری، اگر این کار فرافکنی نیست پس چیست؟