تاریخ : 11:02 - 1399/04/21
کد خبر : 87759
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ویروس کشنده به معیشت ۳۰ تا ۴۰ درصد کارگران ساختمانی آسیب زده است/ کارگران بیشتری مشمول بیمه شوند

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی:

ویروس کشنده به معیشت ۳۰ تا ۴۰ درصد کارگران ساختمانی آسیب زده است/ کارگران بیشتری مشمول بیمه شوند

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه معیشت ۳۰ تا ۴۰ درصد از کارگران ساختمانی به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده است، گفت: این کارگران مشمول حمایت‌هایی مانند دریافت مستمری بیکاری نشدند.

به گزارش کارگر آنلاین ، شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال، منجر به از دست رفتن درآمد گروه‌های مختلفی از شاغلان شد. برخی از این افراد توانستند از بیمه بیکاری یا دیگر حمایت‌های دولتی و عمومی برخوردار شوند، اما کارگران ساختمانی نه تنها بیکار شدند که حمایتی هم دریافت نکردند. با اوج گیری مجدد کووید ۱۹ در ایران این نگرانی وجود دارد که بیکاری و مشکلات معیشتی کارگران ساختمانی باز هم ادامه یابد. این در حالی است که همزمان با بروز این مشکلات، کارگران ساختمانی شاهد اضافه شدن هزینه‌هایی مانند هزینه تمدید کارت مهارت خود بوده‌اند.
 
هادی ساداتی (نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی) در گفتگو با ایلنا می‌گوید: کرونا به درآمد و معیشت ۳۰ تا ۴۰ درصد کارگران ساختمانی به شدت آسیب وارد کرد، به گونه‌ای که تعداد قابل توجهی از این کارگران هیچ درآمدی در ایام قرنطینه نداشتند.
 
او با بیان اینکه این اتفاق در شرایطی رخ داد که آنها مشمول برخی حمایت‌ها در روزهای بیکاری نشدند، توضیح داد: بیمه کارگران ساختمانی بیمه خاصی است. آنها بر اساس طرح و آیین‌نامه‌ای که هست هفت درصد حق بیمه را می‌دهند و بر اساس قانون پرداخت سه درصد حق بیمه بیکاری و چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را پرداخت نمی‌کنند و به این ترتیب از مزایای چنین بیمه‌هایی هم محروم هستند.
 
او ادامه داد: ضوابط تعیین شده اجازه نمی‌دهد که کارگران ساختمانی بیمه بیکاری و مشاغل سخت و زیان‌آور را بدهند، کما اینکه اگر قانون اجازه دهد این نوع بیمه‌های را بپردازند به دلیل درآمد پایین قادر به چنین کاری نیستند. در واقع اگر بنا باشد کارگران را از این مزایا برخوردار کنیم، لازم است فکری به حال حق بیمه هم بکنیم.
 
ساداتی با بیان اینکه در شرایط کنونی مطالبه ما گسترش همین بیمه کنونی کارگران ساختمانی است، می‌گوید: باید شرایط به گونه‌ای باشد که تمامی کارگران ساختمانی بتوانند از بیمه استفاده کنند. به هر حال این افراد کارفرمایی ندارند و پرداخت حق بیمه خویش فرمایی که بیش از ۶۰۰ هزار تومان است، برای اکثر آنها مقدور نیست. باید بیمه شدن با پرداخت حق بیمه هفت درصد که الان حدود ۱۵۰ هزار تومان در ماه می‌شود، برای همه کارگران ساختمانی امکان‌پذیر شود.
 
او در ادامه به مشکلی که اخیرا در مورد تمدید کارت مهارت کارگران ساختمانی پیش آمده اشاره و عنوان می‌کند: سازمان فنی و حرفه‌ای به یکباره هزینه تمدید کارت مهارت را ۱۰ برابر کرد، یعنی هزینه پنج هزار تومانی تبدیل به ۵۰ هزار تومان شد. این به جز هزینه‌های جانبی ازجمله پول کافی‌نت، پول خزانه‌داری و... است. در مجموع هزینه‌های تمدید کارت به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده است.
 
او ادامه می‌دهد: این هزینه باری بر دوش کارگران ساختمانی است که در شرایط عادی مشکلات معیشتی دارند و اکنون که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و این بیماری و محدودیت و ممنوعیت‌های ایجاد شده بر کار و درآمد کارگران تاثیر داشته، بیش از پیش دچار مشکل هستند. صحبت‌هایی با رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در این باره شده است، اما مسئولان این سازمان می‌گویند این مصوبه مجلس در مورد درآمدهای سازمان است. ما خواستار رسیدگی به این مشکل هستیم و امیدواریم نمایندگان مجلس در این زمینه به کارگران ساختمانی کمک کنند. منبع/ایلنا