تاریخ : 06:10 - 1399/04/18
کد خبر : 87538
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خواص درمانی خاکشیر برای جوش و آکنه صورت

خواص درمانی خاکشیر برای جوش و آکنه صورت

برای اطلاع از خواص درمانی خاکشیر و نحوه درست کردن آن این مطلب را بخوانید.

کارگر آنلاین : خواص خاکشیر آنقدر زیاد است که از قدیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین گیاهان دارویی چند منظوره شناخته می‌شده است. در واقع خاصیت خاکشیر فقط رفع عطش در تابستان نیست. خاکشیر گیاهی یک یا دو ساله از گروه گیاهان شب بو است که اغلب در دشت‌ها و کوهستان‌ها رشد می‌کند.
 
تخم این گیاه با نام خاکشیر شناخته می‌شود که ریز و کمی دراز است و به دو رنگ قرمز (طعم تلخ) و قرمز تیره مایل به قهوه‌ای یافت می‌شود. باورتان نمی‌شود که خاکشیر چقدر برای بدن فایده دارد. از پوست و مو گرفته تا درمان یبوست و اسهال به‌کار می‌رود و برای کودکان و نوزادان نیز بسیار مفید است. برای اطلاع از خواص درمانی خاکشیر و نحوه درست کردن آن این مطلب را بخوانید.
 
خاصیت درمانی خاکشیر برای جوش و آکنه صورت
خاکشیر به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی نیرومند باعث پاکسازی پوست می‌شود و در نتیجه به درمان آکنه و جوش صورت کمک زیادی می‌کند. برای این منظور می‌توانید دو قاشق غذاخوری خاکشیر را همراه با نصف فنجان عرق شاتره و نصف فنجان عرق کاسنی مخلوط کنید و آن را هر روز به مدت سه هفته مصرف کنید. بعد از مدتی تاثیر آن را در درمان جوش‌های صورت خود مشاهده می‌کنید.
 
درمان لک صورت با خاکشیر
خاکشیر را می‌توان از بهترین مواد طبیعی جهت سم‌زدایی پوست به حساب آورد. این گیاه باعث روشنتر شدن رنگ پوست و درمان لک‌های پوست شما می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر خاکشیر را همراه با ترنجبین مصرف کنید؛ به این صورت که گیاه ترنجبین را به مدت پنج ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و همراه با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت سه هفته بخورید تا لک‌های صورتتان از بین برود.
 
درمان یبوست و اسهال
خاکشیر به عنوان مسهلی ملایم شناخته می‌شود. این گیاه سبب افزایش حرکات روده می‌شود و به پیشگیری و درمان یبوست کمک زیادی می‌کند. به خصوص اگر شربت خاکشیر با آب گرم تهیه و مصرف شود به درمان یبوست کمک می‌کند. همچنین بیشتر در طب سنتی از خاکشیر به عنوان پاک‌کننده‌ی روده‌ها از مواد زائد و سموم و در نتیجه درمان اسهال استفاده می‌شود. اگر شربت خاکشیر را با آب سرد و شکر مصرف کنید، اسهال را درمان می‌کند.
 
خواص خاکشیر: درمان کبد چرب
داشتن کبد چرب یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند و عوارض بسیاری را برای بدن به وجود می‌آورد. خاکشیر با دارا بودن خاصیت دیورتیک طبیعی به سم زدایی و پاک سازی کبد از چربی‌های اضافی کمک می‌کند و برای درمان بیماری‌های کبد از جمله کبد چرب مفید است.
 
خواص خاکشیر برای جنین و زنان باردار و شیرده
همان طور که گفتیم خاکشیر یک مُلین طبیعی است و با مصرف آن در دوران بارداری می‌توانید یبوست حاملگی خود را درمان کنید. خوب است بدانید که مصرف خاکشیر در اواخر دوران بارداری به شما در باز شدن دهانه رحم و تسهیل زایمان طبیعی کمک زیادی می‌کند. علاوه‌بر این خاکشیر بهبود سلامت جنین را نیز تضمین می‌کند. با این حال توجه داشته‌باشید که قبل از مصرف این گیاه از پزشک خود سوال کنید. مصرف بیش از حد باعث نرم شدن دهانه رحم و خطر سقط جنین در سه ماهه‌ی اول بارداری می‌شود.
 
خواص خاکشیر برای نوزادان و کودکان
شربت خاکشیر هضم غذا را برای نوزادان آسانتر کرده و به درمان یبوست در کودکان و نوزادان کمک می‌کند. خاکشیر با خاصیت ضد باکتریایی خود خطر ابتلا به اسهال در نوزادان و کودکان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر کودکتان دچار تب بالا و خارش پوست است، به او شربت خاکشیر بدهید. خاکشیر طبع سرد و‌تر دارد و تب و خارش ناشی از آبله مرغان و سرخک را کاهش می‌دهد. البته نکته‌ای مهم در این رابطه این است که خاکشیر را بعد از دو سالگی به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.
 
نقش خاکشیر در درمان فشار خون
برای درمان بیماری فشارخون به اندازه یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودر درآورید، سپس خاکشیر نرم شده را در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید و هم بزنید تا به صورت خمیری یک دست شود. برای تاثیر گذاری می‌توانید در هفته یک تا دوبار این خمیر را روی پاهایتان بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این کار به شما در کنترل فشار خونتان کمک می‌کند.
 
سنگ کلیه را با خاکشیر درمان کنید
خاکشیر به عنوان دیورتیکی طبیعی سبب افزایش ادرار می‌شود و به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سموم بدن را دفع کند. خاکشیر به همراه ترنجبین باعث پیشگیری و درمان سنگ کلیه می‌شود.
 
خواص خاکشیر: متعادل ساختن وزن با خاکشیر
خاکشیر حرکات روده را بهبود می‌بخشد و با دفع سموم و پاک‌سازی روده باعث دفع چربی اضافی بدن و لاغری می‌شود. شربت خاکشیر را به صورت ناشتا بنوشید. همچنین برای افزایش وزن می‌توانید خاکشیر را ناشتا همراه با یک لیوان شیر مصرف کنید. با این کار معده تقویت می‌شود و اشتها افزایش می‌یابد و در نتیجه به درمان لاغری کمک می‌کند.
 
مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر
خاکشیر علاوه‌بر خواص بسیار زیادی که دارد جهت رفع عطش نیز بسیار موثر است و می‌توانید آن را با طعم‌های متفاوتی مثل زعفران و آب لیمو تهیه کنید. برای تهیه این شربت خاکشیر به میزان یک دوم پیمانه، یک لیوان شکر، دو قاشق غذاخوری گلاب و شش لیوان آب خنک لازم است.
 
نحوه‌ شستشوی خاکشیر
این شربت بسیار خوشمزه و پر فایده است و همچنین تهیه آن وقت زیادی نمی‌برد. برای تهیه شربت خاکشیر ابتدا باید خوب آن را بشورید. به این صورت که دانه‌های خاکشیر را همراه دو لیوان آب داخل کاسه بریزید. بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که برگ و خاشاک آن به سطح آب می‌آیند. آب ظرف را آهسته خالی کنید تا برگ و خاشاک خاکشیر از بین برود. این کار را چند مرتبه انجام دهید. در مرحله بعدی باید ریگ و شن‌های ریز خاکشیر را از آن جدا کنید. این مواد در ته ظرف ته نشین می‌شوند بنابراین باید خاکشیر را همراه آب داخل ظرف آهسته به ظرف دیگری منتقل کنید. مواد ته‌نشین شده را دور بریزید و چند بار این کار را تکرار کنید. همچنین می‌توانید از خاکشیر پاک شده که در عطاری‌ها موجود هستند استفاده کنید.
 
طرز تهیه شربت خاکشیر
بعد از آن‌که خاکشیر را به خوبی شستشو دادید آن را همراه شکر داخل پارچ برزگی بریزید؛ آب خنک را به پارچ اضافه کنید و آن را هم بزنید تا شکر خوب حل شود. در آخر می‌توانید گلاب و یا آب لیموترش را به شربت خود اضافه کنید که طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. همچنین می‌توانید شکر را به همراه آب بجوشانید تا شربت غلیظی به دست آید و آن را به خاکشیر اضافه کنید. به‌جای شکر بهتر است از عسل استفاده شود که خواص خاکشیر را دو چندان می‌کند.
 
منبع: هنر زندگی